Skulder af led ?
Fra : michael

Dato : 22-08-01 20:17

Hej i Gruppen

Jeg har for ca. 11 mdr. siden slået min skulder af led og fået den sat på
plads igen (heldigvis)....nu har jeg så siden hen oplevet at vågne om natten
efter at have ligget forkert og skulderen er hoppet ud af led igen. Jeg er
fuldstændig ubrugelig men efter en tid i smerte, hvor jeg vender og drejer
resten af kroppen giver det et smæld i skulderen og den hopper på plads...

Nu er spørgsmålet....Kan det virkelig passe, at jeg skal gå i seng resten af
mit liv men frygten for at vågne midt om natten på denne måde.....det
behøves vel ikke at beskrive, hvor smertefuldt det er ?

Jeg er 29 og har ikke aktuelle planer om at skulle opereres pga. af
dette.....nogen løsninger ???

Michael

Fra : Kat

Dato : 22-08-01 20:58

michael skrev:

> Jeg har for ca. 11 mdr. siden slået min skulder af led og fået
den sat på
> plads igen (heldigvis)....
SNIP
> Jeg er 29 og har ikke aktuelle planer om at skulle opereres
pga. af
> dette.....nogen løsninger ???

Uha, Michael, det lyder ikke rart!
Dine skulderledbånd er desværre blevet for slappe, og hvis du
ikke gør noget ved det, så vil problemet vende tilbage oftere og
oftere. Samtidigt vil du måske få kronisk irritation af leddet
(smerter + hævelser) og dine bruskflader på knoglerne kan tage
skade.
Derfor synes jeg, at du skulle gå til din læge og få en
henvisning til en ortopædkirurg, som kan vurdere dig evt. m.h.p.
operation. Jeg tror ikke, at du kan have særlig gavn af
fysioterapi eller lign.
I sidste ende, om nogle år, kan du risikere at skulle have et nyt
skulderled istedet for en mindre operation her og nu.
Det er bare mine erfaringer - og et løsningsforslag, som du nok
ikke synes om....
--
/kat
---

Fra : Linda Christie Pouls~

Dato : 24-08-01 13:46

On Wed, 22 Aug 2001 21:16:40 +0200, "michael" <mho@mobil.dk> twrote:

> [...]
>behøves vel ikke at beskrive, hvor smertefuldt det er ?
>
>Jeg er 29 og har ikke aktuelle planer om at skulle opereres pga. af

Hej Michael!

Jeg har selv døjet med en skulder der "sub-luxerede" - dvs - den går
ud af led, men kommer på plads af sig selv.

Problemet med en skulder der først har været ude af led er, at de
muskler og ledbånd der holder ledhovedet på plads kan blive for
slappe, eller helt rives over.

Selv valgte jeg at blive opereret - med et rigtig godt resultat. Men
jeg må nok sige, at det er noget der kan mærkes mens det står på, så
det var en hård omgang.

Men hvis du ikke selv er begejstret for ideen med operation, så ville
jeg da i hvert fald anbefale dig, at opsøge en fysioterapeut, så han
kan vurdere skulderen, samt anbefale dig nogle øvelser til at styrke
muskulaturen.

Held og lykke med det

Linda

Fra : jpholm

Dato : 25-08-01 11:48

Nu har jeg desværre ikke set dit indlæg i første omgang, så jeg har ikke
mulighed for at vurdere hvad der kan være dit problem. (er du faldet?
hvordan?)
Men ja, det lyder til at problem er forholdsvis almindeligt.
Ved omhyggelig optræning kan reluksationsrisikoen nedsættes til 20%, men er
faktisk over 80% for unge mellem 15 og 25 år, hvorfor man netop oftest fører
en aggressiv operationspolitik på hospitalerne!

Caput humeri, Overarmshovedet, kan luksere både fortil, bagtil og nedadtil i
forhold til ledskålen, cavitas glenoidalis. Der indlægges årligt 10 per
100.000 med humeroskapulære luksationer og den reelle incidens må forventes
at være meget højere, da nogle "reponerer sig selv". Af luksationerne, er de
95% fortil.
Skadesmekanismen er ofte kraftig udadrotation under abduktion af skulderen
eller ved stød bagfra fx ved fald på skulderen.
Ved denne type luxation, er der høj risiko for at få den såkaldte
Bankart-læsion.
Dette er den vigtigste skade ved luksation fortil. Der kommer enten en
udrift i kapslen (2/3), eller sker en afrivning af labrum (som er en
menisk-lignende struktur fæstnet langs hele ledskålens circumferens) fortil
(1/3), hvilket giver løshed/instabilitet ved opheling. Især den sidste
gruppe, der primært er yngre patienter, her som nævnt tendens til
reluksation. Mange steder foretages derfor umiddelbart efter repositionen en
artroskopi m.h.p. Bankart-operation i de tilfælde, hvor der er afrivning fra
kanten. Ved denne operation fikseres kapsel- og/eller labrumafrivning med
borehuller og Mitec-ankre til kanten af ledskålen.

Hvis din skulder fortsat luxerer, vil jeg anbefale dig at få en henvisning
fra din praktiserende læge.

Mvh, jonas.