partition af harddisk
Fra : Thomas Mariager

Dato : 25-08-01 15:57

jeg bruger fdisk men har ikke helt styr på det, jeg skal ha delt min
harddisk op i 4 mindre på henholdsvis c: 5gb d: 15gb e: 10gb f:10gb .
er der nogen der kan hjælpe mig med det step by step.
på forhånd tak.
eller hvis du/i kender et prg der kan gøre det efter win. er blevet
installeret.

Fra : Kleves

Dato : 25-08-01 15:59

Du kan bruge Partition Magic, det virker!

kleves

Thomas Mariager <tmariager@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:P_Oh7.66$ec3.2903@news.get2net.dk...

Fra : Erik

Dato : 25-08-01 17:34

"Thomas Mariager" <tmariager@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på forhånd tak.
> eller hvis du/i kender et prg der kan gøre det efter win. er blevet

Som nævnt kan du bruge f.eks. Partition Magic, hvis der allerede ligger
software på harddisken. Men hvis du alligevel starter helt fra bunden, så er
det både nemmest og hurtigst at bruge fdisk.

I dit tilfælde kan du lave en primær partition på 5 GB og derefter en
extended partition på resten af disken. På denne extended partition laver du
så tre "logiske drev" på henholdsvis 15, 10 og ca. 10 (resten af pladsen).

Herefter mangler du bare at formatere dine fire drev - og så er det tid for
installation! :)

Fra : Lars

Dato : 25-08-01 19:44

Jeg kan på det varmeste anbefale PartitionMagic fra PowerQuest, da det har
en grafisk brugergrænseflade, kan reparere de fleste partitions-fejl, kan
ændre partitioner uden at slette deres indhold (lav dog lige en backup for
en sikkerheds skyld og så følger der en pdf-fil med som rigtigt godt
forklarer partitioner, FAT-tabeller, boot-sektorer o.lign. PartitionMagic
kan køres fra disketter. Bitchen er selvfølgelig at programmet koster penge,
mellem 500 og 1000 kr. så vidt jeg husker.

Hilsen Lars

Fra : Henning

Dato : 26-08-01 12:39

On Sat, 25 Aug 2001 16:57:24 +0200, "Thomas Mariager"
<tmariager@get2net.dk> wrote:

> [...]
>på forhånd tak.
>eller hvis du/i kender et prg der kan gøre det efter win. er blevet

Fdisk er et levn fra Ruder Konges tid! Du booter op på din
WIndows-skive (med en fuldstændig blank harddisk), under
installationen vælger du dine partitionsstørrelser. Her vælger du
samtidig at formatere med NTFS. Skal du senere ændre
partitionsstørrelser gøres det via Diskmanager, som ligger under
Administrative tools.

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk