køb af RAM
Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 24-08-01 23:31

Jeg står og vil købe ny RAM, men ved ikke helt hvad der bedst kan betale
sig.
Jeg har ASUS A7V133 bundkort med 128mb Apacer RAM lige nu. Mine
valgmuligheder mener jeg er flg.
1) 128mb mere Apacer RAM (evt. 256mb, hvis min pengepung kan klare det)
2) 128mb VCM RAM - kan det betale sig at købe VCM RAM???
3) 512 mb billig RAM(muligvis kun 256mb, afh. af pengepungen.)

håber I kan rådgive mig...
Mvh Per Nielsen

PS: lige et lille andet spørgsmål. Jeg har et GeForce 2 MX, og i nogle spil
begynder grafikken at hakke lidt, kan dette skyldes manglen på RAM, eller er
det et Grafikkort-problem?

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 25-08-01 00:16

"Per Wagner Nielsen" <perwn@hco.kollegienet.dk> skrev
> Jeg står og vil købe ny RAM, men ved ikke helt hvad der bedst kan betale
> sig.

Det er et temperementsspørgsmål. Jeg har kun gode erfaringer med det billige
PQI-Ram, men det er muligt at det holder et par år mindre - men der gives
trods alt 10 års garanti på skidtet, så hvorfor ikke bare satse på det?!

> [...]
spil
> begynder grafikken at hakke lidt, kan dette skyldes manglen på RAM, eller

Det kan skyldes begge dele, og meget andet. Hovedreglen er selvfølgelig at
jo mere RAM, jo bedre kører spillene. Men hvis din maskine ellers er
udstyret med 128 Mb eller mere, kan problemerne ligeså godt ligge i
grafikkortet, eller processoren. Hvis du fx kører på et gammelt socket 7
baseret K6-system, kan du risikere at have nok så meget ram og et nok så
hurtigt grafikkort, og så stadig have et system der "hakker" i visse spil.
Du kunne jo også prøve at installere de nyeste detonator-drivere v. 20.xx
(ved ikke om de er released endnu, men er de er lige på trapperne - Disse
skulle efter sigende give ca. 8% bedre ydelse på Geforce2MX-kort)

mvh
Peter

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-08-01 00:27

> Jeg har ASUS A7V133 bundkort med 128mb Apacer RAM lige nu. Mine
> valgmuligheder mener jeg er flg.
> 1) 128mb mere Apacer RAM (evt. 256mb, hvis min pengepung kan klare det)

Det ville jeg nok gøre i din situation.

> 2) 128mb VCM RAM - kan det betale sig at købe VCM RAM???

Normalt ville jeg sige ja, men når du i forvejen har 128 MB alm. ram, så
nej. For at VCM rammen kører fuld hastighed skal alt rammen være VCM.
Klodserne indordner sig efter den langsommeste blok ram i maskinen.

> 3) 512 mb billig RAM(muligvis kun 256mb, afh. af pengepungen.)

Også en mulighed, men jeg har altid været tilhænger af mærkevareram. Selvom
PQI faktisk er OK, når man får en der virker.

> [...]
spil
> begynder grafikken at hakke lidt, kan dette skyldes manglen på RAM, eller

Nu skriver du intet om hvilke spil, opløsninger eller system du har, men
umiddelbart ville jeg sige ja til det sidste, da en GF2MX ikke er verdens
bedste grafikkort. Det har nok ikke så meget med mængden af ram at gøre.
Kortet har nok bare nået sin øvre grænse, med den CPU du har nu.

Jonny.

Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 25-08-01 00:35

Jeg kører ASUS A7V133, Duron 700(ikke OC), 128mb Apacer RAM, IBM 60GXP 40GB
HD.
Jeg kører sædvanligvis med 800*600 og med de nyeste (eller næst-nyeste
Detonator drivere)
De spil jeg mener er Operation Flashpoint. Men som sagt virker det som om,
at computeren arbejder Meget på harddisken under spil. En enkelt gang har
jeg været ude for at Windows gik ud af spillet og gav mig beskeden, at der
ikke var mere plads på C drevet(hvor der normalt er ca. 300 mb fri plads),
og det til trods for, at Operation Flashpoint er installeret på
D-partitionen. Derfor troede jeg at det kunne skyldes en stor SWAP fil.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 25-08-01 00:59

"Per Wagner Nielsen" <perwn@hco.kollegienet.dk> wrote in message
> [...]
> De spil jeg mener er Operation Flashpoint. Men som sagt virker det som om,
> at computeren arbejder Meget på harddisken under spil.

