Apache som "service"
Fra : root

Dato : 25-08-01 09:55

Hej !

Jeg kan stadigvæk ikke få apache (httpd) til at starte op sammen men
linux.
Kan nogen fortælle mig hvad der skal gøres ?

Mvh. Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-08-01 10:20

root <allan.moller@get2net.dk> writes:

> Jeg kan stadigvæk ikke få apache (httpd) til at starte op sammen men
> linux.

Hvilken linuxdistribution bruger du? Jeg går ud fra at du ikke selv
har oversat din Apache? Hvad siger den når du forsøger?

Hvad siger "/usr/sbin/apache -t" eller "/usr/sbin/httpd -t"?

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 25-08-01 10:34

Peter Makholm wrote:

> Jeg går ud fra at du ikke selv
> har oversat din Apache?

Jer, der bruger ordet "oversætte" som oversættelse af "compile": Hvilket
ord bruger I, når I skal beskrive en reel oversættelse (ændring af
udenlandsk tekst til dansk) af et program? Vel ikke "lokalisere"?

Normalt er jeg meget imod de der halv-direkte oversættelser, der ofte
forekommer i computerverdenen ("character" => "karakter" osv.), men i
tilfældet "compile" synes jeg faktisk, "kompilere" er det bedste forslag -
simpelthen fordi det oftest brugte alternativ "oversætte" giver
misforståelser, når de fleste programmer har sprogfiler og derfor kan
oversættes (skifte sprog fra eksempelvis engelsk til dansk).

XFUT: dk.kultur.sprog

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-08-01 11:26

On Sat, 25 Aug 2001 11:33:33 +0200, Jonas Koch Bentzen wrote:

> [...]
> Hvilket ord bruger I, når I skal beskrive en reel oversættelse
> (ændring af udenlandsk tekst til dansk) af et program? Vel ikke

"Oversætte". Forskellen ses af konteksten.

> Normalt er jeg meget imod de der halv-direkte oversættelser, der
> ofte forekommer i computerverdenen ("character" => "karakter" osv.),

(Uheldigt eksempel - den oversættelse er jo direkte forkert -
"karakter" betyder jo noget andet; "oversætte" giver mening som - hi -
oversættelse af "to compile").

> men i tilfældet "compile" synes jeg faktisk, "kompilere" er det
> bedste forslag

Hm - jeg associerer det at samle diverse dele uden at gøre noget ved
dem med at "kompilere" (a la Absolut Lets Dance 39).

Det er sikkert helt ude i skoven sprogligt, men det gør jeg

> - simpelthen fordi det oftest brugte alternativ "oversætte" giver
> misforståelser, når de fleste programmer har sprogfiler og derfor
> kan oversættes (skifte sprog fra eksempelvis engelsk til dansk).

Det er vel langt færre mennesker der oversætter sprog-teksterne i et
program, i forhold til hvor mange der oversætter programmet så det kan
køre på netop deres maskine.

Det første er det nok én gør, det sidste afhænger som oftest af
processor og biblioteker og hvad det nu kan være; og gøres derfor
oftere og af langt flere.

Mvh.

--
"De ord der forsvinder er dem Adam Sjøgren
Der aldrig var sande" asjo@koldfront.dk

Fra : Allan

Dato : 25-08-01 12:09

Peter Makholm wrote:

> Hvilken linuxdistribution bruger du? Jeg går ud fra at du ikke selv
> har oversat din Apache? Hvad siger den når du forsøger?

Jeg bruger Redhat 7.1

> Hvad siger "/usr/sbin/apache -t" eller "/usr/sbin/httpd -t"?

"usr/sbin/apache -t" siger "ingen sådan fil eller bibliotek."

"usr/sbin/httpd -t" siger "Syntax ok."

Jeg starter nu httpd manuelt med kommandoen : " /etc/rc.d/init.d/httpd
start"
som jeg har læst mig til på http://www.gnuskole.dk/bog/webserver.html

Mvh. Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 25-08-01 12:31

Allan <allan.moller@get2net.dk> writes:

> Jeg starter nu httpd manuelt med kommandoen : " /etc/rc.d/init.d/httpd
> start"
> som jeg har læst mig til på http://www.gnuskole.dk/bog/webserver.html

Og hvad siger den så? Ingenting?

Hvordan når du så til den konklusion at det ikke virker?

(Ellers må der lige en der kender Red Hats standard apache-opsætning
til. Jeg har aldrig brugt Red Hat.)

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 25-08-01 12:45

Peter Makholm wrote:

> Og hvad siger den så? Ingenting?
>
> Hvordan når du så til den konklusion at det ikke virker?
>
> (Ellers må der lige en der kender Red Hats standard apache-opsætning
> til. Jeg har aldrig brugt Red Hat.)

Det gør jeg. Den er banal. Startscript er /etc/rc.d/init.d/httpd

Som bruges med parametrene
{start|stop|restart|reload|condrestart|status}

Hvis den skal starte hvergang der bootes skal der selvfølgelig lægges
et S -link i det init-level man nu vil køre på.

Det gøres lettest med chkconfig.

F.eks
# chkconfig --level 35 httpd on

Vil starte httpd hvergang man går ing i enten init 3 eller init 5

--
-
Poul-Erik Andreasen

Fra : Christian Bruun

Dato : 25-08-01 14:41

Hej Poul-Erik Andreasen <poulerik@pea.dk>!

> [...]

>Hvis den skal starte hvergang der bootes skal der selvfølgelig lægges
>et S -link i det init-level man nu vil køre på.

Der findes også et lille program der følger med Redhat hvor man nemt
kan slå services fra og til (jeg kan selvfølgelig ikke længere huske
hvad det hedder

--
Christian Bruun
ICQ/uin: 61184036

Fra : Henrik Olesen

Dato : 25-08-01 15:46

> Der findes også et lille program der følger med Redhat hvor man nemt
> kan slå services fra og til (jeg kan selvfølgelig ikke længere huske
> hvad det hedder

Det skulle vel ikke være ntsysv du tænker på?

Henrik Olesen
Blue Sky
------------------------
E-mail: henrik@blue-sky.dk
www: www.blue-sky.dk

Fra : Allan

Dato : 25-08-01 16:09

Henrik Olesen wrote:

> Det skulle vel ikke være ntsysv du tænker på?

Og jeg siger tak ! Det program har jeg manglet længe.

Mvh. Allan

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-08-01 19:17

Allan <allan.moller@get2net.dk> wrote:

>Og jeg siger tak ! Det program har jeg manglet længe.

I morgen har du glemt navnet på programmet. Så er det heldigt, at du
også kan starte det med kommandoen 'setup' (hvor ntsysv er et af
menupunkterne)´.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Mickey

Dato : 25-08-01 16:09

"Christian Bruun" <christian@kollegiegaarden.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes også et lille program der følger med Redhat hvor man nemt
> kan slå services fra og til (jeg kan selvfølgelig ikke længere huske
> hvad det hedder

linuxconf måske ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/coderedworm.html

Fra : Allan

Dato : 25-08-01 16:14

Peter Makholm wrote:

> Og hvad siger den så? Ingenting?
>
> Hvordan når du så til den konklusion at det ikke virker?

Jeg har nu ikke konkluderet at det ikke virker kun at httpd ikke starter op
under boot af Linux.

Men en venlig sjæl har gjort opmærksom på programmet ntsysv til at styre
hvilke services der skal starte op sammen med Linux.

Mvh. Allan