Harddiske til RAID....HJÆLP
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 21-08-01 11:47

Jeg skal ud og købe ny harddisk, og vil derefter køre RAID.

Jeg har i øjeblikket en 12,7Gb HD + en 30Gb HD. Begge skulle køre ATA100.

Nu vil jeg så gerne ud og købe en 40-60Gb disk og derefter lege lidt med
RAID.

Jeg hører blot forskellige steder fra at diskene skal være samme størrelse,
ellers vil jeg kun kunne udnytte den mindste disks kapacitet på alle
drevene. I mit tilfælde: 12,7*3=38,1Gb.

Er dette korrekt, og i så fald hvorfor???

Findes der en måde at omgåes dette, og stadig køre RAID??

På forhånd tak

Lars Christoffersen

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-08-01 12:03

SNIP
Ja det er korrekt! Jeg vil skyde på det skyldes at man i raid 0 splitter en
fil, så den ligger på begge harddiske, og hvis harddiskene ikke er i
dentiske, ja så er man jo nød til at gå efter den "dårligeste" .... Man kan
ikke omgås dette, så mit råd må være at anskaffe dig entil 38,1 disk af
samme slags som den før (mest optimalt i raid) og så eventuelt sælge den der
12,7 GB

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 21-08-01 12:35

Kan det så lade sig gøre at sætte 2 stk 30Gb HD på RAID'en, og så lade en
13Gb køre for sig som backup drev????

Lars Christoffersen

Fra : Kim - kk4401

Dato : 21-08-01 14:46

jep

Fra : Jonas Jensen

Dato : 21-08-01 15:33

Jeg kører 2 x 30 GB IBM i RAID 0 + en 10.5 GB Maxtor som backup.
De 2 IBM'er bliver set som 1 stor 60 GB harddisk og på "den" har jeg så
lavet 3 partitioner.
1 partition kører Win2000 og en anden skal køre XP så snart jeg får fingre i
et eksemplar
Anyway skidtet kører bare derudaf, så bare se at få bestilt den 30 GB