Gør det selv PC ?
Fra : Bjarne

Dato : 23-08-01 19:46

Jeg er tæt på at bygge mig en ordentlig "spille" maskine,
1400 Athlon, 512MB, GForce (tror jeg nok), men der er lige
nogle detaljer jeg mangler at få styr på :

Kabler.
Følger der kabler og skruer med når man køber et kabinet,
eller er det ekstra ? Hvis ikke det er med, bestiller man
så en "pakke mit das ganze molevitten" eller hur ?

Køler :
Jeg vil ikke have noget der larmer, så derfor hedder det
Silverado køler, men den ser voldsom stor ud. Er der normalt
plads til sådan en javertus, f.eks. i et addtronics kabinet,
eller skal jeg kigge efter specielle kabinetter ?

Bundkort :
Passer alle bundkort (ATX) i alle ATX kabinetter, eller er
der fælder ?

mvh,
Bjarne

Fra : Thomas Jari

Dato : 23-08-01 20:08

> Kabler.
> Følger der kabler og skruer med når man køber et kabinet,
> eller er det ekstra ? Hvis ikke det er med, bestiller man
> så en "pakke mit das ganze molevitten" eller hur ?

Der følger som regel en del med til bundkortet

> [...]
> plads til sådan en javertus, f.eks. i et addtronics kabinet,
> eller skal jeg kigge efter specielle kabinetter ?

Det skulle ikke være et problem. Du skal være opmærksom på om der er plads
nok på bundkortet.

> Bundkort :
> Passer alle bundkort (ATX) i alle ATX kabinetter, eller er
> der fælder ?

Jeg har aldrig hørt om det.

mvh
Thomas

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 23-08-01 20:40

Hej.
Du bør ikke købe en silverado køler ..
Overvej i stedet at købe Taisol CGK-760092

Se den her :
http://www.bsmultimedia.dk/Specifikationer/Taisol_CGK_760092.shtml

Jeg har selv begge 2 , og jeg garanterer at taisol'en køler betydeligt
bedre ,
og den larmer heller ikke .....OG så koster taisol'en uder det halve ..

Hvis du er helt vildt opsat på at købe en silverado ,
kan du købe min ,brugt, men kun ca. 3 mdr. gammel, for 400,-hvis du vil....

Mvh .
Kenneth..

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 23-08-01 21:02

> Kabler.
> Følger der kabler og skruer med når man køber et kabinet,
> eller er det ekstra ? Hvis ikke det er med, bestiller man
> så en "pakke mit das ganze molevitten" eller hur ?

Køber du alle dele i bulk version (den skrabede), så kan du risikere at
mangle især skruer til drevene. Men der plejer at følge rigeligt skruer med
bundkortet. Kabler er sjældent en mangel ellers er det hurtigt at købe dem
hos den lokale dealer. Du kan evt. købe et enkelt drev i retail udgave, hvor
du så vil få fire skruer med. To kan tit gøre det, og så har du to i
reserve.

> [...]
> plads til sådan en javertus, f.eks. i et addtronics kabinet,
> eller skal jeg kigge efter specielle kabinetter ?

Der er f.eks. ikke plads i mit Noisecontrol kabinet til en Silverado.
Strømforsyningen sidder i vejen. Jeg ville simpelthen lige bede forhandleren
måle efter. Ellers måske købe en Orb?

> Bundkort :
> Passer alle bundkort (ATX) i alle ATX kabinetter, eller er
> der fælder ?

Har aldrig oplevet at det ikke skulle passe - netop derfor standarden er
vedtaget. Men har dog oplevet kabinetter hvor pladsen enten var for lille
eller placeringen af de forskellige dele af kabinettet var ret uheldigt.
Kortet skal nok kunne være der, men problemet har været drevene. Tag f.eks.
Codegen 6013-G5. Det har fire 5,25" pladser, men et ASUS A7V-E sidder i
vejen for de nederste to, så man kun kan bruge de to øverste. Meget
uheldigt.

Hvis du ikke lider af alvorlig pladsmangel, så køb et stort kabinet. Det er
dels meget mere behageligt at rodde rundt i hvis du med tiden får købt en
masse nye komponenter dels giver det bedre mulighed for at lydisolere med
måtter fra f.eks. Noisecontrol. En ide hvis du virkeligt vil dæmpe støjen.
Samtidig giver det bedre luftgennemstrømning og dermed afkøling.

Håber du kan bruge det her til noget:)

Fra : Bjarne

Dato : 24-08-01 16:25

In article <9m3m4t$4a$1@news.cybercity.dk>,
   "Kenneth Frederiksen" <ksf@co-NOSPAM-ol.dk> writes:
> [...]
> http://www.bsmultimedia.dk/Specifikationer/Taisol_CGK_760092.shtml
>
> Jeg har selv begge 2 , og jeg garanterer at taisol'en køler betydeligt

Hm. det forstår jeg ikke.

