Opsigelse af Orange "nummer portabilitet..~
Fra : JK

Dato : 21-08-01 11:38

Efter at have haft Orange ADSL plus i snart 5 måneder, har jeg fået nok ->
det kører ustabilt, langsomt, og når man har ventet i 20 minutter for at
komme til at snakke med en "agent" hos Orange, ved de 0 om tingene, og dem,
som ved noget går hjem kl 16.... - Orange tror iøvrigt nok, at de ka'
"luse" lidt ud i de opringninger de får ved at lade deres telefonsvarer
starte med at melde "hvis du får fejl 718, skyldes det midlertidige tekniske
problemer, prøv igen senere".

.....nok om Orange (skod-selskab)- det slipper jeg snart ud af, da jeg har
afmeldt det - men nu til mit spørgsmål -> Orange påstår nemlig, at de ikke
kan give mig det gamle telefonnummer med over til en ny udbyder - kan dette
virkelig passe ?, Jeg har spurgt telestyrelsen, og de siger, at der kører
MANGE sager på Orange om dette - problemet er tilsyneladende bare, at Orange
ikke har svaret på Telestyrelsens forespørgsel.

hvorfor skulle det være mere vanskeligt, at flytte et fastnet
abonnementsnummer i forhold til de mobile telefonnumre, som man jo godt ka'
flytte rundt mellem de forskellige udbydere.

- er det nogen her i gruppen som ved noget om det ovenstående ?

/JK

Fra : Hauge

Dato : 21-08-01 11:49

Hejsa

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in message
> hvorfor skulle det være mere vanskeligt, at flytte et fastnet
> abonnementsnummer i forhold til de mobile telefonnumre, som man jo godt
ka'
> flytte rundt mellem de forskellige udbydere.

Nu har lige netop det her, ikke meget med xdsl at gøre..
Nå men det er jo en smart måde at holde på kunderne, at sige at de ikke kan
få deres nummer med tilbage til en anden udbyder, men hvad står der i deres
betingelser? Jeg mindes at have hørt at det skulle stå deri, men jeg ved det
ikke, kunne ikke selv finde på at bruge sådan et selskab.

Mvh Hauge

Fra : Peter

Dato : 21-08-01 16:18

"Hauge" skrev

> Nå men det er jo en smart måde at holde på kunderne, at sige at
> de ikke kan få deres nummer med tilbage til en anden udbyder,
> men hvad står der i deres betingelser?

Oranges betingelser er heldigvis ikke hævet over dansk lovgivning.
Se eventuelt mit svar herom i

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-08-01 11:59

> [...]
ka'
> flytte rundt mellem de forskellige udbydere.
>
> - er det nogen her i gruppen som ved noget om det ovenstående ?

Iflg. teleloven kan de holde dig som kunde i 6 mdr., vedr.
nummerportabilitet kan Orange's BackOffice sikkert forklare det bedre.

--
Bjarke Andersen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-08-01 13:56

JK <dempsey@email.dk> wrote in message

> Efter at have haft Orange ADSL plus i snart 5 måneder, har jeg fået nok ->
> det kører ustabilt, langsomt

Det er korrekt at det har været en del ustabilitet, men langsomt...det
passer ikke.

> ....nok om Orange (skod-selskab)

Selskabet fejler intet.

> Orange påstår nemlig, at de ikke
> kan give mig det gamle telefonnummer med over til en ny udbyder - kan
dette
> virkelig passe ?

Det står i betingelserne.

Mvh HAA:

Fra : JK

Dato : 21-08-01 13:14

"Henrik Aarfeldt" <haa@orangedk.com> skrev i en meddelelse
> dette

> Det står i betingelserne.

= dårligt forsøg på at holde på kunderne - det får man kun 'pissed-off'
kunder ud-a, som eksempelvis undertegnede.

/JK

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-08-01 14:37

> = dårligt forsøg på at holde på kunderne - det får man kun 'pissed-off'
> kunder ud-a, som eksempelvis undertegnede.

Men du har selv valgt produktet....det var givetvis ingen tvang.

Mvh HAA.

Fra : JK

Dato : 21-08-01 14:03

> Men du har selv valgt produktet....det var givetvis ingen tvang.

nej-da, jeg er uskyldig, de slemme Orange-folk lovede mig en bondegaard, og
jeg fik kun et træhus )

/JK

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-08-01 15:10

> "Henrik Aarfeldt" <haa@orangedk.com> skrev i en meddelelse
>
> nej-da, jeg er uskyldig, de slemme Orange-folk lovede mig en bondegaard,
og
> jeg fik kun et træhus )

Så kan jeg bedre forstå "skod-selskab".....

