Hvordan skal jeg reagerer??
Fra : Thomas Paw Nielsen

Dato : 23-08-01 19:24

Hej alle.

Idag da jeg hentede min søn på godt 3 år i børnehaven...fortalte han på vej
hjem at han havde suttet på en anden drengs tissemand og at drengen også
havde suttet på min søns tissemand......jeg blev ret paf og bad ham gentage
det så han fortalte det igen og jeg spurgte ham hvorfor han havde gjort det
og han svarede ...bare fordi jeg er glad.....Jeg spurgte om pædagogerne
havde set det og det havde de ..jeg spurgte ham hvad de sagde og han sagde
at de havde sagt ...det må i ikke og ikke andet....

Nu synes jeg altså at det er noget mærkelig at pædagogerne ikke har nævnt
det over for mig....

Hvordan synes i at jeg skal forholde mig til det både med hensyn til min søn
og skal jeg snakke med pædagogerne om det?

Synes i at det er ok at børn skal have lov til at udforske hinanden på den
måde?

Håber på nogle gode svar.

Kærlig hilsen en mor.

Fra : Anne

Dato : 23-08-01 21:27

Hej Thomas!
Jeg synes bestemt, at du skal tale med pædagogerne om det i morgen. At
opdage og lege med sine egne og undersøge andres kropsdele er en naturligdel
af barnets udvikling, men jeg forstår udemærket, at du undrer dig over, at
du ikke har fået noget at vide. Det er selv om børnene ikke vil det nok at
gå lidt for langt i doktorlegen. Personligt ville jeg som pædagog ikke finde
det i orden og jeg ville helt bestemt fortælle forældrene det. Jeg tror der
er sket en fejl, når pædagogerne ikke har talt med dig...
Håber det ordner sig.
Anne

Fra : Tomas O.

Dato : 23-08-01 21:29

"Thomas Paw Nielsen" <paka@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:fVch7.1373$Nz1.6197@news.get2net.dk...
Hejsa

Børn har et seksualliv og det er deres eget og så er den faktisk
ikke længere i mine øjne, memdindre store børn begår overbgreb på
små.

Som voksen skal man i mine æjne lade være med at blande sig
medmindre det foregår lige midt på gulvet når tante Oda er på
besøg.

Alle børn udforsker også denne del af livet og det skal de have
lov til uden at voksne blander sig. Alt med måde.

Det bedste man kan gøre er at snakke med sit barn om det så
naturligt som muligt, ikke gøre det til en 'sag'.

Udover det synes det mig nu en smule mærkeligt at en så lille knægt kender til den slags. De flste børn gnubber sig selv mellem
benene, evt. med dynen klemt mellem lårene eller med hånden, men et de ligefrem sutter på hinanden forekommer mig dog lidt rigelig
'avanceret' for så små størrelser..

Hilsen
Tomas O. som synes du nu ogås kunne vælge at debattere dette i
news:dk.snak.seksualitet hvor der snakker om sex og samliv og alt
hvad dette indebærer.

Fra : Thomas Paw Nielsen

Dato : 23-08-01 20:51

Hej Tomas..

Er ret enig med dig
jeg aner ikke hvor han har det fra....måske fra den anden dreng??
men ærlig talt så ved jeg det ikke.

hilsen Karin
Tomas O. <tfo@gmx.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9m3p6u$f9k$1@sunsite.dk...

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 23-08-01 22:06

> [...]
> og skal jeg snakke med pædagogerne om det?
>
> Synes i at det er ok at børn skal have lov til at udforske hinanden på den

At børn finder på så avanceret en sexleg, tyder
for mig på, at der er noget helt galt. Det finder
børn ikke på af sig selv.
Det kunne være kommet ind i deres hoveder
ved at de har set pornofilm, f.eks. sammen
med voksne - det er i sig selv en meget grov
krænkelse - eller barnet kunne være blevet
krænket af en voksen.
Det er ikke noget, man bare skal sidde overhørig.
Tal straks med pædagogerne på stuen, men sørg
også for, at lederen er informeret.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Anne

Dato : 24-08-01 09:04

SOm Tomas O skrev: så vær opmærksom på at børn har en seksualitet, hvor de
udforsker sig selv og hinanden. Det er helt naturligt og det er en
nødvendighed for deres seksuelle udvikling. Men jeg har ikke igennem de år
jeg har arbejdet i børnehaver oplevet at børn sutter/ slikker på hinandens
kønsdele. SÅ som jeg tidligere har skrevet mener jeg bestemt, at du skal
tale emd pædagogerne.
Anne

