hjælp til køb af ny comp.
Fra : Buffy

Dato : 23-08-01 16:18

Hej
Jeg skal til at bygge mig en ny computer, jeg har fundet følgende dele
(itbutikken), som jeg synes lyder fornuftigt:

ASUS Bundkort Socket A, A7V266, ATX (266FSB Supported), KT266 SA ATX 3xDIMM
ATA100 AUD GRP, Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE,
pris 1.559
KINGSTON Ram DDRram, 256MB, PC266, PC266 CL2.5 184PIN VALUE
pris. 581
AMD Processor Athlon Thunderbird 1,4 GHz, 266 MHz Bus, Socket A, excl.
cooler,
pris 1.240
PROFF Kabinetter 300W ATX PSU for AMD Athlon/Duron/Tunerbird (Seventeam
ST-300BL), ATX power supply, 300W, Made for Duron/Tunderbird processors
pris 440

er der nogen problemer i det?
jeg er lidt usikker på rammen, der står på asus' hjemmeside følgende:

The A7V266 supports up to 3GB of high-speed DDR (Double Data Rate)
PC2100/PC1600 SDRAM for a peak bandwidth of 2.1 GB/s. The ultra-fast 266 MHz
memory bus provides enhanced system performance for intense gaming and
multimedia applications.

kan jeg så bruge de kingston ram jeg har fundet?

Fra : Santa Xcaze

Dato : 23-08-01 14:36

SNIP
> ASUS Bundkort Socket A, A7V266, ATX (266FSB Supported), KT266 SA ATX
3xDIMM
Oki eller Epox ddr board

> KINGSTON Ram DDRram, 256MB, PC266, PC266 CL2.5 184PIN VALUE
Crucial ram hvis du skal OC

> AMD Processor Athlon Thunderbird 1,4 GHz, 266 MHz Bus, Socket A, excl.
MUMS

> PROFF Kabinetter 300W ATX PSU for AMD Athlon/Duron/Tunerbird (Seventeam
> ST-300BL), ATX power supply, 300W, Made for Duron/Tunderbird processors
> pris 440
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=DX-01BD
Mit foreslag til et kabinet

> er der nogen problemer i det?
> jeg er lidt usikker på rammen, der står på asus' hjemmeside følgende:

Skulle mene du kan bruge de kingston ram!

Fra : raven

Dato : 23-08-01 14:48

On Thu, 23 Aug 2001 17:17:39 +0200, "Buffy" <Nice_Buffy@BuffyMail.Com>
wrote:

> [...]
>multimedia applications.
>
>kan jeg så bruge de kingston ram jeg har fundet?

På edbpriser.dk står de ram som pc2100 til den pris. Så det må være de
rigtige.
Proff kabinetter kender jeg ikke.
Jeg vil egentlig anbefale enten Codegen (billigt) eller Chieftech
tx-103. Sidstnævnte er et tower med 340 watt forsyning, - de mindre
har kun 250 w.
Disse 2 mærker har gode placeringer for kabinet-blæser 80 mm, bagpå
under PSU og foran forneden. Check evt. om Proff har/kan dette.
Køb 2 stk. 80 mm Pabst blæsere, 12.5 dB hos studiedata.dk og en taisol
760 cpu køler.

mvh

John

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 23-08-01 15:06

> Hej

Hej...

> Jeg skal til at bygge mig en ny computer, jeg har fundet følgende dele
> (itbutikken), som jeg synes lyder fornuftigt:

Har kun gode erfaringer med IT Butikken A/S - både hvad pris og service
angår.

> ASUS Bundkort Socket A, A7V266, ATX (266FSB Supported), KT266 SA ATX
3xDIMM
> ATA100 AUD GRP, Socket A / VIA KT266 / 5PCI-1AMR-1AGP / IDE,
> pris 1.559

Meget stabilt bundkort, men ikke det bedste til OC - der skulle EPoX være
bedre.

> KINGSTON Ram DDRram, 256MB, PC266, PC266 CL2.5 184PIN VALUE
> pris. 581

Ifølge http://www.amd.com/devconn/ddrvalid.html er Kingston DDR-RAM ikke
testet til Atholn CPU'ere. Crucial skulle være de bedste til OC, men jeg har
ikke prøvet dem. AMD anbefaler Samsung RAM

> AMD Processor Athlon Thunderbird 1,4 GHz, 266 MHz Bus, Socket A, excl.
> cooler,
> pris 1.240

Der er vist ikke meget at sige - bortset fra: Hvad med køler? Hvis du
alligevel skal til at bruge mange penge på en ny computer, hvorfor så ikke
købe en kvalitetskøler? Jeg ville vælge en Silvorado fra NoiseControl
(www.webconsult.dk eller www.studiedata.dk).

> PROFF Kabinetter 300W ATX PSU for AMD Athlon/Duron/Tunerbird (Seventeam
> ST-300BL), ATX power supply, 300W, Made for Duron/Tunderbird processors
> pris 440

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge et kabinet med en større stømforsyning.
Man ved ikke hvad der kommer af isenkram i fremtiden. Jeg vill selv vælge et
NoiseControl (www.webconsult.dk eller www.studiedata.dk) da de bruger rigtig
kvalitets strømforsyning med lydløse kølere.

> er der nogen problemer i det?

Ikke hvad jeg kan se...

> [...]
> multimedia applications.
>
> kan jeg så bruge de kingston ram jeg har fundet?

Ja det kan du. Hverken Kinston eller nogen andre sender RAM på markedet, ser
ikke overholder standarderne.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Thf

Dato : 23-08-01 18:02

cut
> [...]
>alligevel skal til at bruge mange penge på en ny computer, hvorfor så ikke
>købe en kvalitetskøler? Jeg ville vælge en Silvorado fra NoiseControl
Jeg undre mig over at man kan placere en så tung køler på et mobo
der er lodret, er det ikke et problem, ville det ikke være bedre for mobo
og processer, hvis man brugte et desktop i stedet?

Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Steffen V Petersen

Dato : 24-08-01 14:37

> Jeg undre mig over at man kan placere en så tung køler på et mobo
> der er lodret, er det ikke et problem, ville det ikke være bedre for mobo
> og processer, hvis man brugte et desktop i stedet?

Jeg har selv samlet flere computere med Silvorado kølere, og jeg har endnu
ikke oplevet, at det giver problemer. Dog skal jeg sige, at når jeg
transporterer en PC med en Silvorado køler, så ligger jeg den ned eller
piller køleren af, hvis den skal meget langt.

NoiseControl har tænkt på det. De var godt klar over problemstillingen, og
derfor skal man sætte nogle små måtter, lavet af gummi og kork, under soklen
til CPU'en. De forhindrer, at mutterbrættet bliver vredet i og slår revner.
Måtterne er desuden med til at forhindre vibrationer.

--
Venlig hilsen
Steffen V Petersen

Den autodidakte empiriker...

Fra : Buffy

Dato : 23-08-01 16:35

Meget nice kabinetter i har fundet, sådan et tror jeg, at jeg snupper...
santa Xcase ved du noget om hvor godt chieftech kabinettet er til at dæmpe
larmen fra computeren?
jeg har også kigger lidt på kabinetterne fra noise control... men jeg tror
jeg køber chieftech'en og selv installere de korkplader man kan købe fra
noise control.

jeg kunne godt tænke mig at læse en anmedelse af det epox bundkort... har i
nogen links?