Mvh HAA.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-08-01 14:31

"JK" <dempsey@email.dk> wrote in message
> nej-da, jeg er uskyldig, de slemme Orange-folk lovede mig en bondegaard,
og
> jeg fik kun et træhus )

Jaer, men hvis du nu kan få træhuset med bondegårdsfacade. Orange er p.t.
meget villige til at give kompensation eller lign.

Desuden siger du at du vil skifte, til hvad?? Alle dsl-udbydere har nu
engang problemer. Orange er ny på området, det var TDC, TIS og CC også
engang. Hvem husker ikke afbrudte ATM forbindelser, fejl 650, skyhøje
pingtider o.m.a.

--
Bjarke Andersen

Fra : SirWheels©

Dato : 21-08-01 17:22

> [...]
> engang problemer. Orange er ny på området, det var TDC, TIS og CC også
> engang. Hvem husker ikke afbrudte ATM forbindelser, fejl 650, skyhøje
Sjovt nok synes jeg ikke Orange er så ny på området mere... de må da snart
være ovre deres begyndervanskeligheder.

--
Regards/Hilsen
SirWheels© - http://fly.to/SirWheels

Fra : Ole Mægbæk Madsen

Dato : 21-08-01 18:54

Hej,

> Sjovt nok synes jeg ikke Orange er så ny på området mere... de må da snart
> være ovre deres begyndervanskeligheder.

Måske, men så følger vokseværket Al implementering af ADSL er svær, der
var en gang en i tele.internet.adsl der pointerede at det havde taget 20 år
at gøre ISDN stabilt.

--
Med venlig hilsen,

Ole M. Madsen
NE2 Konfig & FAQ -> http://www.turbine.dk/2601
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-01 19:28

"Ole Mægbæk Madsen" <ole@maegbaek.dk> skrev i en meddelelse
> der
> var en gang en i tele.internet.adsl der pointerede at det havde taget 20
år
> at gøre ISDN stabilt.

ISDN blev kommercielt introduceret i 1993 og den fulde beskrivelse lå først
i midten af 88
Hvis du regner fra introduktionen skal vi altså vente en 10 års tid endnu
før ISDN er stabilt.
De første halvkommercielle forsøg var i midten af 80'erne
Fødselsdagen regnes normalt for 28. november 1972 (da blev forkortelsen
først brugt) så regner du tilbage til det tidspunkt så skal du lægge lidt
tid til.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Plummer

Dato : 24-08-01 21:33

Så må man læse det man skriver under på INDEN man skriver under.

Fra : Steen

Dato : 21-08-01 13:25

Hej JK

Der skulle ikke være noget i vejen for at du flytter til eks. TDK og får
alternativet til dit nuværende løsning, Bredbånd ...

TDK ar levet en standard løsning til alle som automatisk kan flytte en kunde
mellm de enkelte firmaer, så når alt er nedtaget fra Orange, skulle det være
det.. og du skal kunne flyttes

Fra : JK

Dato : 21-08-01 14:04

"Steen" <stjense@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kunde
> mellm de enkelte firmaer, så når alt er nedtaget fra Orange, skulle det

dvs. du tror godt, at jeg kan få flyttet mit telefonnummer med over, hvis
jeg vælger ADSL + telefonabonnement hos TDC ?

/JK

Fra : Henry Lerche, Lerche~

Dato : 21-08-01 13:29

> ....nok om Orange (skod-selskab)- det slipper jeg snart ud af, da jeg har
> afmeldt det -

Hejsa!
Hvad har du så tænkt dig at anvende ??

Fra : JK

Dato : 21-08-01 14:14

"Henry Lerche, LercheWeb" <henry.lerche.madsen@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3b82541e$0$356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvad har du så tænkt dig at anvende ??

Jeg har haft Cybercity før-hen, men da jeg flyttede og sku' ha' ADSL det nye
sted, ku' Cybercity ikke levere ADSL dertil, fordi der manglede kobber, og
derfor valgte jeg Orange, fordi de godt ku' levere ADSL, og derudover var
deres pris inkl. et telefonabonnement (så sparede jeg næsten 2000,-/året)

Efterfølgende har Cybercity jo fået deres aftale istand med TDC, så de nu
godt kan levere på min nye bopæl - og derfor har jeg bestilt ADSL hos
Cybercity igen.

