Deklarere variable dynamisk
Fra : Anders Truels Nielse~

Dato : 23-08-01 10:10

Hej

Hvis jeg ønsker at sætte værdierne af tre variable således:

Tal1 = 5
Tal2 = 5
Tal3 = 5

hvorfor kan jeg så ikke gøre således:

for i = 1 to 3

Tal"& i &" = 5

next

Jeg kan godt se, at syntaksen er forkert men kan dette lade sig gøre?

Anders

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 23-08-01 10:40

"Anders Truels Nielsen" <anders@knights.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg ønsker at sætte værdierne af tre variable således:

> [...]

Du kan kun slå op i variable på den måde fx:
Tal1 = Eval("Tal" & i)
dvs. du kan bruge metoden med at opbygge et variablenavn, men kun på højre
side af lighedstegnet, kun aflæsninger, ikke tildelinger. Se mere om Eval
her:
<http://msdn.microsoft.com/scripting/default.htm?/scripting/vbscript/doc/vsf
ctEval.htm>
Men det løser jo ikke dit problem.

Du kunne fx bruge et Array:

Dim aTal(2) 'indeholder 3 elementer, index: 0,1 og 2

for i=0 to 2
aTal(i)=5
next

MVH
Allan Ebdrup, 10-4 ApS

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 23-08-01 10:50

"Anders Truels Nielsen" <anders@knights.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> hvorfor kan jeg så ikke gøre således:
> for i = 1 to 3
> Tal"& i &" = 5
> next

Du kan gøre:
for i = 1 to 3
call Execute("Tal"& i & " = 5")
next

Se mere om Execute her:
<http://msdn.microsoft.com/scripting/vbscript/doc/vsstmExecute.htm>

MVH
Allan Ebdrup

Fra : JH

Dato : 23-08-01 11:16

> Jeg kan godt se, at syntaksen er forkert men kan dette lade sig gøre?

Brug et array i stedet og udvid det med syntaksen: "redim preserve".