Det er et tydeligt tegn på at spillet bruger mere mere plads end der er fri
af RAM. Når der ikke er mere RAM fri bruger den istedet harddisken der er
meget langsomere.

> [...]
> og det til trods for, at Operation Flashpoint er installeret på
> D-partitionen. Derfor troede jeg at det kunne skyldes en stor SWAP fil.

Det er meget muligt. Jeg har normalt aldrig under 1 GB fri på drevet hvor
swapfilen ligger. Så er jeg ret sikker på at den har god plads til at brede
sig efter behov.

I dit tilfælde ville jeg nok vælge at gå efter 512MB RAM. Det kan fås
billigt og virker for det meste fint. Jeg ved godt der har været problemer
med en del PQI moduler, men mon ikke der er ved at være ude af markedet
igen?

- Lars

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-08-01 09:01

Per Wagner Nielsen <perwn@hco.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BwBh7.22177$Ay1.484137@news000.worldonline.dk...
> [...]
> og det til trods for, at Operation Flashpoint er installeret på
> D-partitionen. Derfor troede jeg at det kunne skyldes en stor SWAP fil.

Fjern så meget som overhovedet muligt på c-drevet, så der mindst er 700 mb
fri. Hvis det ikke kan lade sig gøre at frigøre så meget plads på c-drevet,
kan du bruge et program som Partition Magic, hvor man kan bede om, at
D-drevet afgiver fx 500 mb til C-drevet.
Har du iøvrigt installeret 4in1 agp driveren i turbo mode, for ellers kører
du kun 1xagp. Er fastwrite aktiveret i bios og 4xAGP i bios? Er det kun det
ene spil, hvor du oplever hakkeri?

MVH OLE

Fra : Per Wagner Nielsen

Dato : 25-08-01 09:41

"Ole Jensen" <noemail@noemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kører
> du kun 1xagp. Er fastwrite aktiveret i bios og 4xAGP i bios? Er det kun

Bios er sat til "fastwrite"=enable og 4*AGP, og jeg mener også at have
installeret VIA4*1 i turbo mode.
I Counter Strike har jeg oplevet , at der kommer en slags forsinker på musen
ved højere opløsninger(1024*768) eller hvis der er meget røg kombineret med
brug at kikkertsigte, men dette tager jeg som udtryk for at det er
grafikkortet den er gal med.
Men jeg vil helst undgå at skulle ud og investere i et nyt grafikkort, så
jeg håber lidt at mere RAM vil kunne afhjælpe nogle af problemerne...
mvh Per Wagner Nielsen

Fra : Ole Jensen

Dato : 25-08-01 12:04

Per Wagner Nielsen <perwn@hco.kollegienet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:0xJh7.12803$3q.449680@news010.worldonline.dk...

> [...]
> Men jeg vil helst undgå at skulle ud og investere i et nyt grafikkort, så
> jeg håber lidt at mere RAM vil kunne afhjælpe nogle af problemerne...

128 MB ram er sandsynligvis i underkanten, og kan måske være årsagen til
problemer i spil, men nogle spil er ligeglad med om du har den nyeste
driver, fordi det ikke "bryder" sig om dit grafikkort, andre gange kræves en
speciel nvidia driver, som kan få spillet at køre perfekt.

I nogle tilfælde kan AGP AGP Aperture sizen i biosen give bedre ydelse, hvis
den sættes fra 32MB op til 64MB, eller sættes ned fra en alt for høj værdi
fx 256MB .

MVH OLE

Fra : Mikael Jensen

Dato : 27-08-01 10:07

case 1
For lidt RAM er efter altsandsynlighed IKKE årsagen til at dit spil hakker.
En hurtig måde at tjekke det på er at lytte efter om den loader fra
harddisken når du ER inde i spillet.

case 2
Det kan også være en kombination at din processor og grafikkort, ingen af
delende er super, men en OC eller et nyt grafik kort skulle kunne klare det.

case 3
Jeg kunne i proformance af MX kortet i CS, en det er heller ikke utænkeligt
at det hakke pga skrive hastigheden til grafik RAMne, da det er SD RAM der
sidder på, i opløsninger over 800x600 har dette utrolig megte at sige, da
det er meget data der skal skrives til RAMne, betyder det meget for dig at
kunne køre høje opløsninger og 32-bit farver, burde du anskaffe dig et GTS
kort, det kan fås til omkring en tusse.

Bottom line: En nyt grafik kort ville være stærkt tilrådeligt... Flere Ram
vil i første omgang kun øge din generalle windows proformance (med mindre
"case 1" er korrekt