Jeg ku' selvfølgelig også bare beholde mit telefonabonnement hos Orange (og
derved mit nummer) for det har egentlig kørt helt smertefrit - og så få ADSL
hoc CC-, men nu er det blevet lidt personligt, så jeg vil ikke ha' noget at
gøre med Orange mere. Umiddelbart tror jeg, at Orange ska' holde sig til
almindelig telefoni, og så måske alliere sig med et andet selskab, som så
ka' levere deres ADSL - for det virker ikke helt som-om de er 'modne' nok,
til at håndtere ADSL kunder.

/JK

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-08-01 15:13

> [...]
ka'
> flytte rundt mellem de forskellige udbydere.
>
> - er det nogen her i gruppen som ved noget om det ovenstående ?

Som jeg har forstået det, så er telefirmaer forpligtet til at
videregive/frigive telefonnumre, men de er ikke forpligtet til at tage dem
tilbage.

Hæng mig dog ikke op på dette.

Mvh HAA.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-08-01 14:27

> Som jeg har forstået det, så er telefirmaer forpligtet til at
> videregive/frigive telefonnumre, men de er ikke forpligtet til at tage dem
> tilbage.

Så kan Orange vel heller ikke forhindre at JK tager nummeret med til en
anden udbyder?
(jeg mener du har ret)

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Peter

Dato : 21-08-01 16:11

"Martin Højriis Kristensen" skrev

> "Henrik Aarfeldt" skrev

Det er meget tæt på det korrekte.

Alle teleselskaber, inklusiv Orange, er forpligtet til at *afgive*
telefonnumre. Det følger af lov om konkurrence- og forbrugerforhold
på telemarkedet § 36, stk. 1 og stk. 2, nr. 1. Loven kan ses på
http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=34206

Teleselskaber er derimod *som udgangspunkt* ikke forpligtet til at
*modtage* telefonnumre.

Der er imidlertid visse situationer, hvor visse teleselskaber alligevel
*er* forpligtet til at modtage numre. Se Lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet § 56, stk. 2.
http://www.fsk.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?doc_id=34206

Der er nogle, der mener at "nummerportabilitet til egne slutbrugere"
iflg. denne bestemmelse betyder, at kun såfremt teleselskabet tilbyder
geografisk nummerportabilitet til eksisterende kunder, er selskabet
forpligtet til at modtage numre fra nye kunder. Geografisk
nummerportabilitet plejer at betyde, at man kan beholde nummeret
ved flytninger mellem centraler, hvilket TDC mig bekendt ikke er
begyndt at tilbyde. Dermed er TDC ikke *forpligtet* til at modtage
telefonnumre fra nye kunder. Men der er selvfølgelig intet juridisk,
der hindrer dem i at gøre det frivilligt.

Er der nogle, der har oplevet, at TDC har taget imod deres "gamle"
numre? Jeg tænker her på nogle, der faktisk har prøvet det i praksis,
og ikke blot har hørt en flink sælger love, at det kan lade sig gøre.

> Så kan Orange vel heller ikke forhindre at JK tager nummeret med
> til en anden udbyder?

Det kan Orange nemlig ikke, men det har selskabet tilsyneladende
haft meget svært ved at forstå. Først den 5.4.2001 blev nedenstående
*tidligere* aftalevilkår ændret:

"Opsiges abonnementet er det pt. ikke muligt at genoptage sit nuværende
abonnement med det nuværende telefonnummer. Ønsker kunden
efterfølgende at abonnere på et PSTN/ISDN abonnement, vil enten
Mobilix eller andre teleoperatører opkræve en ny oprettelsesafgift, og
kunden vil få et nyt fastnetnummer. Denne udgift skal kunden selv afholde."

Denne bestemmelse skulle ifølge Orange nu være udeladt af aftalevilkårene.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-08-01 19:39

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@sletdetteiname.com> wrote in
message news:3b82618b$0$242$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Henrik Aarfeldt" <haa@orangedk.com> skrev i en meddelelse
>
> Så kan Orange vel heller ikke forhindre at JK tager nummeret med til
en
> anden udbyder?

Nej, og de vil sikkert heller ikke forhindre det.

Da kontrakten blev underskrevet af kunden, kunne Orange ikke garantere,
at en anden udbyder ville / kunne genbruge nummeret, derfor valgte man
vel at skrive i kontrakten, at det ikke var muligt, for at være på den
sikre side.

Men hvis det er muligt nu, så er alle jo glade ( undtagen Orange, som
har mistet en kunde, men det gør alle vel af og til )

Mvh HAA: