Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
hjælp til privat økonomi.
Fra : Liane Godby

Dato : 21-08-01 21:36

hej gruppe.
Vi er en ganske normal familie på fem personer med en hustands indkomst
på ca 500000kr. huset skylder vi 780000kr på samt et boliglån så vi samlet
skylder en million. Alligevel kan vi ikke få det til at løbe rundt. Vi tager
ikke på vilde ferier handler kun i netto og lign. Tøj får vi kun ved
kraftigt behov og der er altid stort underskud på kontoen. Vi er desværre
ikke så gode til at gemmenskue bankens papirer og nu er mit spørgsmål om der
er nogen der ved om der et sted på nettet man kan llave sit budget og så få
en beregning. På forhånd tak.

Fra : Lise Gerd Ørtoft

Dato : 22-08-01 14:43

Liane Godby <mng@knus.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9luhl5$qgu$1@sunsite.dk...
> [...]
der
> er nogen der ved om der et sted på nettet man kan llave sit budget og så

Mon ikke I skal have en bankrådgiver eller lignende til at kigge på det?
Umiddelbart tænker jeg på, om der er mulighed for at omlægge et (dyrt?)
boliglån til et kreditforeningslån - hvis ikke I har købt for nylig, kan
stigningen i huspriserne have skabt den nødvendige friværdi.

Flere banker har pc-programmer, som også kan bruges til at lægge budget.

Venlig hilsen
Lise

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-01 16:14

Liane Godby <mng@knus.dk> wrote:

Hej Liane

JEg kan ikke svare på dit sprørgsmål, men tillader mig alligevel at
komme med en kommentar.

> [...]
> skylder en million. Alligevel kan vi ikke få det til at løbe rundt. Vi tager
> ikke på vilde ferier handler kun i netto og lign.

Man kan godt bruge mange penge i Netto selvom det ser ud til at være
billigt. En god pendant til et rigtigt budget kan være at gemme bonerne
og så kigge dem i gennem en gang om ugen. På den måde bliver man klar
over, hvor mange penge der bruges på impulskøb og hvor mange der bruges
på det, der stod på indkøbssedlen. De fleste vil opdage, at de bruger
flere penge end de regner med på fx chips, fødevarer, der ikke bliver
spist, og de små sjove ting, som de ofte har på tilbud. Hvis man skal
spare penge på dagligvarer, skal man lave madplan og indkøbsliste og vel
at mærke ikke købe andet end det, der står på indkøbslisten.

--
"Dog der var mørke, fine Væsener imellem, kanske hundrede. Resten
kunne man forsende i Læssevis til at udbedre de hollandske Diger med."

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 03-09-01 15:48

"Liane Godby" <mng@knus.dk> wrote in message news:9luhl5$qgu$1@sunsite.dk...

> Vi er en ganske normal familie på fem personer med en hustands indkomst
> på ca 500000kr. huset skylder vi 780000kr på samt et boliglån så vi samlet
> skylder en million. Alligevel kan vi ikke få det til at løbe rundt.

Der er vel to problemer: Dels bruger i mere end i tjener, dels får i ikke
det som i gerne vil have for pengene.

Efter min mening drejer det sig om PLANLÆGNING, om at tage ansvar for sine
egne penge, og vide hvad man gerne vil have ud af pengene. Når man ved hvad
man vil, kan man prioritere.

Der desværre ikke nogen anden udvej end at lave et budget, hvor alle de
faste udgifter regnes på og i også afsætter rimelige beløb til tøj,
lommepenge, vedligeholdelse af bolig, afskrivning af større forbrugsgoder,
mad, fornøjelser og opsparing!

(Det nemmeste er måske at få bankrådgiveren til at hjælpe med det fordi de
har nogle "standardudgifter" på ting, som i måske ikke lige har rede på
eller har overset).

Lommepenge er vigtigt, fordi de sætter en fast grænse for hvor meget man kan
klatte væk uden dårlig samvittighed og uden at stå til regnskab, man har
Kontrol!

Opsparing er vigtig fordi det gælder om at tage magten over sin egen økonomi
og det kan man ikke hvis hele ansvaret er deponeret hos bankrådgiveren i
form af en kassekredit, der er næsten maxet ud! Desuden giver det selvtillid
at have penge.

I *skal* kunne spare mindst 10% af jeres løn efter skat - hvis i ikke har
luft til det i budgettet, ender i med at gå fallit på et skattesmæk, en død
bil, punkterede vinduer eller alle de andre ting som sker i en husholdning.

Dernæst skal der laves Madplan - *rigtigt* mange penge bliver klattet væk
fordi man ikke lige har fået købt ind og man så køber enten noget tilfældigt
eller noget pizza - og desuden er det meget hurtigere at lave mad hvis man
er forberedt.

Et andet typisk problem er at i begge to har egen lønkonto med dankort og
hver især køber ind, køber tøj, tanker bilen osv. Det duer slet ikke, der er
nødt til at være een, fælles, konto, hvor alle penge går ind på og alle
regninger ud af - så kan man have hver sin konto til lommepenge!

Det er også bedst hvis den mest fornuftige person - oftest kvinden tager
sig af regningerne, banken og budgettet.

Som du kan se af ovenstående, mener jeg at det er allervigtigste er at tage
kontrol over sin økonomi og hele tiden følge planen vha. budgettet. Dernæst
at være bevidst om hvad man gerne vil bruge penge til fordi ellers kan man
ikke vælge hvor man skal spare.

Held og lykke med projektet.

Fra : Frank Frederiksen

Dato : 03-09-01 21:14

Frithiof Andreas Jensen wrote:
[snip en masse gode råd]

> [...]
> nødt til at være een, fælles, konto, hvor alle penge går ind på og alle
> regninger ud af - så kan man have hver sin konto til lommepenge!

