Thunderbird
Fra : Rasser

Dato : 21-08-01 09:32

Hej Ng
Måske et dumt spørgsmål.
Er der nogen af jer der har et bud på hvor meget temperaturen stiger
når man bruger 900 1000 1100 1200 uden overclockning ?
(Med den samme køler)

Mvh Jens

Fra : Thomas Bowers

Dato : 21-08-01 10:27

"Rasser" <jens.rasmussen@risoe.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen af jer der har et bud på hvor meget temperaturen stiger
> når man bruger 900 1000 1100 1200 uden overclockning ?

Sådan kan du ikke sætte det op, da T-bird'sene har forskellige steppings og
default spændinger.
Samt at temp. målingerne på Duron/T-bird er så afvigende fra system til
system, at man kun kan bruge dem individuelt, for at se ændringer i ens eget
system (køler, airflow etc.). Årsagen til dette er at temp. proben sidder
under cpu'en (den er altså ikke indbygget, som Intels)

Hilsen Thomas

Fra : raven

Dato : 21-08-01 10:31

On Tue, 21 Aug 2001 10:32:22 +0200, "Rasser" <jens.rasmussen@risoe.dk>
wrote:

> [...]
>Er der nogen af jer der har et bud på hvor meget temperaturen stiger
>når man bruger 900 1000 1100 1200 uden overclockning ?

Nej, det er ikke sådan lige til at sige med en temperatur. Men det der
sker er, at cpu'er kræver mere effekt. Den energi afsættes som varme,
- din cpu-køler skal fjerne det ud i luften. Jeg har kun effekten for
følgende cpu'er:

Tbird:
1000, 54 Watt
1200, 66 W
1333, 70 W
1400, 73 W

Palamino er lidt mindre energi-slugende:
1333, 59 W
1400, 62 W
1600, 71 W
1733, 77 W

En cpu kølers effektivitet opgives i X antal C/watt (altså
grader/watt).

Et eksempel som 0.4 C/W er ganske fremragende for en køler.

Sammenligner man Tbird 1000 og 1400, ser man at 1400 afgiver ca. 20
Watt mere. Det giver 20 w gange 0.4 C/w= 8 C mere. Altså 8 grader
varmere.

Sådan er svaret.

John

Fra : Rasser

Dato : 21-08-01 13:05

Hej igen.
Tak for svarene.
Et tillægsspørgsmål. Jeg har et Asus Av7 der kører 200 fsb.
Er det nogen fidus at købe en 266 fsb og kan den i det hele taget
køre på et Av7 så man måske var lidt fremtidssikret ?

Mvh Jens

Fra : raven

Dato : 21-08-01 14:07

On Tue, 21 Aug 2001 14:04:33 +0200, "Rasser" <jens.rasmussen@risoe.dk>
wrote:

> [...]
>Er det nogen fidus at købe en 266 fsb og kan den i det hele taget
>køre på et Av7 så man måske var lidt fremtidssikret ?

en 266 fsb cpu har jo den forkerte multiplier til at køre på A7V.
Eksempel: en fsb266 1200 MHz, har 9.0x multiplier
Sætter du sådan en cpu på A7V, kører den jo 9x100 og det er ikke
smart. Så må du låse multiplier op på cpu'en (slutte L1 broerne) og
stille multiplier på bundkortet til 12x. Så kører den 1200.

John