Pinto?
Fra : Lily

Dato : 25-08-01 12:50

Ok, nu bliver jeg vist nødt til at få hjælp af fagmænd!
Er Pinto en farvebeskrivelse eller en race?
Jeg mener det er en farvebeskrivelse....

Hilsen Tina

Fra : PiaR

Dato : 25-08-01 13:25

Det er en farvebetegnelse - du kan læse og se en masse om pintoer her
www.pinto.dk

mvh Pia

Fra : Miki Hoe

Dato : 27-09-01 21:50

jeps... pinto er "bare" en farve. Den kan have alle slags racer i sig....
Paint (lyder som farve) er en Cuarter horse, som er flerfarvet...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-09-01 22:13

> jeps... pinto er "bare" en farve. Den kan have alle slags racer i sig....
> Paint (lyder som farve) er en Cuarter horse, som er flerfarvet...

Hej...

Debatten ang. det har kørt voldsomt men... Pinto ER en race... der er
bestemmelser for øjnes placering, udtryk, ben, hals osv., som ved andre
racer. Desuden er der OGSÅ krav til farven... læs selv på www.pinto.dk ;)

Rinnie Ilsøe

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 28-09-01 23:44

Hej

Pinto er altså ikke en race i ordets bogstavelige forstand, og dansk pinto
forening er ikke en raceforening, men et avlsforbund. De har en række
retningslinier for, hvordan heste, der kan kåres i deres forening skal se
ud. Men disse heste er i sagens natur allerede en anden race (f.eks.
shetlændere e.l.) eller en blanding af andre racer.

Hannoveranere eller holstenere er jo heller ikke en "rigtig" race, men blot
heste, der på baggrund af deres stambog og eksteriør er godkendt af et
avlsforbund.

Rigtige racer er f.eks. islændere, fjordheste eller arabere, hvor der ikke
indgår andre racer.

--
-Trine

Se Robin på www.robinhund.dk