Strømforbrug: Logitech Optical Desktop.
Fra : Michael Døj

Dato : 24-08-01 20:17

Hej, jeg har lige købt subj. og er meget tilfreds med det. Dog har jeg lagt
mærke til, at kameraet i musen konstant står og blinker med sit frække røde
skær. Dette gælder også, når computeren er slukket!

Jeg har tidligere haft en trådløs mus, som "slugte" batterier i en ufattelig
fart (2 stk. Duracell pr. 2. måned), hvilket blev dens død. Sælgeren af det
nye grej bedyrede dog, at denne mus var mere batteriøkonomisk i brug. Er den
mu virkelig også det?

Findes der ikke en måde at "slukke" musen på, så den ikke står og bruger
strøm, når computeren er slukket?

På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, Esbjerg

Fra : Madsen

Dato : 24-08-01 21:40

"Michael Døj" <doej@esenet.dk> skrev:

> [...]
> nye grej bedyrede dog, at denne mus var mere batteriøkonomisk i brug. Er den

Det vil tiden så vise. Jeg har også fået Optical Desktop her i
dag.

> Findes der ikke en måde at "slukke" musen på, så den ikke står og bruger
> strøm, når computeren er slukket?

Pil batterierne ud ;)
Nej seriøst så forstår jeg ikke hvorfor du ikke køber en oplader
og nogle genopladelige batterier. Den kan hurtig tjene sig selv
hjem igen.
Den anden dag var jeg inde i den lokale fotoforretning i en anden
sammenhæng, og fik øje på et sæt med oplader og 4 NiMH AA-
batterier for omkring 200,- men er så først begyndt at bruge dem
i dag, og ved af gode grunde ikke hvor længe de holder.
Det vil jeg holde øje med.

Fra andre indlæg i gruppen har jeg flere gange læst at optiske
mus bruger mindre strøm, hvis det er en lys overflade du bruger
dem på.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Døj

Dato : 24-08-01 23:45

SNIP
> Pil batterierne ud ;)

Ja, det kunne jo være den sidste udvej :)

> [...]
> batterier for omkring 200,- men er så først begyndt at bruge dem
> i dag, og ved af gode grunde ikke hvor længe de holder.

Det lyder som en logisk og økonomisk fornuftig løsning. Det vil jeg prøve at
kigge efter.

> Fra andre indlæg i gruppen har jeg flere gange læst at optiske
> mus bruger mindre strøm, hvis det er en lys overflade du bruger
> dem på.

OK, dvs. at en lys overflade bevirker, at musen ikke skal opdatere billedet
af "grundfladen" så ofte, relativt til en mørk/flerfarvet overflade? Under
forudsætning af, at musen ikke bevæges, så lyder det ikke logisk (for mig),
men det er interessant.

Tak for svaret og go´ weekend.
Med venlig hilsen / Best regards

Michael Døj, 6700 Esbjerg

Fra : Madsen

Dato : 25-08-01 01:11

> [...]

> forudsætning af, at musen ikke bevæges, så lyder det ikke logisk (for mig),

Jeg har fundet et par af de indlæg hvor det blev nævnt, men
yderligerer info om det har jeg ikke lige kunnet finde:
<news:3b7f7a38$0$331$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> og

Musen går jo åbenbart længere og længere ned i "dvale" når den
står stille og kører til sidst med minimal strømforbrug. Tjek evt. et
ret dybdegående review her: <http://www.dansdata.com/ltcmmo.htm>
- hvor der står beskrevet hvordan dens strømsparefunktioner
"funger."

Her stødte jeg faktisk også på et andet interessant udsagn om
Logitech Mouseman Optical og brug af USB-porten:

»A crummy old PC serial mouse has only a 33Hz sample rate,
which is noticeably lousy. But every cordless mouse I've used,
USB or PS/2, has had only about a 50Hz sample rate according
to the handy Mouse Rate utility. Which is better, but not as good
as corded mouses can manage.

And this is the case with the Cordless MouseMan Optical, too.
It may have excellent resolution, but Mouse Rate gives it
alternating 62 and 41Hz sample rate scores in USB mode, for
a 51.5Hz average. In PS/2 mode, it's 50Hz scores all the way,
with the odd 49 or 51 thrown in for spice. That's all the cordless
hardware can handle; no utility can tweak the sample rate up
any further. Logitech's FAQ for the Cordless MouseMan Optical
says that the mouse will "provide you with responsiveness that
is better than the currently available corded optical mice"; well,
no it won't, if you want a high sample rate. Resolution good,
software fine, sample rate lousy.«

Nå, tænker man så.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Michael Døj

Dato : 25-08-01 10:02

SNIP

> Jeg har fundet et par af de indlæg hvor det blev nævnt, men
> yderligerer info om det har jeg ikke lige kunnet finde:
> <news:3b7f7a38$0$331$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> og

Well, hvis det virker for andre, så virker det sikkert også for mig.

> [...]
> ret dybdegående review her: <http://www.dansdata.com/ltcmmo.htm>
> - hvor der står beskrevet hvordan dens strømsparefunktioner

OK.

> [...]
> is better than the currently available corded optical mice"; well,
> no it won't, if you want a high sample rate. Resolution good,

Tja, jeg er fuldt ud tilfreds med musens præcision etc. MEN jeg har godt nok
hørt grafikere og tekniske tegnere sige, at optiske mus ikke er
tilstrækkelig præcise. Det er givetvis korrekt, men de har jo også hvad man
kan kalde særlige behov.

Takker igen.
Med venlig hilsen / Best regards

Stud.merc.
Michael Døj
Nørregade 2, 2. th.
6700 Esbjerg

Fra : Madsen

Dato : 25-08-01 12:20

> [...]

> hørt grafikere og tekniske tegnere sige, at optiske mus ikke er
> tilstrækkelig præcise. Det er givetvis korrekt, men de har jo også hvad man

Tja, jeg må nok indrømme at jeg ikke er 100% tilfreds med dens måde
at køre på. Jeg synes den virker langsommere til at reagere end min
gamle kuglemus og den er heller ikke så præcis efter min mening.
Hvis jeg skal tegne noget vektorgrafik eller fritlægge noget i Photoshop,
så foretrækker jeg kuglemusen, så jeg er glad for at man kan have dem
begge tilsluttet på samme tid. :)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.