Dette er, synes jeg en dårlig idé. Sagen er, at det er en fordel, at have en
lønkonto hver, og så have en fælles konto til de fælles udgifter. Grunden til
dette er, at i tilfælde af at den ene dør, så vil skifteretten (mener jeg, det
er)
gå ind og spærre alle konti, der 'ejes' af afdøde, og så står den efterladte med

et problem (selv husleje kan ikke trækkes over den spærrede konto).

Mvh Frank Frederiksen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 04-09-01 09:27

"Frank Frederiksen" <frank.frederiksen@klarupnet.dk> wrote in message
> Frithiof Andreas Jensen wrote:

> Dette er, synes jeg en dårlig idé. Sagen er, at det er en fordel, at have
en
> lønkonto hver, og så have en fælles konto til de fælles udgifter.

Smag og Behag - de forskellige konti var det der altid ødelagde min og
konens økonomi fordi vi hver især gik og syntes at nu havde vi penge .

Men det er rigtigt at det hele bliver "beslaglagt" af skifteretten i
månedsvis, skulle det værste ske, men Banken er da altid villig til at træde
hjælpende til - mod betaling.

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 24-09-01 10:33

> [...]
> er) gå ind og spærre alle konti, der 'ejes' af afdøde, og så står den efterladte

Hvis det er ægtefæller kan man så vidt jeg ved fortsætte i uskiftet bo. Måske kan
det kompliceres af krav fra lånebørn eller lignende, det ved jeg ikke.

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Frank Frederiksen

Dato : 24-09-01 19:22

Kaare Rasmussen wrote:

> Hvis det er ægtefæller kan man så vidt jeg ved fortsætte i uskiftet bo. Måske kan
> det kompliceres af krav fra lånebørn eller lignende, det ved jeg ikke.

Korrekt, men ens fælles konti bliver stadig spærret indtil skifteretten
'åbner for sluserne' igen. Det kan sagtens tage op til en måned.

-Frank

Fra : Erik G Christensen

Dato : 03-09-01 16:26

Liane Godby wrote:
> [...]
> er nogen der ved om der et sted på nettet man kan llave sit budget og så få

Desværre, ingen "lette løsninger

Men har I mod på en "kold tyrker" (slang for total ophør med f.x. heroin
er opskriften som følger :

Sammen med bank-M/K laver i en oversigt over "faste" betalinger, dvs alle
pbs og giro betalinger, der er aftalt,
så regner han M/K ud, hvad der er tilbage til "disponibelt" forbrug, og
under ca 4 - 6.000 kr pr måned er det *meget* svært, men ikke umuligt,
(og her fjerner man "faste" betalinger, der *kan* undværes

Beløbet til rest ganger i med 12 og dividere med 14, så har I det
maksimale månedlige forbrug (ferie og jul koster en måned ekstra
Eller :
Når i har fundet beløbet pr. måned, deles det med 4 og det er det
beløb i hæver pr uge, - og så klipper i alle betalingskort m.v.

Den grundlæggende forudsætning er, at det er FØR man overvejer et
køb, at "tælleren" skal virke, så der kun er til havregrød resten af
ugen, hvis man køber den nye sporty frakke, eller ?

Metoden er virksom, uanset om det er 120 KKr eller 300 KR pr år der
er råd til
Og problemerne er vist lige store

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 16-09-01 22:38

Lav et budget som de tidligere indlæg har beskrevet og gå derefter
budgettet igennem med en lup. Af typiske kritiske poster kan nævnes:

* Madbudget: Køb ind efter tilbud og læg det overskydende mad i fryser
eller i køkkenskabet. Hjemme hos os afgør tilbuddene, hvad vi har i
fryseren. 500 gr. hakket oksekød med max.10 pct.fedt koster ofte tæt
ved 40 kr. - køber du 4 pakker, kan du ofte få det for 25 kr. pakken.
Køb så øksekød for 300 kr.

* Overvej at handle dagligvarer i Netto og tilbudsvarer i eksempelvis
Irma eller Brugsen.

* Leje af udstyr: Mange familier lejer udstyr som vaskemaskine eller
TV. Drop det og køb udstyret - eventuelt via en kassekredit. Detver
alt for dyrt at leje.

* Forsikringer: Check om I kan få specielle rabatter i kraft af jeres
arbejde. Undersøg priser hos forskellige selskaber og skift
forsikring, hvis billigere et andet sted. Man kan hurtigt spare en
tusse eller to på den konto

* Kassekredit: Hvor meget betaler I i rente. Renten på ikke være over
10 pct.for et almindelitg lån/kassekredit. Undersøg de nye
Internetbanker, eksempelvis Skandibanken.

* Smøger - behøver jeg skrive mere! Usundt og uøkonomisk.Skær
forbruget ned til en eller to aftensmøger.

* Låneomlægning: Overvej et Flexlån/rentetilpasningslån i forbindelse
med en låneomlægning, hvor Jeres boliglån omlægges til et
kreditforeningslån.

* Skattefrit fryns: Snak med Jeres arbejdsgivere om mulighed for
skattefrit fryns som avis, telefon, parkeringsplads, ADSL mv. Hvis en
aftale, så accepter, at noget af næste lønforhøjelse bruges til de
skattefrie goder.

* Småklatteri: Drop de spontane indkøb på tankstationen eller i
kiosken. Det er alt, alt for dyrt og I klatter for mange penge væk.

Det var hvad jeg i skyndingen kunne komme i tanke om.
vh
jørgen

normalt On Tue, 21 Aug 2001 22:35:56 +0200, "Liane Godby"