At skrive på arabisk?
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 22-08-01 06:35

Hej,

Jeg har en ganske alm. dansk computer med WinME og dansk MS Word. Hvad skal jeg bruge for at kunne skrive på arabisk? Kan man bare
sætte et arabisk tastatur til? Kan man bruge word? På arabisk skrive man jo fra venstre mod højre, og nedefra. Hvad skal jeg bruge
for at det fungerer, som på en arabisk computer?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Anders Hertz

Dato : 22-08-01 08:06

On Wed, 22 Aug 2001 07:34:43 +0200, "Rasmus Nielsen"
<rasmusn@rasmusn.dk> wrote:

> [...]
>for at det fungerer, som på en arabisk computer?

Office (2000) understøtter venstre mod højre skrivining (jeg så at der
var support for det under en installation).
Evt kan du købe en arabisk udgave .-)

Kig evt forbi microsofts hjemmeside.

Anders

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 22-08-01 16:43

> Office (2000) understøtter venstre mod højre skrivining (jeg så at der
> var support for det under en installation).
> Evt kan du købe en arabisk udgave .-)

Man skal jo stadig bruge et arabisk keyboard, samt nogle skrifttyper. Hvordan sætter man et arabisk keyboard til, jeg synes ikke jeg
kan finde arabisk under sprog i keyboard menuen...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 22-08-01 18:01

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> wrote in message

> Man skal jo stadig bruge et arabisk keyboard, samt nogle skrifttyper.
Hvordan sætter man et arabisk keyboard til, jeg synes ikke jeg
> kan finde arabisk under sprog i keyboard menuen...
Har du Windows 2K går du bare ind i "Regional Settings" (eller noget
tilsvarende på Dansk) og tilføjer Arabisk under "Language settings for the
system" på "General" siden - du vil så få installeret fonts. På "Input
Locales" kan du sætte systemet op så du har en Arabisk tastetur driver. Jeg
ved ikke hvordan den har det med at være installeret for et Dansk tastetur,
men det virker vist nogenlunde med et Engelsk (ham gutten vi havde på besøg
for at tjekke noget Arabisk software vi havde brygget sammen brokkede sig
ikke da han blev sat til at bruge et Engelsk keyboard med arabiske tegn
tegnet på papir og kistret ovenpå tasterne - han trak dog lidt på
smilebåndet).

Bruger du ikke W2K - så har du en grund til at opgradere. Jeg har uden
problemer håndteret Kinesisk (simpelt og traditionelt), Koreansk, Japansk og
Arabisk tekst på en standard Engelsk W2K med Word2K (ud over ikke at kunne
læse det naturligvis, men den slags detaljer tager man sig ikke af efter et
stykke tid).

/Lars

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 22-08-01 19:26

> Har du Windows 2K går du bare ind i "Regional Settings"

På den pågældende computer er installeret WinME DK, og opgradering er ikke en mulighed...

Har du en font, der kan håndtere arabiske tegn?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Peter Bækgaard

Dato : 23-08-01 21:38

Hej Rasmus!

Du skrev:
>Har du en font, der kan håndtere arabiske tegn?

I et tysk PC-blad fandt jeg en henvisning til webstedet:

www.fontz.de

Her kan man finde meget forskelligt, som har med
fonte at gøre.
Når du er kommet ind på siden, klikker du på punktet:
"Foreign Languages", og på den side, du derefter kommer
ind på, vælger du "Arabisch". Så kan du downloade en
ZIP-fil (arabisch.zip), der indeholder to TTF-fonte med
arabiske tegn.

Mvh
Peter Bækgaard

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 24-08-01 18:04

> På den pågældende computer er installeret WinME DK, og opgradering er ikke
en mulighed...
Desværre -ME er noget forældet skrammel - vær glad for at den kan klare
Dansk da den ikke kører Unicode. DOS maskiner (9x/ME) skal bruge en "Arabic
Enabled" version af Windows for at klare det!

> Har du en font, der kan håndtere arabiske tegn?
Der er en med Word 2K - kan ikke lige huske navnet, men det er en af de
ENESTE der indeholder alle officielle unicode tegn, så det skulle vel være
den største du kan finde. :)

/Lars

Fra : Bo Stokholm

Dato : 22-08-01 14:53

"Rasmus Nielsen" <rasmusn@rasmusn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jo fra venstre mod højre, og nedefra. Hvad skal jeg bruge
> for at det fungerer, som på en arabisk computer?

Du har brug for et særligt tekstbehandlingsprogram f.eks. Accent Express.
http://www.worldlanguage.com/Products/42172.htm

Venlig hilsen
Bo Stokholm

Fra : pre

Dato : 22-08-01 18:15

Ms har et visuelt keyboard til gratis d/l
Win98 kan indstilles til Arabisk (Kontrol panel/tastatur)
Proofing Tools indeholder både ordbøger, program, og specielle fonte til
alle sprog, der bruger Windows.
Word´s hjælpetekster har masser af info.

pre

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 23-08-01 07:29

> Win98 kan indstilles til Arabisk (Kontrol panel/tastatur)

Ikke min. Er der nogle der har WinME DK, som vil tjekke om den kan (jeg sidder ikke ved den computer, der skal kunne skrive
arabisk...)?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-08-01 20:31

> Ikke min. Er der nogle der har WinME DK, som vil tjekke om den kan (jeg
sidder ikke ved den computer, der skal kunne skrive
> arabisk...)?

ME kan heller ikke.

Kurt

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 24-08-01 06:13

> ME kan heller ikke.

Dvs. at der slet ikke er mulighed for at skrive på arabisk på en computer med WinME?

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : pre

Dato : 24-08-01 17:21

Der findes helt faktisk et program der kan skrive alle de der persiske og
arabiske tekster (o.m.a.). Desværre har j0eg det ikke mere men kikser alt
andet så gi' lyd. Det er muligt at min gamle makker har sin kopi endnu.

pre
"slavic" + "@"+"image.dk"

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 25-08-01 14:56

> [...]
> arabiske tekster (o.m.a.). Desværre har j0eg det ikke mere men kikser alt
> andet så gi' lyd. Det er muligt at min gamle makker har sin kopi endnu.

Jeg hører gerne fra dig, hvis det med programmet er muligt at skrive arabisk på WinME...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.

Fra : ServicePACK