Thyholmernyt
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-08-01 00:26

Så skulle det være ganske vist.
Rygere må klare sig uden ilt.

Hvis man vil nyde en smøg, er man ikke værd at ofre ilt på. Det er den
grove version af lægens svar pr. tlf.

I filosofiske stunder fantaserer jeg over dette og overfører det til
narkomaner, færdselssyndere, spritbillister, turister på
luftmadrasser, bjergbestigere ...

Der er nu kommet kalender på hjemmesiden, så man kan se, hvor lang tid
ting tager.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 23-08-01 11:54

Hi.

Kaj Svenningsen skrev i meddelelsen
<0ee16e86a038346d13f56d003a884b07@kajsvenningsen.dk>...
>Så skulle det være ganske vist.
>Rygere må klare sig uden ilt.

Jeg vil give et lille men brugbart råd, du eller I kan tage det eller lade være,
men jeg ved at det virker ------- der findes nemlig andet end cigaretter og der
findes også andet end den dyre nikotin plaster. Svenskerne ved det og gamle
søfolk brugte det, og man _kan_ med lidt omtanke og snilde spare en del kroner.
--------- Man _behøver_ nemlig ikke tygge det, og det er det jeg vil forklare ;

Der findes nemlig stadig "skråtobak" og selvom de fleste vil græmmes hvis de
ikke påskynder denne form for tobak, så kan man selv som stor ryger opleve at en
skrå fjerner lysten til cigaretter et par timer eller tre.
Jeg siger ikke at du skal begynde at tygge skrå, men jeg vil fortælle hvordan
man "snyder" apoteket for at tjene på nikotin plastre og inhalatorer ; man kan
købe
gelatine pille kapsler
som er tomme og man selv kan fylde, ---- de kan købes i mange helse butikker og
er ret billige. Derefter køber man en æske små skrå f.eks. La-kri-san, som er en
kraftig "dame-skrå" ( tag ikke fejl ; jo mindre jo kraftigere ), klip en skrå
i to og læg en halv skrå i en gelatine kapsel.
( brug ikke de store fedtede sømands skrå men de små kraftige med lakris
udenom )
Derefter kan du "ordinere" dig selv f.eks. en kapsel med en halv skrå indeni,
hver time, og du vil opdage, at hvis du gør det er din lyst til cigaretter
forsvundet efter et par timer.
Jeg ved _udmærket_ at dette ikke løser de væsentligste problemer, men du vil
efter blot en uge hvor du måske kun har røget efter du har spist, opleve at du
har det _meget_ bedre, ------- røg _er_ meget belastende for helbredet, og bare
efter en uge med denne "mirakkelkur" kan man opleve at man kan dobbelt så meget
som ellers. Men først og fremmest er denne "kur" __meget__ billigere, end
apotekets dyre nikotin.
Ps. ------ jeg kan selv godt lide skrå, men jeg vil ikke anbefale enhver at bare
begynde at tygge skrå, selvom det somsagt kan hjælpe på belastede lunger, for
skrå kan være stærke og til at begynde med, må man have en liter uhomogeniseret
mælk stående parat , samtidig er der nemlig en anden ting man må være opmærksom
på, og det er derfor jeg anbefaler gelatine kapsler med en halv skrå til at
sluge ------- mængden af nikotin kan nemlig være meget højere i skrå, sådan at
hvis man ikke passer på, ricikerer man at vænne kroppen til måske 4 gange
mængden af nikotin i forhold til sit cigaret forbrug, og eftersom skrå ikke er
særligt egnet ved sociale sammenkomster for eksempel, vil man måske opleve, at
ens cigaret forbrug vil blive højere, hvis man i en periode har proppet sig med
skråtobak men alligevel har opgivet fordi tobak altså er stærkt at spise. ;))
Dette "gode råd" skal ikke erstatte en opfordring til at lægge cigaretterne på
hylden, men tjener alene til at hjælpe, hvis din rygning er en belastning for
dig selv og dine omgivelser, ----- det fungerer, men er naturligvis ikke det
rigtige, som er at stoppe med at ryge. Men det er jo heldigvis din egen sag ;))
Have a nice day.

P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-1w.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-text-2w.jpg

http://w1.1396.telia.com/~u139600113/upl/fuselage-wings-3d.jpg

Fra : "Derly Lütken"

Dato : 23-08-01 12:45

I artikel <3b84e08d$0$344$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "P.C."
<per.corell@privat.dk>:

> [...]
> hvis de ikke påskynder denne form for tobak, så kan man selv som stor
> ryger opleve at en skrå fjerner lysten til cigaretter et par timer

Det er da et gammelkendt råd der også virker aldeles formidabelt
også på flyveture, hvor man i sin dobbeltmoral har forbudt rygning, men
sælger cigaretter i stangevis

Husk blot lige at gøre partneren opmærksom på, at man er begyndt at
skrå den, ellers kan det lille møs i utide godt gå hen og blive det
sidste

--
\\Derly
_____________________________

Fra : P.C.

