Bevæbning til gællerne
Fra : Torben Abildgaard

Dato : 23-08-01 09:39

Foranlediget af tråden om hjemmestrikket downrigger skal jeg
tilspørge gruppen: Hvordan er reglerne for fiskeri med
spydfiskeri - harpun, lyster og lignende?

--

[OO]
<>' vh/Torben

Fra : Jens B.

Dato : 23-08-01 10:39

"Torben Abildgaard" <pialykke@get2net.dk> wrote in message
> Foranlediget af tråden om hjemmestrikket downrigger skal jeg
> tilspørge gruppen: Hvordan er reglerne for fiskeri med
> spydfiskeri - harpun, lyster og lignende?

Er ihvertfald totalt forbudt i Øresund og vistnok også i Køge Bugt. Der er
intet generelt forbud mod at bruge den slags redskaber.

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 23-08-01 15:44

I rigtig gamle dage havde man to slags ålejern, nemlig dem med savtakker som
"klemmer" ålene, og så dem med spidser,
som spiddede ålen på en pig med modhage anbragt mellem to finner. Allerede
da jeg var barn ( 30 - 35 år siden ) var sidstnævnte lyster som spidder
fisken forbudt. Langt senere er der så vidt jeg ved kommet totalforbud mod
ålejern. Til gengæld kunne jeg sagtens forestille mig at der findes en eller
anden form for dispensation specielt for dykkere. Harpungeværer skal der
våbentilladelse til, men de findes altså endnu, mens ålejern mm. er helt ude
af handelen. De dykkere jeg kender bruger forresten deres kniv, den skal de
jo ha med alligevel.
MVH Niels

Fra : Søren Christensen

Dato : 23-08-01 19:10

Det er faktisk tilladt at benytte gennemborende fangstredskaber ...dog må
der kun være én spids. Har dit ålejern flere spidser skal det være af typen
som klemmer byttet fast.
vh Søren Christensen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 24-08-01 14:41

Vil det sige at det stadig er lovligt at blusse ål? Har ikke set det i lang
tid.
MVH Niels

Fra : 7C

Dato : 25-08-01 09:05

Skal du fiske med harpun, må du kun bruge snorkel. Skal du have flasker med
på en harpuntur, så skal det være den slags flasker der har en kapsel

Det er forbudt at fiske med harpun i ferskvand.

Er det en trykluftharpun så skal du også have en tilladelse til den.

Der er iøvrigt ikke ret meget der overgår undervandsjagt, med en harpun! Så
go' fornøjelse.

Mvh.

Søren C.
Silkeborg