K.E. Lundgreen ?
Fra : S.J.

Dato : 23-08-01 20:46

Hej.
Jeg har et maleri af en K.E. Lundgreen.
Det er et landskabsbillede med en bugtet grusvej.

Jeg har fået at vide at denne Lundgreen skulle være en ret kendt maler.

Er der nogen her der kender ham?

--
Venlig hilsen
stig

Fra : Tom H Petersen

Dato : 06-09-01 11:18

"S.J." <stjo@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er et landskabsbillede med en bugtet grusvej.
>
> Jeg har fået at vide at denne Lundgreen skulle være en ret kendt maler.

Ja Stig
Jeg kender ham og det gør Slyngbom`s Dansk Kunstner
Leksikon også han skriver følgende

Lundgreen: Karl Emil, Landskabsmaler, f. 1884 i Frederiksværk- Han
lærte først Malerfaget, men havde stedse stigende Lyst til Kunsten og
uddannede sig så at sige på egen Hånd. mest holdt han af at male
Partier fra Rebild Bakker eller Skagens Klitter. Lundgreen var en stor,
kraftig og godmodig Mand med noget af en Bohemenatur og afholdt
hvor han færdedes. Der fortælles mange morsomme Historier om Lund-
green, og en af disse, synes jeg, skal med her: Lundgreen stod en
Dag og malede oppe på Skagen, og hans Majestæt Kong Christian
d. X kom forbi og betragtede Malerens arbejde og Kongen spurgte
om, når Billedet var færdigt? Lundgreen greb om en Halvflaske, han
havde stående under Staffeliet, så på den og sagde: deres Maje-
stæt! Når Flasken er tom, skal Billedet være færdigt!" det var nemlig
Terpentin, der var i Flasken, og han ejede ikke de få øre, der skulde
til for at få noget mere. Del siges, at Kongen købte Billedet, og fra
den Dag blev Lundgreen spøgefuldt kaldt kgl. Hofmaler Karl Emil
Lundgreen. Død 1929.

Lundgreen ses ofte på de mindre auktioner og koster sjældent mere
end 5-600kr i hammerslag , lidt urimeligt, han var egentligt ikke en dårlig
maler, men hans produktion har været enorm.

Hilsen Tom.

Fra : S.J.

Dato : 06-09-01 20:06

Tom H Petersen skrev i meddelelsen ...
>Ja Stig
>Jeg kender ham og det gør Slyngbom`s Dansk Kunstner
>Leksikon også han skriver følgende
>
>Lundgreen: Karl Emil, Landskabsmaler, f. 1884 i Frederiksværk-
[klip]

Hej Tom.
Mange tak for oplysningerne.

--