En grim oplevelse ( lang )
Fra : Lene

Dato : 21-08-01 09:11

Hej allesammen...

Jeg havde en rigtig ubehagelig oplevelse for lidt over 2 uger siden, som
jeg gerne vil dele med jer.
Min veninde havde ferie og skulle op og besøge sin familie i
nordjylland. Som så ofte før spurgte hun mig, om jeg ville passe hendes
3 katte, Miver, Lambert og Annu. Det ville jeg selvfølgelig gerne. Det
smarte er også, at hun kun bor 5 minutters gang fra mig, så misserne kan
for det første blive passet i eget hjem og for det andet kan de få
hyppige nusse/kæle og fodre besøg af mig...Det er jo altid hyggeligt
pludselig at have 3 katte ekstra at nusse om, så det er svært ikke at
tage derned mange gange daglig : -)
Min kæreste og jeg tog derned for at kæle med kattene, fodre dem og
rense bakker. Hendes katte er vant til at jeg kommer der meget, så de er
bestemt ikke utilfredse med denne passeanordning. Jeg gik i gang med at
skifte vand og hælde tørfoder op. Miver og Annu var kommet frem fra
deres sovesteder og nød at blive nusset og få noget mad. Lambert var
stadig ikke dukket op, men jeg tænkte ikke så meget over det, for han er
som regel ret groggy og det tager somme tider sin tid, før han "kommer
til sig selv ". Efter tøserne havde fået mad og Lambert stadig ikke var
kommet begyndte jeg at bekymre mig. Godt nok kan han være groggy, men
ikke _så_ meget, og han er også meget madglad, så hvis han sover, når
jeg kommer plejer han i hvert fald at komme frem, når han hører de andre
spise. Vi begyndte at kalde på ham og rasle med godbidder ( lyden af
godbidder plejer at få Lamberts indre "vækkeur" til at reagere meget
kraftigt ). Vi begyndte at lede bag alt, oven på alt, under alt osv, men
der var stadig ingen spor af Lambert. Til sidst måtte jeg ringe til min
veninde og fortælle at Lambert var væk, men også for at høre, om hun
kunne tænke på nogle særlige gemmesteder, hvor vi ikke havde ledt (
selvom det var ret usandsynligt at han var nogen steder i lejligheden
). Det skal lige siges, at hun havde altandøren til at stå åben pga
varmen. Det er den slags døre, som vipper indad helt oppe foroven. Ved
nærmere eftersyn på væggen inde bag gardinet kunne vi se tydelig
kradsemærker, og kunne altså dermed konkludere, at Lambert var sprunget
ud på altanen. Klaus fik fat i de 2 andre katte, og jeg gik ud på
altanen, hvor der heller ingen Lambert var. Han var altså hoppet ud på
altanen og derfra ned på vejen fra første sal. Så fortsatte
eftersøgningen selvfølgelig udenfor. Men det var halv mørkt, så vi kunne
ikke se ham, men gik rundt og kaldte og raslede med godbidder. Folk som
har hørt os, må absulot have troet, at vi var fuldstændig gak gak. "
Rasle rasle, åh Lambert lille Lambert, hvor er du, rasle rasle"...Efter
lang tids søgen måtte vi give op og ringe til min veninde igen, som
selvfølgelig ville tage den første bus hjem dagen efter fra nordjylland
til sønderjylland. Jeg ringede også til Kattens Værns døgnvagt, som
selvfølgelig ikke kunne hjælpe mig, når ikke jeg havde hans
øretatoveringsnummer ( men på det tidspunkt var _alt_ et forsøg værd).
Selvom vi begge var ret triste, da vi kom hjem, var jeg også gal på
Lambert. Det kunne han sg* ikke være bekendt. Hvis kræet absolut skulle
stikke af, så kunne han godt have gjort det, når hans ejer var hjemme,
og ikke, når jeg stod med ansvaret for kattene. Øv altså, hvor er det
bare ikke sjovt at lede efter en mis, som tilmed ikke er ens egen. Vi
fik det mere og mere dårligt og blev mere og mere svedige og nervøse. Og
det er absolut heller ikke sjovt at skulle ringe til ejeren og fortælle,
at hendes kat er væk. Puh ha...
Morgenen efter gik jeg derned igen inden jeg skulle på arbejde for at
lede videre. Nu var det i det mindste lyst. Men der var stadig ikke
nogen spor efter Lambert.
Senere samme dag kom min veninde hjem og fortsatte eftersøgningen ved at
efterlyse ham på hans øremærkenummer, ringe til dyrlæger, dyrehospitaler
og kattehjemmet her i Sønderborg. Hun har hunget efterlysninger op med
dusør, proppet efterlysninger i folks postkasser og selvfølgelig ledt
byen tynd. Lambert har heldigvis er lidt usædvanligt udseende ( lille
rød og hvid hankat, med en hale formet som et lyn ), så hun fik hurtigt
en henvendelse fra en genbo. Det var en ældre dame, som havde haft besøg
af Lambert den dag han var stukket af, mens hun havde hoveddøren åben
pga varmen. Han var kommet ind til hende, hun havde snakket lidt med
ham, men havde så hurtigt smidt ham ud igen, fordi hun troede, at han
var en af de sædvanlige katte, som hele tiden kom rendende og generede
hende ved at strinte på hendes trappe. Det skal lige siges, at Lambert
er kastreret og ligner absolut ikke nogen herreløs vildkat.
Nu mere end 2 uger efter er Lambert stadig ikke kommet hjem, og den
eneste henvendelse min veninde har fået er den fra den gamle dame.
Lambert er lidt over 2 år og har levet hele sit liv som indekat. Hvad er
der mon blevet af udbryderkongen Lambert ?? Der bliver selvfølgelig
fortsat ledt efter ham rundt omkring i byen, men vi har ikke set så
meget som skyggen af ham og hans zig zag hale.
Jeg har også sagt til min veninde, at det er sidste gang jeg passer kat
for hende med den altandør åben : -) Og da jeg kom hjem den aften fik
mine egne 3 misser et ekstra knus og strenge formaninger om aldrig at
prøve noget tilsvarende ( det er heldigvis heller ikke mulig med de
vinduer og døre vi har )...
Undskyld at indlægget blev meget langt, men jeg måtte lige dele
oplevelsen med jer. Det var som sagt rigtig væmmeligt at skulle passe
kat, og der så mangler en kat, når man kommer. og når han så stadig ikke
er kommet hjem...Gys...Selvom jeg godt ved, at det ikke er min skyld, at
han er væk, kan jeg alligevel ikke lade være med at have dårlig
samvittighed, fordi han forsvandt, mens jeg passede dem....
Mange venlige hilsner fra Lene

