finde højeste værdi af et felt
Fra : Mickey

Dato : 26-08-01 01:19

Er der ikke en nemmere metode end $result = pg_exec($conn, "SELECT * FROM
database"); til at finde ud af hvad "nummer" det sidst indsatte felt har ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Kenneth Schmidt

Dato : 26-08-01 01:26

Mickey wrote:

> Er der ikke en nemmere metode end $result = pg_exec($conn, "SELECT * FROM
> database"); til at finde ud af hvad "nummer" det sidst indsatte felt har ?

Hvad mener du med nummer?

Hvis du mener tabellens primære nøgle, så ville 'SELECT max(id) FROM
database' virke efter hensigten.

Hvis det ikke var det du mente, er der noget andet man kan gøre, men jeg
kan ikke lige huske den på stående fod.

/Kenneth

Fra : Mickey

Dato : 26-08-01 03:35

"Kenneth Schmidt" <nospam@binary.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med nummer?

jeg er træt...
Jeg smider en nyhed i en DB, og den får så et ID-nummer (fortløbende). Det
jeg vil er så at finde ud af hvilket ID-nummer den nyeste nyhed har ;)

> Hvis du mener tabellens primære nøgle, så ville 'SELECT max(id) FROM
> database' virke efter hensigten.

den vil jeg prøve ;)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-08-01 01:47

On Sun, 26 Aug 2001 02:18:36 +0200, "Mickey" <news002@susie.dk> wrote:

>Er der ikke en nemmere metode end $result = pg_exec($conn, "SELECT * FROM
>database"); til at finde ud af hvad "nummer" det sidst indsatte felt har ?

Er det noget i stil med pg_getlastoid(), du leder efter?

http://php.net/manual/en/function.pg-getlastoid.php

--
- Peter Brodersen

Fra : Mickey

Dato : 26-08-01 03:34

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse

> Er det noget i stil med pg_getlastoid(), du leder efter?

narj, ikke helt - så skal jeg jo gemme den i en eller anden datafil
bagefter, og så kan jeg jo ligeså godt gemme ID'en i den...