Fjæssing !!!!
Fra : Lars

Dato : 23-08-01 08:38

Jeg var på en aftentur i går aftes for at fluefiske ved Melby i
Nordsjælland sammen med to kammerater.
Vi fangede ikke mindre end 6 fjæssing´er på flue. Jeg har aldrig før fanget
fjæssing på flue og troede iøvrigt ikke at de gikså tæt på kysten som her.
Problemet er bare, hvordan tager man om den lille sprælske fyr uden at
stikke sig på rygfinnen, som efter sigende skulle gøre ret så ondt.
Er der en bestemt måde hvorpå man tager sådan en fyr uden at stikke sig
!!!!

med venlig hilsen

Lars

Fra : Martin_P

Dato : 23-08-01 14:05

1. Tag et par gode træsko på.
2. Placer fisken under træskoen
3. Ryk hårdt i linen indtil krogen kommer ud
4. Spark fisken ud i vandet - jo hårdere du sparker jo bedre har
fisken det
5. Fang nogle andre fisk

)))))

Martin_P

P.S. Hvis du skulle stikke dig på fjæsingen, så kontakt en læge for at
være sikker på at der ikke sker noget. Min far fik permanent ondt i
hånden, da han stak sig på en for mange år siden.

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 23-08-01 14:21

"Lars" <larsa@privat.tele.dk> wrote in message
<Klip>

> Er der en bestemt måde hvorpå man tager sådan en fyr uden at stikke sig
> !!!!

Du afkroger vel bare fisken i vandet uden at holde på dén...

Mvh.

--
Martin Nystrup Rasmussen
Besøg Jagt & Fiskerimagasinet v/ Ejvind Nystrup

Fra : Hartbeat

Dato : 23-08-01 14:26

Der gøres lige opmærksom på at der OGSÅ på siden af hovedet på sådan en
fjæsing sidder pigge .... Så pas på dyret ikke stikker dig med dem...... det
siges at de er værre end rygfinnen.
Hartbeat

Fra : -= GudeN =-

Dato : 23-08-01 17:54

> Du afkroger vel bare fisken i vandet uden at holde på dén...
-det er sku svært, de er fandens glubske og sluger gerne lortet, jeg er mere
til metoden med fisken under træskoen :)
-Simon

Fra : Fie & Erik

Dato : 23-08-01 15:26

Hej Lars.

Rådet med træskoene er måske ikke så åndsvagt endda, hvis du vil være sikker
på ikke at blive stukket, men resten af det Martin P. skriver er jeg uenig
i. Fjæssingen er en ypperlig spisefisk, som jeg ved en enkelt lejlighed har
tilberedt med stor succes. Ind i ovnen med dem ovenpå nogle grøntsager lidt
hvidvin m.v.
Jeg kan sgu dårligt huske det, men udover piggene på ryggen har den vist
også lidt på gællelågene. De er lige til at pille af når de har været i
ovnen. Mvh. Erik D

Fra : Chris

Dato : 23-08-01 16:54

Hej.

Da jeg lige har givet et link i en anden tråd, og sidder med siden åben i en
browser, kan jeg ikke lade være med at lægge et link hér også.
http://www.langkaer.dk/ocean98/text/16fjaesing.htm

Med fangster på 76t / år bliver man nok hurtigt træt i træskoen. Derfor er
der nok noget om snakken omkring at spise fjæsinger.
Jeg tror faktisk, at jeg vil prøve det næste gang, jeg skulle være så
(u)heldig at fange en.

Knæk & bræk fra
Chris.

Fra : -- kent --

Dato : 23-08-01 17:51

On Thu, 23 Aug 2001 17:53:30 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Chris
wrote:

> [...]
>der nok noget om snakken omkring at spise fjæsinger.
>Jeg tror faktisk, at jeg vil prøve det næste gang, jeg skulle være så

Det är en delikatess i Italien. De fjärsingar som fångas i skandinaviska
vatten exporteras till Italien.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-08-01 00:40

-- kent -- wrote:

> Det är en delikatess i Italien. De fjärsingar som fångas i skandinaviska
> vatten exporteras till Italien.

Det gælder for mange arter, når man går på torvet i Frankrig, så er der
kassevis af spændende arter, og der står "Nordsea Denmark" på mange af kasserne.

Man skal ikke langt syd for den danske grænske, for at konstatere at
fisk regnes for en meget stor delikatesse. Derfor er der også mange
sydlanske turister, som bliver meget skuffet når de kommer til Danmark,
for de regner med at de er kommet til landet med alle de spændende fisk,
og konstaterer de at Brugsen kun fører dybfrosne torske- og
rødspættefiler, samt nogle haleløse foreller.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian Skands

Dato : 24-08-01 12:36

> [...]
> stikke sig på rygfinnen, som efter sigende skulle gøre ret så ondt.
> Er der en bestemt måde hvorpå man tager sådan en fyr uden at stikke sig

Brug en peang/tang til at pille dem af. Det er iøvrigt ikke særlig
udsædvanligt at fange fjæsinger på flue i øjeblikket ( åbenbart?) Fik selv 3
stk. forleden. De smager forresten udemærket.

--
Med lystfiskerhilsen

Christian
skands@mail.dk

Fra : Woody

Dato : 27-08-01 20:13

On Thu, 23 Aug 2001 09:38:00 +0200, "Lars" <larsa@privat.tele.dk>
wrote:

> [...]
>stikke sig på rygfinnen, som efter sigende skulle gøre ret så ondt.
>Er der en bestemt måde hvorpå man tager sådan en fyr uden at stikke sig
At fjæsing kommer tæt på stranden er ikke usædvanligt, man kan vær
uheldig at træde på dem og så stikker demodbydeligt. Da jeg var på
ferie på Mallorca i 1958 satte jeg sammen med en spanier langliner
for at fange muræner og fik herunder stukket mig i hånden. det gjorde
modbydelig ondt og jeg fik en opsvulming under armhulen der gjorde det
svært for mig at ro i land. Derinde smurte min kammerat mig på såret
med salmiakspiritus og det tog smerten, (i hvert tilfælde fik jeg
noget andet at tænke på).

med venlig hilsen Woody