Er denne CPU færdig?
Fra : Morten Decker

Dato : 23-08-01 22:50

Hejsa.

Jeg har lige indkøbt nyt computer til en kammerat, har lovet at samle den
osv.
Nu kan jeg ikke få liv i den overhovedet. Kun sort skærm, ligemeget hvad.
Skærmen siger " Please Check output-signal" og intet andet.. uanset skærm.

Jeg har prøvet at isolere de forskellige dele og køre med minimum hardware
og alle dele ser ud til at virke fint!
Boardet er et ABIT KT7A og CPU'en er en Athlon 1,1 GHZ TBIRD!!

Jeg har prøvet at fjerne boardet fra kabinettet hvis nu der skulle være tale
om en kortslutning og jeg har prøvet at køre med en strømforsyning med 300
w, men lige meget hjælper det!!

Det eneste jeg efterhånden kan se er at board eller cpu er røget.. Og når
jeg kigger nærmere på CPU'en ser den ud som på billedet...

( se på http://www.mdecker.dk/temp/cpu.jpg )

Jeg synes selv at jeg var ekstrem varsom med at sætte køleren på, selvom den
gik stramt, men
kan den lille fli der er slået af gøre at jeg overhovedet ikke kan få liv i
computeren?

På forhånd tak for hjælpen..

/Decker

Fra : Peter Fibæk

Dato : 23-08-01 23:45

Jeg er ikke helt sikker, men jeg ville nok sige at den er færdig.. det
stykke, som der er slået en flig af, er selve processor kernen.... og går
den bare det mindste istykker, så kan du godt vinke farvel...... (vil jeg
ihvertfald mene)

Som regel vil motherboardet lave nogle biblyde, hvis der er et eller andet
galt under opstart.... (såfremt du har sat PC-Speakeren korrekt til)

Du bør nok prøve at tage processoren tilbage til forhandleren og spørge om
du kan få den byttet... bare sig at der var slået den flig af, inden du
forsøgte at sætte den på Motherboardet... selvom det bliver lidt svært at
slippe afsted med det, når der hænger 3 kg kølepastarester på
processoren...:o}

Forsøg evt at kun have the basics..: Motherboard, RAM(kun EN klods),
Processor, Keyboard, grafikkort(med mindre der er et onboard-grafikkort) og
skærm i.... vil det stadig ikke virke, så kan det kun være en af dem der er
noget ivejen med.... og med den flig ting.. så er det nok processoren....
prøv evt. at skifte den med en fra en anden maskine... (uden at pille
køleren af s'følig)

--
~~==-- Peter Fibæk
Email: pefi@net.dialog.dk

'Eternal Life or your Money back'

Fra : Frenzy

Dato : 24-08-01 00:46

"Morten Decker" <mdecker@mdecker.dk> wrote in message
> [...]
> Skærmen siger " Please Check output-signal" og intet andet.. uanset skærm.

har selv ødelagt en t-bird 1 ghz da jeg skulle sætte en crome orb duo på.
Det var også kun en lille flig af processor coren der gik af selvom jeg var
ekstremt forsigtig, men det er nok til at den er udu. Det viste sig på den
måde at der ikke kom et skærm signal.
jeg kunne ikke få den byttet og sidder nu med en duron 800 mhz :(

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-08-01 02:31

"Morten Decker" <mdecker@mdecker.dk> wrote in news:9m3top$pbg$1@sunsite.dk:

> Det eneste jeg efterhånden kan se er at board eller cpu er røget.. Og når
> jeg kigger nærmere på CPU'en ser den ud som på billedet...
>
> ( se på http://www.mdecker.dk/temp/cpu.jpg )

Den CPU er chippet.... desværre Der er kun en vej: Først en tur forbi
bankrådgiveren, og så afsted til nærmeste hardwarepusher. Må jeg anbefale at
anskaffe en shim denne gang?

--
Kent Oldhøj - Dansk OverclockingFAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-08-01 11:43

"Kent Oldhøj" <wol@oldhoj.dk> wrote in

> Den CPU er chippet.... desværre Der er kun en vej: Først en tur
> forbi bankrådgiveren, og så afsted til nærmeste hardwarepusher. Må jeg
> anbefale at anskaffe en shim denne gang?

En shim eller kobbershim, er en tynd kobberplade med udskæringer til CPU
core m.m. Den placerer man så ovenpå CPU'en, og skaber dermed en meget
større flade til at understøtte køleren. Risikoen for at chippe sin CPU er
dermed forsvindende lille.

http://www.studiedata.dk/group.asp?group=109

Fra : Jonny Jensen

Dato : 24-08-01 12:53

I modsætning til åbenbart alle andre herinde har jeg faktisk kommet til
at knække en Duron 800, og der røg et ret stort hjørne af faktisk... Men,
bare for en sikkerhedsskyld satte jeg den i alligevel, og gæt hvad. Den
VIRKER. Den har pt. kørt perfekt og uden fejl eller forfrysninger i 4
måneder.

Hvis du er heldig, kan det jo være den har overlevet?

Problemet kan også skyldes dit grafikkort, som du dog ikke skriver hvad er
for et. Asus' GF2 og GF3 samt enkelte andres GF kort får ikke strøm nok på
Abit KT7A. Jeg havde selv det problem i starten. Intet signal på skærmen
overhovedet. Jeg prøvede den originale 250W fra kabinettet, og to 300W,
først den fjerde (3. 300W) kunne få liv i skærmen, men den gav også 21A på
3,3V.

Så skiftede jeg til Asus MB og væk var alle problemer.

Bare lige min tanke.

Jonny.