Manuel indstilling af harddisk i BIOS
Fra : Ole Jensen

Dato : 26-08-01 15:46

Jeg har en IBM 30 GB Desktar 75 GXP, men hvordan får jeg fortalt min BIOS
det, så den ikke hver gang skal lede efter harddisken?

Når man i BIOSEN går ind og vælger User Type HDD ved Primary Master, så aner
jeg ikke hvilke tal der skal stå i de forskellige felter:
Cylinders, Heads, Sector, PIO Mode og ULTRA DMA Mode?

MVH OLE

På forhånd tak for hjælpen

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-08-01 15:52

Det plejer at virke ved at vælge Auto og derefter næste gang du starter,
vælge de værdier Auto har fundet - de står der hvis du skifter direkte til
USER.

Ellers står tallene på den hvide label på disken.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-08-01 16:03

Michael Lund Sørensen <sletdette-milux@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:E08i7.22780$Ay1.565466@news000.worldonline.dk...
> Det plejer at virke ved at vælge Auto og derefter næste gang du starter,
> vælge de værdier Auto har fundet - de står der hvis du skifter direkte til
> USER.

Det har jeg prøvet, men det virker ikke på min computer, desværre.

> Ellers står tallene på den hvide label på disken.

Jamen, så må jeg hellere få åbnet kabinettet og få aflæst den hvide label.
Tak for hjælpen.

MVH OLE

Fra : tubs

Dato : 26-08-01 17:00

Jeg har haft samme problem, dog med en 40 GB. Det er Award 4.51 biosen, der
sætter grænser for, hvor store HD den er interesseret i at der installeres.
Jeg løste (efter et par forsøg) problemet ved at downloade en Disk Manager
fra IBM's hjemmeside.
Kan du bruge samme løsning, er det anbefalelsesværdigt at læse
vejledningerne på IBM siden.
MVH tubs

Ole Jensen <noemail@noemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9mb32g$t5p$1@sunsite.dk...

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 26-08-01 16:56

Ole Jensen wrote:

> [...]
> jeg ikke hvilke tal der skal stå i de forskellige felter:
> Cylinders, Heads, Sector, PIO Mode og ULTRA DMA Mode?

Du skal bare gå ind i Ide Hdd Auto Detection. Når du trykker enter,
finder den harddiskens parametre og spørger om du vil bruge dem. Vælg
"Y" og tryk enter. Så sætter den selv oplysningerne ind, og det er bare
at save bios og gå ud igen.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-08-01 17:23

Henrik Stavnshøj <helian@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3B891C2B.FC67DE74@nospam.dk...

> [...]
> finder den harddiskens parametre og spørger om du vil bruge dem. Vælg
> "Y" og tryk enter. Så sætter den selv oplysningerne ind, og det er bare

Ide Hdd Auto Detection findes ikke i min bios. Mit MB er Asus A7V.

MVH OLE

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-08-01 19:43

> Ide Hdd Auto Detection findes ikke i min bios. Mit MB er Asus A7V.
>
> MVH OLE
>
> --
"Mit MB er Asus A7V" Det er jo en vigtig information du kommer med der!

Du ikke fortalt hvilken controller du har sat harddisken på.
Men _begge_ controllere autodetection!

Den "almindelige": Du sætter detection til Auto, og vælger igen Auto i
undermenuen. Når du så går ud af undermenuen vil navnet på harddisken stå i
oversigten og så er det bare at gemme og afslutte.

Promise controlleren har kun autodetection og i starten tager det lidt tid,
men sådan er A7V altså.

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 26-08-01 20:40

Michael Lund Sørensen <sletdette-milux@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Fobi7.15448$3q.529065@news010.worldonline.dk...

> Promise controlleren har kun autodetection og i starten tager det lidt
tid,
> men sådan er A7V altså.

Jamen, det forklarer jo det hele. Jeg nemlig kun med Promise controlleren.
Takker.

MVH OLE