Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Firma / moms / indkomst
Fra : Talker

Dato : 22-08-01 13:33

Mig og en af mine venner har startet et webdesigner firma op... Vi vi gerne vide
hvad det kræver... altså jeg har læst mig frem til at man først skal moms
registrere sig når ens indkomst er over 20.000 kr ,- om året. Jeg er 17 år han er
18... jeg har stadig frikort (ved ikke om han har når han er 18). Når man
arbejder hos et firma plejer man at udlevere sit frikort... hvad gør jeg nu når det
er mit eget firma? Kan jeg stadig slippe for skat på en indkomst på 20.000 kr?
(som frikortets grænse er på). Er der andre aspekter som vi ikke har set på?
HeHe håber at i kan hjælpe os... vi ved jo ikke så meget om den økonomiske
verden endnu...

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 22-08-01 20:06

"Talker" skrev:

> [...]
> hvad det kræver... altså jeg har læst mig frem til at man først skal moms
> registrere sig når ens indkomst er over 20.000 kr ,- om året.

Man _skal_ først momsregistreres når omsætningen runder de 20.000 kr. årligt
(jeg ved ikke om det var det du mente med "indkomst").

Indtil omsætningen runder bagatelgrænsen (20.000) er det således frivilligt
om i ønsker at blive momsregistreret. Hvis i ikke er momsregistreret kan i
ikke trække den moms fra på de ting i køber til jeres firma, ligesom i ikke
skal indeholde moms af jeres omsætning.

>hvad gør jeg nu når det
> er mit eget firma?

Når man som i er selvstændig erhvervsdrivende er der jo ikke nogen
arbejdsgiver til at indeholde A-skat af lønindkomst. Derfor skal i kontakte
den lokale kommunale skatteforvaltning for at få ændret jeres
forskudsopgørelse (nogle gange får skatteforvaltningen besked om at i er
blevet selvstændige, og sender automatisk en forskudsopgørelse til jer). På
forskudsopgørelsen skal i angive alle de indkomstforhold som er gældende for
jer individuelt, herunder forventet overskud fra virksomhed, anden
lønindkomst, renteindtægter og -udgifter mv. Resultatet af jeres
forskudsopgørelse kan meget vel være at i får tilsendt girokort som dækker
den skat som skal betales af Jeres virksomheds (forventede) overskud.

Har du/i flere spørgsmål så spørg løs.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Da jeg ved udarbejdelsen af dette svar kun har haft adgang til begrænsede
oplysninger og ikke har kendskab til de sammenhænge besvarelsen indgår i,

Fra : Stefan Lund

Dato : 26-08-01 13:31

Det kan absolut anbefales at læse en af de mange iværksætter-bøger som
findes.
Der finder I alle de oplysninger, som I skal bruge (og mange flere. Der
er udover lovgivningerne også beskrevet gode råd, samt muligheder for hjælp,
rådgivning m.v. i det offentlige.

Held og lykke

SL