Baerbarcomputer og 12V
Fra : Kristian Lykkegaard ~

Dato : 21-08-01 19:37

Fra : Gaarde

Dato : 22-08-01 08:19

Hos de fleste computerforhandlere kan man købe en DC-DC converter der er
beregnet til at forsyne en bærbar PC fra 12Vdc. Priserne ligger mellem 1000
og 2500 kr.

Jeg brugte min bærbar PC på et sejlskib hele min sommerferie, og jeg lavede
min egen DC-DC converter da jeg synes at priserne var alt for høje på dem
man kan købe. En hjemmebygget koster ca. 50 kr. i komponenter + lidt
arbejde. Hvis i selv har mod på at bygge en, det er relativt simpelt, kan
jeg sende dig diagrammet. Sende en mail hvis du er interesseret.
Det gælder selvfølgelig også I andre her i gruppen

Mvh
Mogens
"Kristian Lykkegaard Sorensen" <klsoren@abk.auc.dk> wrote in message
Hej ...

Jeg skriver for en god ven. Han skal snart ud at sejle langtur igen.
Denne gang bliver det vist til 12 mdr.

Han har bedt mig om at undersøge, hvilke erfaringer folk har omkring brug
af bærbare computerer ombord på både med 12V system. Problemet er, at han
kommer ombord på en båd, hvor der er 12V system, til dels drevet af
solceller.

Findes der systemer, der kan drive en bærbar computer på 12V eller lade
dens batterier op ved hjælp af 12V ?

I øvrigt vil han også meget gerne høre om jeres erfaringer med bærbare
computere med på langturssejlads.

På forhånd tak

Kristian

---
Kristian Lykkegaard Sorensen
Cand. Scient.

Fra : Anders Spliid Hansen

Dato : 22-08-01 08:56

On Wed, 22 Aug 2001 09:19:23 +0200, "Gaarde" <mgaarde@grundfos.com>
wrote:

> [...]
>jeg sende dig diagrammet. Sende en mail hvis du er interesseret.
>Det gælder selvfølgelig også I andre her i gruppen

Jeg vil gerne se diagrammet.

Venlig hilsen
Anders Spliid Hansen

Fra : Tage Danielsen

Dato : 22-08-01 14:45

> Hos de fleste computerforhandlere kan man købe en DC-DC converter der er
> beregnet til at forsyne en bærbar PC fra 12Vdc. Priserne ligger mellem
1000
> og 2500 kr.

Så er det da endnu billigere at købe en Inverter 12V DC - 230 V AC
de fås til ca det halve af ovennævnte priser - og så kan denne også bruges
til at forsyne et TV hvis man skulle ønske dette.

Mvh.
Tage Danielsen

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-08-01 00:25

Ja, hvis man har masser af strøm i batterierne at spilde af. Konstruktionen
bliver meget ineffektiv. jeg kan klart anbefale at købe en "12 volt auto
cigartænder strømforsyning" til sin PC'er. Har man et 12 volt udtag i båden
kan man i båd shop'en købe en lille omsætter mellem cigarstikket og
bådstikket.

- så er man i luften uden at skulle være elektronikinginør og uden at spilde
al strømmen. Jeg bruger selv en IBM bærbare PC'er og det kører bare ....

Bjarke

Fra : Aksel Sonne

Dato : 23-08-01 09:12

Jeg har _ikke_ sejlet langtursejlads.
men en uges sejlads i forbindelse med SR2001.
Min Bærbare Chicony bruger 19V og jeg lavede en ledning fra 12v
cigarettænderen til et stik der passer i computeren - det virker fint med
12v.
Computeren blev med en gammel museledning koblet til GPS'eren og sammen med
DLS havde jeg en kortplotter.

Ved den løsning er der ingen spild af energi.

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så "vilde" med at konvertere strøm mellem
12V og 230V - Alle computere bruger jo den lave spænding (12v til motorer og
5 volt til elektronikken)

Aksel

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 26-08-01 02:22

Du brander peeren af når der er gået noget tid. Der er nogle styreindheder
der skal bruge 19v.
PÅS PÅ

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 26-08-01 11:02

peeren = PCeren

Fra : Aksel Sonne

Dato : 26-08-01 20:41

Det er nyt for mig og min viden om elektronik - hvad kan brænde af ved at få
12V, hvis det er beregnet til 19V - omvendt kan jeg forstå problematikken.

Aksel

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 03-09-01 22:04

Der kan opstå en overbelastning at forskellige dele i maskinen da de ikke
får den strøm de skal have. Det samme gør sig gældende for næsten alt
elektronik der er om bor vandpumper, ankerspil, køleskabe, osv. Så pas på

Fra : Lars Bonde Christens~

Dato : 03-09-01 22:11

jeg har forresten også selv en Chicony 975 med da vi tog afsted. Den kunne
ikke holde til det i det lange løb. den ligger nu i skabet og er helt død.
Det skete efter ca. 1 års brug
DØD DØD DØD