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 24-08-01 16:33

Hej.
Jeg synes som de tidligere at du skal kontakte børnehaven, og jeg ville
forlange en reaktion fra dem, med hensyn til hvilke forholdsregler de har
omkring seksuelle lege, og hvad er er tilladt i børnehaven. Jeg ville
kontakte det andet barns forældre, de kan jo være uvidende om hvad deres
barn leger og hvor det kommer fra, det kan også være de kan komme med en
forklaring på hvordan ideen er dukket op.
Jeg ville også helt klart melde ud hvilke lege mit barn ikke skulle lege,
både overfor de voksne men også overfor barnet. Fortæl dit barn at sådanne
lege ikke er rigtige, at man ikke putter andres tissemænd i munden og at man
ikke putter ting op i tissekoner. Forklar at man kan blive syg af at putte
ting i munden der er beregnet til at tisse med. Brug ord som barnet forstår
uden at skræmme barnet, man dør ikke af det, men det er ikke sundt. Man kan
godt forklare sit barn hvilke lege det er OK at lege og hvilke lege der er
forkerte, uden at barnet senere tager skade, i form af seksuel angst eller
afsky.
For børn er det ikke sex når de afprøver hinanden og spejler sig i hinanden,
de skal have lov at udforske hinandens og egen kroppe, men jeg mener ikke at
det er normale lege at slikke på hinandens tissemænd. Kun hvis legen hedder
"Du tør ikke....." men det er føst meget senere at det bliver aktuelt.
Nogle børnehaver har et nøgenrum hvor børn udforsker hinanden, men jeg synes
ikke det hører hjemme i en institution. Det er ikke forkert at være nøgen
eller se hinanden nøgne, men det er heller ikke normalt at opfordre til at
være nøgne, vi voksne smider heller ikke tøjet på kontoret og tæller
strækmærker eller fregner. Det er en del af vores opdragelse at skulle kunne
fungere i vores sociale samfund med de normer der gælder og en af normerne
er at man beholder tøjet på, en anden er at spise med kniv og gaffel, en
anden at køre i højre side af vejen. Alle disse ting skal læres, og der er
grænser for hvor meget der skal tillades de små at afprøve.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Mai-Brit

Dato : 24-08-01 16:38

"Hald & Nielsen" <hald-nielsen@privat.dk> wrote in message
> [...]
> anden at køre i højre side af vejen. Alle disse ting skal læres, og der er
> grænser for hvor meget der skal tillades de små at afprøve.

Som du dog kan sige det Nina . . . FLOT
hilsen Mai-Brit

Fra : Torben Borre Larsen

Dato : 24-08-01 17:29

paka@get2net.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>havde set det og det havde de ..jeg spurgte ham hvad de sagde og han sagde
>at de havde sagt ...det må i ikke og ikke andet....

Jeg synes at det er flot, at du som forældre reagerer! Det skal du! Det
var godt!

Jeg synes også at det er en lav alder at udforske hinanden på på den måde.

Derimod synes jeg, at det er vigtigt at du får snakket med pædagogerne om
hændelsen. inden du reagerer voldsomt! Deres reaktion - som jo var ikke at
fortælle dig noget - kan meget vel tyde på, at der ikke er noget unormalt
i tilfældet i "jeres institution" - f.eks. fordi de har oplevet, at
interessen måske kun er en engangs foretelese Men jeg synes l skal have
afklaret om pædagogerne har styr på situationen, - så det ikke udvikler
sig!

Venlig hilsen
Torben Borre Larsen
[torben@dui.dk] [www.dui.dk]

Fra : Thomas Paw Nielsen

Dato : 25-08-01 09:57

Hej alle tak for jeres svar.

I fredags snakkede jeg med lederen som blev ret chokeret over det og hun
mente bestemt ikke at det at sutte på hinandens kønsdele i en alder af godt
3 år var normalt.

Hun sagde til min søns påstand om at der var voksne der havde set det...
At det kunne hun ikke tro for i det tælfælde ville de have taget en snak om
det indbyrdes men også fortalt det til mig.

Hun lovede at tage en snak med den anden mors dreng om det skete.
Hun ville tale med de andre pædagoger om det også.

Det er en helt nyopstartet børnehave 3-8-01 så de har endnu ikke helt styr

f,skel. ting omkring "hvad man gør i børnehaven" men hun sagde at dettte
altså ikke var normal adfærd og derfor ville hun tage det op.

Min søn og jeg har fået os en snak om hvad der er ok og hvad der er forkert
angående "sexlege"/opdagelse af sin egen og andres kroppe og hvor og hvornår
man gør det. Tak for jeres hjælp,rart med lidt opbakning når man selv blir
helt forvirret.

Hilsen Karin.

Fra : Anne Jensen

Dato : 25-08-01 17:01

> [...]
vej
> hjem at han havde suttet på en anden drengs tissemand og at drengen også

Det er tankevækkende at de overhovedet ved og tænker på at det kan lade sig
gøre......

Jeg kunne også bedre have forstået det hvis de nu var 13-15 år gamle, så
kunne man forstå *hvorfor* de havde kendskab til noget sådan, ligesom man
bedre ville kunne forstå at de *gjorde* det, da de jo i så fald måske ville
kunne få "noget ud af det" /den.

Anne