Hvepse.
Fra : Erik Hansen

Dato : 25-08-01 11:38

Hejsa.

De sidste to dage har jeg har besøg af et par hvepse, og mine to katte
bliver jo helt vilde efter at vil fange dem, og formodenligt også at
spise dem. De holder ihvertfald af at fange fluer og natsværmere.

Det jeg har tænkt på hvad vil de ske hvis en kan bliver stukket i
munde, eller på en pote?

Vil det være klogt at holde kattende fra hvepse?

....Erik

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-08-01 13:09

Hvores Laban fangede en hveps med poten i haven for et par uger siden, og
blev stukket. Poten hævede til dobbelt størrelse og hævelsen var væk igen
næste dag......og nu fanger han så stadig hvepse og bier når han er ude,
men han dasker dem bare mange gange hurtigt, så de ikke når at stikke
mere. Jeg går ud fra, at det er lige så usmart for en kat som for os
mennesker at blive stukket på tungen, så jeg forsøger at forhindre ham i
at spise dem (da kattene her luftes i sele er de konstant under opsyn) ...
men han har faktisk præsteret at æde en bi lige for næsen af mig. Han
knurrede simpelthen ad mig og slugte den ... uden konsekvenser for andre
end bien.
Så....jeg tvivler på at der er grund til stor bekymring, men aner det
virkelig ikke.
-Gitte

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-08-01 13:11

For nogen tid siden var der et indlæg her, som faktisk tydeliggjorde at
hankatte i alt fald IKKE bør sætte sig på en sur hveps....så stikket kan
faktisk blive en særdeles ubehagelig oplevelse, hvis det fx rammer de
ædlere dele.
-Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 25-08-01 14:44

Ja det var min hankat, og jeg er ret sikker på, at han har al mulig respekt
for bi/hvepse i fremtiden.
Jeg har ydermere lige hørt fra en anden opdrætter MCO, at en af hendes katte
blev fundet død efter et sådan stik, så ufarligt er det altså ikke.
Mange miauuer fra Birgitte
DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Gitte J.L

Dato : 25-08-01 15:29

Århnej! Altså, din beskrivelse af hvordan din kat reagerede gjorde det jo
tydeligt at et hvepsestik kan være særdeles ubehageligt, men at det ligefrem kan
medføre døden..... uhyggeligt!
- Gitte

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 25-08-01 19:42

Hejsa..

Det er vel med katte som med mennesker.. Nogle kan være allergiske for ting
som ellers ikke er farlige !! Mennesker ved oftest selv hvis der er noget de
ikke kan tåle - men det ved katte måske ikke ??

Men en trist historie, ingen tvivl om det !!

Knus fra Pia og misserne

--
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Pia : Pia@lihme.com

Fra : Birgitte

Dato : 25-08-01 15:03

Hej Erik
Sådan her reagerede min hankat efter et insektstik :

"Øhh er der nogen her på NG der kan hjælpe......?
Min hankat opførte sig pludselig underlig tidligere på dagen.
Han går i løbegård, og aldrig har jeg magen til opførsel....
Pludselig hoppede og sprang han rundt uden egentlig at jagte noget, det så
underligt ud...han løb ind i hans hus rullede rundt som i krampe, fortsatte
med at rulle i et par minutter, da måtte jeg ud til ham for noget var helt
forkert.
Han lå som i krampe da jeg nåede ud til ham, øjene var store og han havde
urin over det hele......
Da jeg kom ind til ham faldt han til ro, min mand og jeg tog ham med ind,
tjækkede luftveje for insekt stik men nixen ikke et stik. Han fik noget at
spise lidt at drikke og så var han forresten kvik igen.
Hvad kan der have været sket ????"

Mange miauuer fra Birgitte samt katte

DK. True Trust
www.truetrust.dk

---

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 26-08-01 09:30

kan katten ha epelepsi måske? Ved ikke om de kan men for mig kunne det lyde
sån men hvad har så uløst det?

Mvh Tina

Fra : Ern Yoka

Dato : 26-08-01 11:09

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message
> kan katten ha epelepsi måske? Ved ikke om de kan men for mig kunne det
lyde
> sån men hvad har så uløst det?
>

> Mvh Tina

Hej Tina

Katte kan godt ha' epilepsi, vi har én af slagsen, og det var også min
første tanke da jeg læste indlægget første gang. Men i dette tilfælde er det
fordi katten havde sat sig på en hveps og var blevet stukket i hans ædlere
dele (det er en gammel post).
Venlig hilsen

Lisbeth
http://cutiecats.tripod.com

Fra : Birgitte

Dato : 26-08-01 11:17

Nej katten har ikke epelepsi, det er undersøgt, og efter et sådan anfald
bliver katten meget træt, det var min ikke.
Det var et regulært stik i de "bløde" regioner.
Mange miauuer fra Birgitte
DK. True Trust
www.truetrust.dk

---