Dato : 23-08-01 13:32

Hi.

Derly Lütken skrev i meddelelsen
<20010823114458.2DBF10B2.NOFFLE@karin.stofanet.dk>...
> [...]

>Husk blot lige at gøre partneren opmærksom på, at man er begyndt at
>skrå den, ellers kan det lille møs i utide godt gå hen og blive det

------- Nej da, så giftigt er det da heller ikke ;))
Men somsagt, hvis nogle vil prøve eller _tør_ prøve, uden at klippe en skrå over
og lægge den i en pille gelatine kapsel, så hav altid mælk parat, det hjælper.
P.C.
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/grafik/10-meter-Wood.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/kassehus-3-3.gif
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/fig4.jpg
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/:))/f-117-8.jpg

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-08-01 15:19

P.C. skrev:

>Jeg vil give et lille men brugbart råd, du eller I kan tage det eller lade være,

Fint nok.

>Der findes nemlig stadig "skråtobak" og selvom de fleste vil græmmes hvis de

Det har jeg ædt mange kilo af i mine yngre dage.

>skrå fjerner lysten til cigaretter et par timer eller tre.

Jeg røg nu ofte med en skrå i munden.

>( brug ikke de store fedtede sømands skrå

Det er da dem, der smager bedst.

>Jeg ved _udmærket_ at dette ikke løser de væsentligste problemer

De væsentlige problemer er jo iltmangel. Jeg har ingen idé om at holde
op med at ryge.
Jeg ryger af lyst.
Man siger, man lever længere uden tobak. Jeg tror gerne, det føles
sådan. Tænk at længes efter en smøg i årevis.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Lotte M

Dato : 23-08-01 13:41

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

> Så skulle det være ganske vist.
> Rygere må klare sig uden ilt.

Gad vide om den holdning er den "normale"..... ?

Jeg har ladet mig fortælle, at man i Norge ikke ordinerer ilt til rygere.
Argumentationen er angiveligt ikke økonomisk, men drejer sig om
sikkerhed. Der har været ulykker, hvor ikke bare iltbrugere har fået
en ret pludselig afgsng fra denne verden >BANG< uha!

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 23-08-01 15:14

Lotte M skrev:

>Gad vide om den holdning er den "normale"..... ?

Det påstår lægen.

> [...]
>sikkerhed. Der har været ulykker, hvor ikke bare iltbrugere har fået
>en ret pludselig afgsng fra denne verden >BANG< uha!

Jeg har hørt et utal af skrækhistorier på det seneste - altid fra
nogen, der har hørt noget om....

Ilt kan ikke eksplodere. Så var verden forsvundet i urtiden.
Man kan godt få ilt, selv om andre i husstanden ryger. Selv om man
fyrer med åben ild. Selv om man bruger stearinlys. Selv om man svejser
med ilt og gas i nærheden.
Man kan bare ikke få ilt (gennem lægerne), hvis man selv ryger.

For nogle år siden var det de røde pølser, der var skyld i verdens
elendighed, nu er det tobakken.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-08-01 19:41

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt et utal af skrækhistorier på det seneste - altid fra
> nogen, der har hørt noget om....
>
> Ilt kan ikke eksplodere. Så var verden forsvundet i urtiden.
------------------------------
Hej Kaj og andre!

Tillad en gammel smed komme med et pip!

Uden at være ekspert på dette friskluftsproblem, så tillader jeg mig
gøre opmærksom på at ilt er noget af det mest eksplosionsfarlige der
findes omkring os.

Men kun under ganske særlige betingelser.
Ilt kan ikke brænde alene, men er nødvendig for al forbrænding.

I ren koncentreret form, som den man køber i stålflasker, under op til
200 atmosfæres tryk, og som blandt andet anvendes til
autogénsvejsning, bør man kende til behandling af stålflasker under
tryk.

Jeg har ingen anelse om hvad der er i de iltflasker der anvendes til
folk med vejrtrækningsproblemer, men hvis ikke indholdet af ilt er
fortyndet med andre luftarter, bør I nok håndtere remedierne med aller
største varsomhed.

Som bedaget smedesvend kan jeg fortælle at der findes strenge
værkstedsregler for omgang med varen, og at de overholdes med dybeste
respekt af smedene!
Skulle een og anden komme til at overtræde disse love, kan jeg godt
love for at der falder brænde ned!
Der er ikke noget vi har mere respekt for, end både acetylén- og
iltflasker.

