skråtskårne tandhjul i mechanical ?
Fra : mighty

Dato : 24-08-01 20:28

Hej !
Til et projekt i min uddannelse skal jeg konstruere nogle skråtskårne
tandhjul
med evolvente tænder, det har før lykkedes mig at lave almindelige tandhjul
og koniske, men hvordan fremstiller man et skråtskåret ?
/Mighty

Fra : Anne-Marie og Leo

Dato : 31-08-01 19:50

Hej

> [...]
tandhjul
> og koniske, men hvordan fremstiller man et skråtskåret ?

Nu aner jeg som SolidWorks-bruger ikke meget om hvad Mechanical Desktop kan
klare, og jeg ved såmænd heller ikke hvordan man fremstiller et sådant
tandhjul, men jeg ville angribe sådan en opgave ved at lave en 'Solid'
svarende til det råemne, man bruger ude i virkeligheden, og så skære
tænderne ud, igen med et 'Cut', der efterligner den virkelige
bearbejdningsmetode. Det er sjældent, at noget der kan fremstilles på
traditionelle maskiner ikke kan efterlignes i et ordentligt 3D-CAD-program.

MVH Leo

Fra : P.C.

Dato : 31-08-01 21:28

Hi.

Anne-Marie og Leo skrev i meddelelsen
<3b8fda86$0$10263$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
> [...]
>bearbejdningsmetode. Det er sjældent, at noget der kan fremstilles på
>traditionelle maskiner ikke kan efterlignes i et ordentligt 3D-CAD-program.

Det er nemlig rigtigt, og tradisionelle maskiner når de er simplest er 2D
skæremaskiner f.eks. ---- som heldigvis også er CNC styret . Så materialet er
nok meget vigtigt ;))
Jeg vil lige sætte noget grafik ind, for at fejre at gruppen kører ,for det er
jo herligt ;

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Image-aaaa.jpg
Now I posted some other graphics about the same building technike ;
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Image-aaa.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/Image-a.jpg

Jeg er ret nysgerrig efter at vide, hvordan en maskine opfatter en Solid;))
Have a nice day.
P.C.

Fra : Uffe Bak

Dato : 03-09-01 12:36

In article <3b86aa3a$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, mighty says...

> [...]
>med evolvente tænder, det har før lykkedes mig at lave almindelige tandhjul
>og koniske, men hvordan fremstiller man et skråtskåret ?

Hej Mighty
Du skriver blot Mechanical - men jeg tager udgangspunkt i mulighederne i AutoCAD
Mechanical, hvis det er det program du har.

I PowerPack Findes en funktion der hedder Shaft (Aksel) Generator. Du kan finder
den under den Pull-Down menu der hedder \Content. Med denne funktion vælger
eller tegner du en center akse, og du kan lave lige eller koniske sektioner.
Desuden har du Gear - hvor du kan angive de værdier (modul, antal tænder etc.)
for dit tandhjul. Her kan du også angive Beta vinkel - der er vinklingen på
skråfortandingen. Husk at du kan ændre visning under Config.

Dette gælder også for PowerPack i Mechanical Desktop - hvis du har behov for en
3D version. Desværre kan man (endnu) ikke angive beta eller helix vinkel på 3D
tandhjulet, men det er meget nemt at tage profilet fra 2D - og bruge helix
funktionen fra Mechanical Desktop til at skabe skråfortandingen.

Disse råd gælder som sagt AutoCAD Mechanical og Mechanical Desktop. Hvis du ikke
bruger nogen af disse programmer, så se bort fra dette indlæg.

Med venlig hilsen

Uffe Bak
Autodesk Nordic & Baltic