component-problem
Fra : eyde

Dato : 21-08-01 23:10

Hej,

jeg er reletiv ny i asp, men har dog lavet lidt af hvert efterhånden, der er
bare lige ét problem: når jeg opretter et databaseobjekt ved at skrive:
con = Server.CreateObject("ADODB.Connection");
i javascript (win2000 prof, pws er inst.), så får jeg flg. fejl: ERROR:
ACCESS DENIED når jeg tester siden....

Hvorfor? De andre indbyggede komponenter kan jeg godt anv. uden
problenmer...

Mvh Jakob Ø

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-08-01 14:26

"eyde" <//j_nygren@email.dk> wrote in message
> [...]
> con = Server.CreateObject("ADODB.Connection");
> i javascript (win2000 prof, pws er inst.), så får jeg flg. fejl: ERROR:
__^^^^^^^^^

> ACCESS DENIED når jeg tester siden....
>
> Hvorfor? De andre indbyggede komponenter kan jeg godt anv. uden
> problenmer...

Mener du clientside javascript eller serverside jscript?
Ved det første kan det ikk lade sig gøre

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-08-01 09:26

Peter Lykkegaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> "eyde" <//j_nygren@email.dk> wrote in message

> er
> __^^^^^^^^^

> Mener du clientside javascript eller serverside jscript?
> Ved det første kan det ikk lade sig gøre

Øh ... jo det kan [1] ... men det er underlagt sikkerhedindstillingerne i
browseren - og der er CreateObject("ADODB.connection") ikke en trusted
funktion.

Til eyde:
Derfor vil browseren ikke tillade, at scriptet eksekveres. Anvendelsen af ADO
er så i øvrigt også på klient-siden - dvs på den fjerne brugers computer, og
det er nok ikke meningen. For at få det til at virke skal man sænke
sikkerhedindstillingerne til det absurd laveste niveau man kan ... men så
skulle det til gengæld også virke.

[1] Jeg har flere gange brugt det i vedligeholdelsesscript, der afvikles ved
logon på system. Det var godt nok VBS ... men "funktionalitetsråderummet" er
jo det samme.

Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-08-01 10:19

"Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message

ERROR:

> Øh ... jo det kan [1] ... men det er underlagt sikkerhedindstillingerne i
> browseren - og der er CreateObject("ADODB.connection") ikke en trusted
> funktion.

Jow, selvfølgelig hvs du direkte access til databasen via LAN/WAN
Hvor du også kan bruge andre client værktøjer - fx et vbs script

Jeg gik udfra at det var en anonymous bruger på internettet
Der netop ikke har direkte adgang til databasen fx pga en firewal eller
andet

Jeg går ud fra at det er sådan - måske er jeg forkert på den?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-08-01 10:49

> [...]
> andet
>
> Jeg går ud fra at det er sådan - måske er jeg forkert på den?

Næeh ... jeg opfatter det som dig - tror jeg - hvor kildekoden ved en fejl er
endt på klientsiden i stedet for på serversiden ... :) ... men det kunne jo
være, at man havde en "obskur" requirement-specifikation, der krævede at
tilgang til databasen skulle ske på klient-niveau via et intranet. Derfor
inkluderede jeg lige tanken med sikkerhedsindstillingerne i browseren, da jeg
selv har siddet og makket alt for meget med at få en browser til bla. at
starte Excel op via scripting til objekt-modellen for programmet.

:)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-08-01 11:09

>.. da jeg
> selv har siddet og makket alt for meget med at få en browser til bla. at
> starte Excel op via scripting til objekt-modellen for programmet.

Det burde kunne løses vha et ActiveX konponent og noget certifikat mv?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 22-08-01 16:45

Peter Lykkegaard wrote in news:0TLg7.57$_L.2106@news.get2net.dk:

> "Jesper Stocholm" <spam@stocholm.dk> wrote in message
>>
> Det burde kunne løses vha et ActiveX konponent og noget certifikat mv?

det behøves slet ikke at være så avanceret ... 4 linies js/vbs-kode og den
er lavet. Og med .js virker det vist også i NN (Windows) :)

Mht certificatet, så kræves det dog for at undgå advarsler.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : jakob

Dato : 23-08-01 21:56

jeg har først fået chekket jeres svar nu. Tak for hjælpen iøvrigt. Det
drejer sig om serverside-script i javascript. Sikkerhedsindst. er skruet ned
til minimum, men det lader til at uanset hvad jeg gør melder den ACCESS
DENIED. Kan det have noget med mit databaseprog. og gøre - f.eks. hvis det
ikke virker ordentligt osv.. Jeg mener bare at oprettelsen af do. object er
udelukkende asp indtil man opretter forbindelse til givne db....

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-01 13:55

"jakob" <//j_nygren@email.dk> wrote in message
> [...]
er
> udelukkende asp indtil man opretter forbindelse til givne db....

Jeg tror du blander lidt sammen
Hvis det kører serverside så skal du ikke skrue på noget i din browser

Der er forskel på JavaScript og JScript
Er du sikker på at du ikke kører clientside - hvis du har angivet dit script
til at være JavaScript?
Kan du se dit script hvis du vælger view source i din browser?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : jakob

Dato : 23-08-01 23:31

Jo jeg bruger javascript, og man kan se scriptet når man view source
hvadenten det er fra 'localhost' eller 'udefra'... men når man bruger det
sammen med/i asp vil det vel altid være serverside - ellers har jeg
misforstået noget vigtigt, men anyway har det da betydning for
ADO-objectet??

mvh jakob Ø

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-01 14:46

> [...]
> sammen med/i asp vil det vel altid være serverside - ellers har jeg
> misforstået noget vigtigt, men anyway har det da betydning for

Hvis du kan se scriptet i din html kode så ligger det _clienside_
Det er sikkert derfor du får fejlen "Access Denied"

Skift til serverside JScript
Altså hvis det er meningen det skal køre serverside

Lige nu bliver det nemlig afviklet i din browser (klienten) i stedet for på
serveren (IIS/ASP)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : jakob

Dato : 24-08-01 00:13

har skiftet til JScript. Har tjekket at sikkerhed er i bund. Det virker
stadig ikke - samme fejl.
hmm...ærgeligt - måske er det nogle sikkerhedsinst. i win2000 der skal konf.
???

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-01 16:15

> [...]
> stadig ikke - samme fejl.
> hmm...ærgeligt - måske er det nogle sikkerhedsinst. i win2000 der skal

Når nu du siger "sikkerhed er i bund" er det så sikkerheden i din browser du
skruer på?
Det er stadig klient afdelingen du har gang i

Har du tilføjet RUNAT="SERVER"??

Der er lidt forskel på disse erklæringer

<%@ LANGUAGE="JSCRIPT" %>
Afvikles på serveren = ASP
Skrives som det første på siden

<SCRIPT LANGUAGE = "JScript">
Afvikles på klient = kan ses vha View source i browseren

<SCRIPT LANGUAGE="JScript" RUNAT="Server">
Afvikles på serveren = ASP
Kan bruges inline i koden for at skifte mellem forsk script sprog on the fly

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : jakob

Dato : 24-08-01 01:16

Jeg har skrevet det sådan: <% @lanuage="JScript" %> i toppen af
asp-dokumentet.

Ja, jeg mente i browseren. Jeg ved godt det er uden betydning hvor det er
afklaret at det er serverside osv. men jeg gjorde det for en
sikkerhedsskyld.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-08-01 17:04

> [...]
>
> Ja, jeg mente i browseren. Jeg ved godt det er uden betydning hvor det er
> afklaret at det er serverside osv. men jeg gjorde det for en

Og du får Error: Access Denied skrevet i din side i browseren når du bruger
ADODB?

Nu er jeg på lidt bar bund
Har du pillet ved rettigheder via IIS?
Eller pillet ved rettigheder på IUSR_servername?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : jakob

Dato : 24-08-01 02:21

yeps, jeg har pillet lidt. Jeg kører med egen server herhjemme, og har
pillet temmelig meget, men ikke SÅ meget... Der er dog en rød bolle med
hvidt X i ud for user: Guest. Men ja den viser Access denied hver gang
uanset hvad.
Er der noget ved disse user-indstillinger der kan influerer ADODB.....?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-08-01 07:26

> [...]
> uanset hvad.
> Er der noget ved disse user-indstillinger der kan influerer ADODB.....?

Der skal egentlig ikke så meget til for at disable dine COM components eller
andre mærkelige ting
Kan du bruge andre komponenter?
dvs Server.CreateObject(".....

Jeg må indrømme at jeg er lidt blank lige nu mht hvordan du skal fejlfinde
på den sag :-/
Det er Win2K? - Jeg er mest til WinNT 4.0 (endnu)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 24-08-01 16:17

> [...]

> uanset hvad.
> Er der noget ved disse user-indstillinger der kan influerer ADODB.....?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at se din kode.

Derudover har jeg et par opklarende spørgsmål efter at have læst de sidste
dages indlæg fra dig og Peter:

1.
Hedder dine sider ASP til efternavn ?

2.
Hvis det er tilfældet - ligner din kode så noget som dette:

<%@Language=Jscript%>
<%
var obj;
set obj = new ActiveXObject("ADODB.conection");
%>

(det er lidt et sats at syntaksen er korrek, men jeg tror det.)

3.
Når du siger "den viser Access denied hver gang
> uanset hvad" ... er det så på selve siden i din browser eller er det i en
POP-up advarsel som en alert()-boks ?

4.
Når du tester dine sider lokalt - hvad står der så i adresselinien i din
browser ? Er det noget i retning af http://localhost/page.asp ?

5.
Som Peter spurgte om: kan du oprette andre server-objekter ... som fx
Filesystem-objektet. Det gøres således:

var fso;
fso = new ActiveXObject("Scripting.FileSystemObject");

6. Jeg kan se i dit første indlæg, at du skriver "Windows 2000, pws
installeret" ... hvad laver du med pws på en Windows 2000 ? ... IIS er
installeret i forvejen, og jeg kan faktisk ikke forestille mig ,at det kan
give andet end problemer at installere pws.

Puha ... det var mange spørgsmål ... men se om du ikke kan svare på de
fleste af dem.

:)

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : jakob

Dato : 27-08-01 19:06

1. Ja mine sider hedder .asp til efternavn.
2. Nej min kode ser sådan ud: (i toppen ad dok., resten af dok-koden følger)
<% @language=JavaScript %>
connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection");
3. ACCESS DENIED bliver vist hver gang i browseren, ved hver kørsel af
siden, uanset scriptsprog ..

4. jeg tester lokalt sådan: http://localhost/side.asp eller
http:://127.0.0.1/side.asp ....

5. ja det har jeg, har bl.a. opretttet følgende som funger uden problemer:

counterFil = Server.CreateObject ("Scripting.FileSystemObject");
instream = counterFil.OpenTextFile("c:/counter.txt");
6. mht pws er det vist en fejl fra min side at jeg påpegede at have denne
inst. Det jeg har inst. er blot en 'Personal Web Manager' , men det har vel
intet med pws at gøre. Dvs IIS kører på min maskine.

Så jeg er stadig på bar bund... :)

mvh jakob

Fra : jakob

Dato : 01-09-01 21:30

Hej igen,
jeg har fundet fejlet nu - faktisk lidt ved et tilfælde.
Problemet var(tror jeg nok) at biblioteket hvori asp-dok. befandt sig var
registreret som et såkaldt virtual-dir. i iis og meldte derfor om fejl ved
oprettelse af write-lignende objekter (åbenbart). Jeg har nu oprettet et nyt
(normalt) bibliotek, og i dette virker alt som det skal - scriptsprog osv
underordnet.

Men mange tak for hjælpen, endelig virker det, så nu kan jeg endelig komme
videre efter en ret "irriterende" stilstand.

Mvh Jakob :)