Taiso Silverado
Støj 26 dbA 9-12 dbA
max. luftformåen(1) 34 m3/h 36 m3/h
omdr./min 4800 1300 - 3100

(1) 21 CFM = (0,3*0,3*0,3) * 21 * 60 m3/h

Ud fra data er Silverado en klar vinder. Der er så lige det med prisen
selvfølgelig.

> og den larmer heller ikke .....OG så koster taisol'en uder det halve ..
>
> Hvis du er helt vildt opsat på at købe en silverado ,
> kan du købe min ,brugt, men kun ca. 3 mdr. gammel, for 400,-hvis du vil....
Ellers tak, så hellere spendere de sidste 150,- og få garantien + sidste
nye version.

Men tak for input.

mvh,
Bjarne

Fra : Jonny Jensen

Dato : 25-08-01 00:31

> Ud fra data er Silverado en klar vinder. Der er så lige det med prisen
> selvfølgelig.

Ja, men de 9-12 db kan en silverado ikke holde, hvis den skal køle en 1400
MHz Athlon og slet ikke i en spillecomputer. Så skal du da tilføje 4 Pasbst
blæsere også til at sørge for gennemtræk i kabinettet.

Jonny.

Fra : Bjarne

Dato : 24-08-01 16:28

In article <Uidh7.21814$Ay1.435755@news000.worldonline.dk>,
   "Jimmy Damsgård" <noname@nospam.dk> writes:
> [...]
:snip

> [...]
> måtter fra f.eks. Noisecontrol. En ide hvis du virkeligt vil dæmpe støjen.
> Samtidig giver det bedre luftgennemstrømning og dermed afkøling.
Lyder fornuftigt.

> Håber du kan bruge det her til noget:)
Det kan du tro, tak for input.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 24-08-01 16:36

In article <9m3kcm$2tmh$1@news.cybercity.dk>,
   "Thomas Jari" <thomas@jari.adsl.dk> writes:

> [...]
:snip

> Jeg har aldrig hørt om det.
Årsagen til at jeg spørger er, at på :
http://www.addtronics.com/6890a.htm

står der blandt andet :
Fit Different Motherboard Size ATX, FULL Or BABY AT

Deraf kunne man udlede, at man kunne finde bundkort som ikke passer
i alle kabinetter.

mvh,
Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 25-08-01 07:47

In article <3b86e39b$0$376$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
   "Jonny Jensen" <a@b.com> writes:

> Ja, men de 9-12 db kan en silverado ikke holde, hvis den skal køle en 1400
> MHz Athlon og slet ikke i en spillecomputer.
Øh.. hvorfor ikke ? Ifølge producenten er de 12 dbA netop ved fuld blæs,
hvilket er nok til alle kendte proc. med OC. Hvorfor mener du ikke det er
korrekt ?
Er der noget jeg har overset ?

> Så skal du da tilføje 4 Pasbst
> blæsere også til at sørge for gennemtræk i kabinettet.
Yep, cpu køleren er kun en del af projectet. Men med en forskel fra f.eks
25 - 30 db ned til 12 db, er det en ganske væsentlig del.

Om der skal være 1,2,3 eller 4 Pabst blæsere har jeg ikke styr på endnu.
Der findes nogle instruktioner på AMD's hjemmeside jeg skal have læst først.
Derudover afhænger det naturligvis meget af hvilket kabinet jeg ender op
med at vælge. Jo bedere luftgennemstrømning der er i kabinettet, jo færrere
blæsere skal man bruge.

mvh,
Bjarne

Fra : Kenneth Frederiksen

Dato : 25-08-01 09:49

"Bjarne " <bjb@c.dk> wrote in message

> [...]
> Derudover afhænger det naturligvis meget af hvilket kabinet jeg ender op
> med at vælge. Jo bedere luftgennemstrømning der er i kabinettet, jo

Det lyder som at du bare VIL ha' den silverado ...
Nu kan du ihvertfald ikke sige at du ikke er blevet advaret ,
om at det er en ikke så god køler ,og da slet ikke til prisen ..........
Varm,varmere ,silverado.
Der skal adskillige 80 mm kølere i kabinettet ,hvis du ender op med
silverado ,
og så får du alligevel samme støj niveu ,måske mere ,
end med taisol ,og måske 1 80 mm..

Mvh.
Kenneth

Ps : Du skal ikke tro på alt hvad du læser i rewievs eller på producenters
hjemmesider .