Perser m/stamtavle
Fra : Praxis©

Dato : 26-08-01 11:31

Så fik jeg min nye kat hjem, som skrevet i en anden tråd, men nu har jeg en
masse spørgsmål, og håber nogen kan hjælpe mig her.

Det er en perserkat med stamtavle.
Den er stemplet "Må ikke bruges til avl". Hvad betyder det, udover at jeg
ikke må avle på hende?? Er der noget galt med hende?? Eller er det for at
afværge for mange killinger efter den blodlinie??
Kan hun udstilles??
Hvilken katteklub bør jeg melde mig ind i, hvis jeg kunne tænke mig at
udstille lidt for sjov?
Jeg har tidligere haft marsvin som jeg udstillede ofte, og jeg må indrømme
at jeg savner det lidt, så efter at ha' læst lidt i alle mine kattebøger i
nat om udstilling, syntes jeg det kunne være sjovt at prøve.
Hvad koster det cirka?? Og hvad bør jeg anskaffe??
Chess er sort biocolour (Smiler stolt af allerede at ha' lært at skrive
det*G*) Så jeg skal ikke lære at pudre har jeg læst mig til. Men kan man mon
få hjælp og gode råd til hvordan man så for hende gjort udstillingsklar??
Hun hedder Bonna's Prima Ballerina Chess.
Er der andre herinde der har en kat fra samme sted??
Jeg har ikke rigtig kunne finde ud af hvad forskellen er på perser og
Exotic. Er der nogen der kan forklare det for mig??

--
Venlig hilsen
Pernille Lauridsen

Må Gud bevare mig i stille vand, i stormfuldt klarer jeg mig selv.
(Spansk ordsprog)
http://www.praxis_humor.subnet.dk
http://www.praxis_dyr.subnet.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-08-01 12:45

Hej Pernille

Ja, det var en masse spørgsmål, mange af dem tror jeg, at jeg kan hjælpe med

> Den er stemplet "Må ikke bruges til avl". Hvad betyder det, udover at jeg
> ikke må avle på hende?? Er der noget galt med hende?? Eller er det for at
> afværge for mange killinger efter den blodlinie??

Mange opdrættere stempler alle sine kælekatte med "Må ikke bruges til avl",
og det er ligegyldig om de er sunde og raske eller ej. Der kan være mange
grunde til at gøre det, men det vil jeg ikke komme ind på. Jeg gør det ikke,
og jeg ved ikke præcis hvad Chess' opdrætters grund er.

> Kan hun udstilles??

Ja, du kan sagtens udstille hende. "Må ikke bruges til avl" dækker
udelukkende, at hun ikke må bruges til avl.

> Hvilken katteklub bør jeg melde mig ind i, hvis jeg kunne tænke mig at
> udstille lidt for sjov?

Du skal melde dig ind i en af de fire hovedklubber: Jyrak
(http://www.jyrak.dk/), Racekatten (http://www.racekatten.dk/), Darak
(http://www.darak.dk/) eller Perseren (http://www.perseren.dk). Derudover
kunne du sikkert få en masse ud af at melde dig ind i en specialklub for
persere - der findes flere, men jeg kender dem ikke, og ved ikke hvilken du
skal vælge. Du kan se alle specialklubberne på:
http://www.felisdanica.dk/ramme.htm - klik på "Specialklubber" i menuen.

> Hvad koster det cirka??

Det koster 220,- at udstille sin kat - derudover kommer transport til/fra
udstillingen, mad og drikke på udstillingen (hvis man ikke selv har med) og
udgifter til alt det kattelegetøj og andet "fnidder-fnadder" man kan købe
(og tit også gør "Eeeej, min kat ville eeeeelske sådan en!")

> Og hvad bør jeg anskaffe??

Du skal som minimum have burgardiner, kattebakke, mad- og vandskål. Med
hensyn til hvilke ting du skal bruge til at gøre katten klar (kamme, pudder,
spray og hvad ved jeg), må du hellere høre en perserudstiller Det kan
jeg ikke hjælpe dig med.

> Men kan man mon få hjælp og gode råd til hvordan man så for hende gjort
udstillingsklar??

Hvis du melder dig ind i en af specialklubberne, kan du prøve at høre dem,
om de ikke har en "pelsplejekonsulent" eller en "hjælp til
førstegangsudstillere" eller sådan noget.

> Hun hedder Bonna's Prima Ballerina Chess.

Jeg synes, at du skal tage kontakt til opdrætteren, og fortælle dem, at du
har købt "deres" kat. De vil sikkert blive glade for at vide hvor i verden
hun er henne (jeg kender dem overhovedet ikke, men det vil de fleste). De
vil også kunne fortælle dig, hvorfor Chess' stamtavle er stemplet med "Må
ikke bruges i avl", og måske gider de hjælpe dig med at forklare dig,
hvordan du skal gøre Chess klar til udstilling?

> Jeg har ikke rigtig kunne finde ud af hvad forskellen er på perser og
Exotic.

Exotic er en korthåret perser. Pelslængden er den eneste forskel.

MVH og held og lykke fra
Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Grit Wessel

Dato : 26-08-01 13:01

> Jeg synes, at du skal tage kontakt til opdrætteren, og fortælle dem, at du
> har købt "deres" kat.

Hej igen

Jeg fandt lige opdrætterens hjemmeside til dig ( hvis du ikke allerede selv
har fundet den
http://www.geocities.com/petsburgh/farm/6439/

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-08-01 19:00

Hej

Her kan du finde alt om pelspleje af perser både til hverdag og udstilling:
http://hem.passagen.se/leni9101

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats