Ikoner i KDE2.2
Fra : Allan Weber

Dato : 25-08-01 20:35

Mine ikoner på desktoppen bliver fra tid til anden pludselig linet op
horisontalt i venstre side af skærmen, selvom jeg ikke har bedt om det.
Hvis jeg prøver at flytte rundt på dem, bliver de bare automatisk placeret
til venstre igen. Jeg kan ikke lige finde et sted, hvor jeg kan angive, at
KDE ikke automatisk skal arrangere mine ikoner. Hvis jeg fjerner
markeringen i "Allign icons vertically", bliver de i stedet arrangeret
vertikalt på min desktop, og jeg kan stadigt ikke flytte rundt på dem som
jeg vil.
Efter et stykke tid, er det som om, at KDE "glemmer" automatisk at
arrangere ikonerne, og så kan jeg frit flytte om på dem igen. Men af og til
får KDE altså lydt til selv at bestemme, hvor de skal være.

Har jeg overseten option et eller andet sted, eller hvad kan det skyldes?

mvh
aw

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 26-08-01 20:18

Hej!

Allan Weber wrote:

> [...]
> får KDE altså lydt til selv at bestemme, hvor de skal være.
>
> Har jeg overseten option et eller andet sted, eller hvad kan det skyldes?

Personligt er min erfaring med KDE meget begrænset -- af gode grunde: Jeg
synes det er noget møg. De få gange jeg har kørt det af nysgerrighed, har jeg
ikke kunnet bruge det til noget. Årsagen er at på min installation kan man kun
vælge en skrifttype til vinduer, ikoner, web-browser mm, og denne skrifttype
er totalt ulæselig. Når man prøver at vælger en anden skrifttype insisterer
KDE på at beholde den ulæselige.

Jeg vil helt klart anbefale GNOME. Bedre brugergrænseflade (læs: ikke så fjern
fra normal X-opførsel), pænere grafik (den er ikke så satans farvestrålende,
KDE derimod er jo en bolchebutik) og så synes jeg (uden at have målt på det)
at GNOME er dels hurtigere og dels mere stabilt.

Nu er der selvfølgelig nogle af denne nyhedsgruppes hajer der vil sige:
Hvorfor ikke bare bruge en konsol? Sådan en rigtig dejlig en med grøn skrift
med lang efterglød. Det er også den type som svægrer til vi, selvom det er den
mest tåbelige editor jeg nogensinde har oplevet . Til det kan man svare at
grafiske brugergrænseflader er smarte, men jo længere tid man befinder sig i
et Unix/Linux-miljø, jo mere bruger man netop konsollen.

Så som svar på det spørgsmål: "... eller hvad kan det skyldes?" , kan jeg
svare: KDE.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Boegh

Dato : 26-08-01 15:43

Martin Agersted Jarl <mailto:martin@jarl.dk> wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> [...]
> farvestrålende, KDE derimod er jo en bolchebutik) og så synes jeg (uden at
> have målt på det) at GNOME er dels hurtigere og dels mere stabilt.

Hvornår har du sidst prøvet KDE?
Jeg har for nylig prøvet KDE 2.1 vs. Gnome 1.4 og er kommet frem til
præcist det modsatte af dig m.h.t. hastigheden. KDE virkede noget hurtigere
end Gnome. Stabiliteten var så som så da ingen af dem væltede rundt.
Og ang. bolchebutik så er Gnome IMHO langt værre, men det er jo en smagssag.

[...]

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** DON'T remove _nospam_ uppon reply by email ***

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 27-08-01 01:10

Hej Henrik,

Henrik Boegh wrote:

> [...]
> end Gnome. Stabiliteten var så som så da ingen af dem væltede rundt.
> Og ang. bolchebutik så er Gnome IMHO langt værre, men det er jo en smagssag.

For et par uger siden. Og lige for et øjeblik siden. Og sjovt nok fungerede
fontene som de skulle. Jeg har installeret version 2.1.1 af KDE.

Omkring bolchebutikken så må jeg hellere præcisere: Farverne er skrigene at
mine øjne bliver trætte af dem meget, meget hurtigt. Selvfølgelig er det noget
man selv kan ændre. Til gengæld er jeg taknemmelig for at KDE kan finde ud af
at anti-aliase skrifttyperne (det minder lidt om MS Windows). Men du har helt
ret: Det handler mere om smag end om noget andet. Rent subjektivt.

Martin

Fra : Henrik Boegh

Dato : 26-08-01 15:39

Allan Weber <mailto:weber@mail1.stofanet.dk> wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Har jeg overseten option et eller andet sted, eller hvad kan det skyldes?

Kunne du ikke lige postet indholdet af afsnittet [DesktopIcons] i filen
~/.kde/share/config/kdeglobals .

Fra : Allan Weber

Dato : 26-08-01 16:32

[DesktopIcons]
ActiveEffect=togamma
ActiveValue=0.7
AlphaBlending=false
Size=32

Siger det noget?

aw

Fra : Henrik Boegh

Dato : 26-08-01 17:22

Allan Weber <mailto:weber@mail1.stofanet.dk> wrote in dk.edb.system.unix:

[...]

> Siger det noget?

Desværre kom jeg til at angive en forkert fil. Den fil jeg tænkte på er
~/.kde/share/config/kdesktoprc
Afsnittet er [Desktop Icons].

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/
*** DON'T remove _nospam_ uppon reply by email ***
"Your e-mail has been returned due to insufficient voltage"
- [Ismand] på #partyline

Fra : Allan Weber

Dato : 26-08-01 19:59

Sådan: