Flyt Windows 2000 harddisk til anden comp ~
Fra : Buffy

Dato : 25-08-01 18:33

Jeg har flere gange været ude for at jeg får en blå skærm, når jeg flytter
en harddisk med windows 2000 over i en anden computer.

jeg får om et par dage nyt Motherboard, cpu, ram og strømforsyning, og
skulle gerne bruge min gamle harddisk... Helst uden af skulle installere
windows 2000 igen.
Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at undgå den blå skærm? (gerne links
til sider om problemet)

på forhånd tak.

gammelt system:
intel celeron 700 mhz
Abit BH6 Motherboard
2 x 128 mb SD100 ram

nyt system:
AMD Athlon Thunderbird 1.4 GHz
ASUS A7V266 Motherboard
2 x samsung 256 MB DDR RAM 2100 (PC266)

Fra : Martin

Dato : 25-08-01 18:38

Kør win2k installationen, og vælg reparer/repair...

(boot på cd'en)

- Martin

Fra : Peter Vogt

Dato : 26-08-01 12:05

Jeg har gået i samme tanker om div. opdateringer af motherboardet + SCSI
controller

det vigtige for mig er om win2000 ikke sine brugere m.m. ?

Det er ikke så smart at miste alle sine brugere m.m. Det tager rigtig lang
tid at genskabe.

MVH Peter

Fra : Erik

Dato : 25-08-01 18:48

> [...]
> windows 2000 igen.
> Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for at undgå den blå skærm? (gerne

Jeg kunne forestille mig at årsagen til problemet er, at Win 2000 (ligesom
NT) indstiller sig efter computerens hardware (den såkaldte HAL (Hardware
Abstraction Layer)). HAL er temmelig ligeglad med strømforsyning, ram og
muligvis endda cpu'en - men ikke bundkortet.
Du kan næsten ikke gøre andet end forsøge om det kan lade sig gøre at undgå
blå skærm, for jeg tror ikke du kan tjekke om det vil fungere på forhånd!

Fra : Buffy

Dato : 25-08-01 19:01

Dammm ok... tak for det hurtige svar,,,

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 25-08-01 19:41

> [...]
undgå
> blå skærm, for jeg tror ikke du kan tjekke om det vil fungere på forhånd!

Så vidt jeg har forstået det, ligger problemet i harddisk controlleren. Hvis
den driver der er installeret til det nuværende motherboard ikke virker til
det nye, så har du problemer.

Jeg havde samme problem, men denne løsning fra Microsoft løste problemet for
mig:

<http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q271/9/65.ASP?LN=EN-US&SD=
gn&FR=0&qry=Q271965&rnk=1&src=DHCS_MSPSS_gn_SRCH&SPR=WIN2000>

(evt. http://support.microsoft.com/ - søg efter article id: Q271965)

Selv om Microsoft ikke yder support på metoden beskerevt under More
Information, så virkede den glimrende for mig. Det går vist i alt sin
enkelhed ud på at tvinge Windows til at installere drivere til en masse
forskellige harddiskcontrollere, og så håbe på at en af dem fungerer på det
nye motharboard. Du kan sikkert undlade en del af dem, hvis du ved hvad du
har brug for, og forstår proceduren til bunds.

God fornøjelse med dit nye motherboard.

/Anders.

Fra : Buffy

Dato : 26-08-01 12:47

tak tak tak tak..... det var lige det jeg ledte efter.... mange tak