- Ikke engang for konen

Een dråbe olie, eller bare håndsved i nærheden af iltflaskens ventil,
er nok til at rasere et større værksted, med udslettelse af alt levende
til følge.

Pakninger skal være fuldstændig tørre og fedtfri, og er fremstillet af
specielt materiale.
Ventilerne skal åbnes langsomt, da hastigheden af ilt gennem ventilens
dele er nok til at øge temperaturen betragteligt.
Klude og tvist, maling petroleum og lignenede, er bandlyst i nærheden
af ventilerne.

En flaske der vælter, og som i faldet får brækket hanen af, får en
forfærdelig fart på - den bliver ikke stoppet af det første og bedste.
Derfor skal der altid være beskyttelseshætte påmonteret når flasken
ikke er tøjret forsvarligt under brug.
Flaskerne skal altid skærmes mod opvarmning fra solen, radiatorer og
lignende, da en temperaturøgning på bare 2 grader vil forårsage en
trykstigning på 1 ato.

Og sådan kunne jeg blive ved, men nu vil jeg ikke gøre folk
skrækslagne. . . for med fornuftig håndtering af stålflasker, er der
ingen fare på færde, men man bør absolut kende reglerne.

Med ønsket om at alle her får et godt og langt liv:
Venlig hilsen, Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 27-08-01 22:02

Flemming Svendsen skrev:

>Tillad en gammel smed komme med et pip!
>
>Uden at være ekspert på dette friskluftsproblem, så tillader jeg mig
>gøre opmærksom på at ilt er noget af det mest eksplosionsfarlige der
>findes omkring os.

Er ilt? Det er da noget nyt.
Trykflasker kan explomdere. Ilt kan give næring til en
eksplosionsagtig brand, men at ilt skulle kunne eksplodere vil jeg
gerne se.

> [...]
>200 atmosfæres tryk, og som blandt andet anvendes til
>autogénsvejsning, bør man kende til behandling af stålflasker under

Helt enig. Det gælder egentlig helt nede fra spraydåser med hårlak.

(en masse gode og saglige advarsler)

>Og sådan kunne jeg blive ved, men nu vil jeg ikke gøre folk
>skrækslagne. . . for med fornuftig håndtering af stålflasker, er der
>ingen fare på færde, men man bør absolut kende reglerne.

Tak for en glimrende belæring gamle smed, men indrøm, der var ikke
mange argumenter imod tobaksrygning.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 28-08-01 14:59

Kaj Svenningsen skrev.

Tilad også en skræslagen "ung" fyr at kome med et lile pip,
det er nemmerli meget lang tid siden.
Unskyl min stavening men jeg vil altså selv :)

> Er ilt? Det er da noget nyt.

Kaj for hulen da, sæt en tænstik til når du slår en sk...æm prut,
er det ike lidt det same?

> Trykflasker kan explomdere. Ilt kan give næring til en
> eksplosionsagtig brand, men at ilt skulle kunne eksplodere vil jeg
> gerne se.

Det tror jeg gerne....

> (en masse gode og saglige advarsler)

Som nok er vær at lytte til?

> Tak for en glimrende belæring gamle smed, men indrøm, der var ikke
> mange argumenter imod tobaksrygning.

Her har du så et par (advasler)...
Man er dejlit afslapet efter en smøg!
Jeg plejer at sæte min fast i knolen så virker den hurtigere
Hvis man ike paser på explomderer man hvis uheldet er ude.
Du får gule fingre, men det pyntr altsamen :)

Et par af goderne...
Du får kræft
Hjerte sygdome (som du alerede har, så hvorfor tænke på det?)
Hjenecelerne bliver dræbt så man bliver dum i hovet (som mig!)
Man får nedsat reationsevne
Blodet stopper op og spører hvad f.... du bilder dig ind!
Man kan ike huske en pind, men hvad søren betyder det?
og et utal af andre (goder) ved rygning!
blev du så forskræket ?

Flemming Pedersen
(Tro på dig selv, opgiv aldrig, så kan du alt)

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-08-01 16:28

Flemming Pedersen skrev:

>Unskyl min stavening men jeg vil altså selv :)

Skidt - det her er ikke et danskkursus.

>Kaj for hulen da, sæt en tænstik til når du slår en sk...æm prut,
>er det ike lidt det same?

Hvis du har dine åndedrætsorganer i nærheden af en prut made of Kaj,
vil du dælme tvivle på, det er ren ilt.

>Som nok er vær at lytte til?

Absolut.

