Kan virus ødelægge hardware..?
Fra : BachFire

Dato : 25-08-01 23:02

Hejsa!

Jeg har fået af vide af en bekendt, at hans maskine blev ødelagt på grund af
en virus, som han ikke kunne give mig navnet på.. Han sagde at hans CPU samt
RAM brændte af.. Jeg mener selv ikke at der er noget som helst software, der
kan ødelægge hardware (bortset fra BIOS'en som kan flashes..)..

Han fortalte i samme forbindelse at der fandtes en virus, som kunne få en
harddisk til at spinne op i et sindsygt antal omdrejninger, indtil den står
af og går i stykker.. Noget der kun skulle kunne foregå på ATX maskiner..

Er alt dette en stor gang vrøvl, eller er der noget om det? Jeg mener ikke
selv, det kan lade sig gøre - men hvad ved jeg...

-Bach

Fra : peet_dk

Dato : 25-08-01 23:41

> [...]
> af og går i stykker.. Noget der kun skulle kunne foregå på ATX maskiner..
>
> Er alt dette en stor gang vrøvl, eller er der noget om det?

Jeg har også hørt den historie, ved ikke om det bare er en vandrehistorie?

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 26-08-01 07:36

"peet_dk" <peet_dk@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har også hørt den historie, ved ikke om det bare er en
> vandrehistorie?

Virus som piller ved cpu strømstyrke ?

Argh...
--
Peter Thomas Fischer
peter@fischer.as

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-08-01 07:35

On Sun, 26 Aug 2001 00:01:38 +0200,
BachFire <New-York@Anarki.dk> wrote:
> [...]
>
>Er alt dette en stor gang vrøvl, eller er der noget om det? Jeg mener ikke
>selv, det kan lade sig gøre - men hvad ved jeg...

Det der kan lade sig gøre er at drive skærmkortet til høje frekvenser
der i gamle dage kunne ødelægge en skærm. Men i de sidste 5+ år slår
skærme fra når de overstyres.

Ligeledes burde det være muligt at slette BIOS og dermed gøre dit
bundkort ubrugeligt. Og det burde være muligt på alle de kort du
har med BIOS på. Hvis man kan flash-opdatere f.eks. en harddisk,
så er det teoretisk også muligt at ødelægge den.

Men det med de mange omdrejninger lyder mere som en hacker der
ville have en hurtigere harddisk.

Fra : Druid

Dato : 26-08-01 10:24

> Men det med de mange omdrejninger lyder mere som en hacker der ville have
en hurtigere harddisk.

Hmm... læs lige op på det med "hacker"
<http://searchsecurity.techtarget.com/sDefinition/0,,sid14_gci212220,00.html

Fra : Devast8or

Dato : 26-08-01 11:39

Der er også noget her
http://www.tuxedo.org/~esr/faqs/hacker-howto.html#WHAT_IS

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-08-01 12:29

On Sun, 26 Aug 2001 11:24:10 +0200,

>en hurtigere harddisk.
>
>Hmm... læs lige op på det med "hacker"
><http://searchsecurity.techtarget.com/sDefinition/0,,sid14_gci212220,00.html

Jeg mener at det var lige netop den definition jeg brugte. Altså en
hardware hacker som gerne ville gøre sin egen harddisk hurtigere ved
at ændre i en BIOS opdatering til den.

Fra : Thf

Dato : 26-08-01 11:46

cut

>Men det med de mange omdrejninger lyder mere som en hacker der
>ville have en hurtigere harddisk.

Men, man kan vel omgå styresystemet routiner, og skrive direkte til hd
og derved ødelægge data, måske man også kan få steppemotoren til
at hoppe fra et step til et andet hele tiden, det vil nok få den i udu, hvis
man ikke hurtigt resætter maskinen.
--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-08-01 12:34

On Sun, 26 Aug 2001 10:46:08 GMT,
Thf <tommy_friis@mail.dk> wrote:
> [...]
>og derved ødelægge data, måske man også kan få steppemotoren til
>at hoppe fra et step til et andet hele tiden, det vil nok få den i udu, hvis

Vi bruger ikke længere MFM / RLL harddiske hvor computeren styrer
drevets motor etc. Med en IDE / ATA harddisk sender man rimelig
højnivaue kommandoer til drevet.

Fra : Thf

Dato : 26-08-01 18:57

>Vi bruger ikke længere MFM / RLL harddiske hvor computeren styrer
>drevets motor etc. Med en IDE / ATA harddisk sender man rimelig
>højnivaue kommandoer til drevet.
He he, ja der kan man se, der er ca. 10 år siden jeg stoppede med assembler.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : DarkJedi

Dato : 26-08-01 10:23

> Er alt dette en stor gang vrøvl, eller er der noget om det? Jeg mener ikke
> selv, det kan lade sig gøre - men hvad ved jeg...

Hvad med at ødelægge firmware på alskens hardware?

--
DarkJedi / darkjedi@cyberimage.dk

\\ -- Let's work together to get Hash-Functions legal
\\ for medical purposes only!