>Her har du så et par (advasler)...
>Man er dejlit afslapet efter en smøg!
>Jeg plejer at sæte min fast i knolen så virker den hurtigere

Hvad virker hurtigere? smøgen eller knolden?

>Et par af goderne...
>Du får kræft

Hvornår?

>Hjerte sygdome (som du alerede har, så hvorfor tænke på det?)

Og de stammer vist ikke fra tobak.

>Hjenecelerne bliver dræbt så man bliver dum i hovet (som mig!)

Gør man det?

>Man får nedsat reationsevne

Sikker?

>blev du så forskræket ?

Nej.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 28-08-01 18:20

Kaj Svenningsen skrev

> Skidt - det her er ikke et danskkursus.

Næ nej, men det er aligevel pineligt kan jeg
love dig!

> Hvis du har dine åndedrætsorganer i nærheden af en prut made of Kaj,
> vil du dælme tvivle på, det er ren ilt.

Jeg er helst fri for at være i næheden, jeg kune jo blive
forbrænt eller det der er være...

> Hvad virker hurtigere? smøgen eller knolden?

æm..komer det ikke ud på et, det vil jeg sørme da ikke
side her og diskuere...
men et skud i bline - vil jeg nok sige smørgen, det går
ti gange hutigere når man har hul i hovet kan jeg love dig :)

> Hvornår?

Svært at svare på.

>Hjerte sygdome (som du alerede har, så hvorfor tænke på det?)

> Og de stammer vist ikke fra tobak.

Hold dig fra tobak, spirutus og damer, så vil du få
et godt og lang liv - er det ike sådan man får det af
vide af doktormanen?
Det bliver jo nok lidt kedeligt i længen, så spørsmålet
er hvor got et liv det så bliver?

> Gør man det?

Ja da, så snotdum at jeg ike vil side her og spile andres tid på
at fortæle hvorfor!

> Sikker?

Det har jeg læst, og man stoler da på det videnskaen fortæler
gør man ike?

> Nej.

Hmm.....

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-08-01 18:55

Flemming Pedersen skrev:

>Næ nej, men det er aligevel pineligt kan jeg
>love dig!

Pjat med dig. Ingen kan alt. Alle kan noget. Tilsammen kan vi alt.

>Svært at svare på.

Jeg kan hjælpe lidt. 50 år med cigaretter er ikke nok.

>Hold dig fra tobak, spirutus og damer, så vil du få
>et godt og lang liv -

Det vil føles langt.

>Ja da, så snotdum at jeg ike vil side her og spile andres tid på
>at fortæle hvorfor!

Du påstår, at jeg er snotdum? Har røget i mange år.

>Det har jeg læst, og man stoler da på det videnskaen fortæler
>gør man ike?

Jow jow.
Røde pølser er meget giftige. Kogalskab kan ikke smitte mennesker.
Thalidomid er godt for gravide kvinder. Komælk slår små børn ihjel.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : Flemming Pedersen

Dato : 28-08-01 19:22

Kaj Svenningsen skrev

> Pjat med dig. Ingen kan alt. Alle kan noget. Tilsammen kan vi alt.

Netop, tag et pusespil Kaj, og sæt alle os samen så står vi
fanme (unskyl) og kigge på det smukeste bilede der findes!!

> Du påstår, at jeg er snotdum? Har røget i mange år.

Neeeej, for ind i da, jeg mente mig selv!!!!!

> Jow jow.
> Røde pølser er meget giftige. Kogalskab kan ikke smitte mennesker.
> Thalidomid er godt for gravide kvinder. Komælk slår små børn ihjel.

Se der, der lærte jeg da noet nyt menneske!

--
Venlig hilsen

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 28-08-01 19:50

Flemming Pedersen skrev:

>Neeeej, for ind i da, jeg mente mig selv!!!!!

At hjernecellerne er røget, betyder måske, de gik op i røg, men ikke
nødvendigvis tobaksrøg.

>Se der, der lærte jeg da noet nyt menneske!

Altid til tjeneste.

>(Tro på dig selv, opgiv aldrig, så kan du alt)

Livsvisdom.

www.kajsvenningsen.dk/

Fra : P.C.

Dato : 23-08-01 15:43

Hi.

Lotte M skrev i meddelelsen <9m2u09$229$1@sunsite.dk>...
>"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev

Næ --- det er nærmere ikke-rygere, der føler det sådan. i en ryger kupe.
Her er mit "gør det selv " forslag ; gelatine kapsler og skråtobak, egentlig
burde man vel vide hvormeget nikotin sådan et stykke dynamit indeholder, for en
skrå er vist formeget i hver kapsel ;))
http://w1.1396.telia.com/~u139600113/billeder/tyg-tobak.jpg

Have a nice day.
P.C.