Fra : Katrine

Dato : 21-08-01 09:34

Hej Lene

Øv, øv, øv hvor trist. Som du selv skrev er det på ingen måde din skyld,
men det er selvfølgelig ikke sjovt når en kat forsvinder. Hvor der den?
Har den det godt? Er den kommet til skade? Lider den? Kommer den mon
igen? Alle de tanker køre rundt, men jeg kan ikke se, at i kan gøre
meget mere end I har gjort. Forhåbenligt kommer han snart spankulerende,
som om har bare har taget en lille lur - Det vil jeg i hvert fald krydse
finger for.

Hilsen
Katrine, Blip, som nyder altanen, men er en stor pivskid, så der er
ingen fare og Josefine, som aldrig er alene på altanen fordi hun ikke
altid tænker sig om. :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Lene

Dato : 21-08-01 10:30

Katrine wrote:
Hej Katrine...

> Hvor der den?
> Har den det godt? Er den kommet til skade? Lider den? Kommer den mon
> igen? Alle de tanker køre rundt,

Det er nemlig lige præcis det. Hvis bare man vidste, om han var død eller
levende, og om han har det godt eller om han lever en kummerlig tilværelse
et eller andet sted, om der er nogen der har taget ham til sig ( og været
ligeglade med øremærkningen) eller, eller eller...Der er bare så mange
spørgsmål...

> Forhåbenligt kommer han snart spankulerende,
> som om har bare har taget en lille lur - Det vil jeg i hvert fald krydse
> finger for.

Det håber jeg også og mange tak fordi du krydser fingre: -) Problemet er jo
bare, at han ikke ved, hvor han bor... Han er jo faret vild i det øjeblik
han er landet nede på vejen, så han kan nok ikke selv finde hjem...Øv
altså...Håber bare så meget, at han kommer hjem til min veninde igen....

> Hilsen
> Katrine, Blip, som nyder altanen, men er en stor pivskid, så der er
> ingen fare og Josefine, som aldrig er alene på altanen fordi hun ikke
> altid tænker sig om. :)

He he, i sådan nogle tilfælde er det da i hvert fald en fordel at have en
kat, som er en stor kylling : -)
Mange hilsner fra Lene

Fra : Kate

Dato : 21-08-01 10:05

On 21 aug 2001, you wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> Hej allesammen...
>
> Jeg havde en rigtig ubehagelig oplevelse for lidt over 2 uger siden, som
> jeg gerne vil dele med jer.

Puha, Lene

Det var dog en ubehagellig oplevelse. Du har ret at selvom det ikke er din
skyld så kan man ikke lade være med at få dårlig samvittighed alligevel.

Jeg håer din veninde finder Lambert og at han har det godt når hun gør.
Lidt underligt at ingen reagerer på efterlysningen når han nu ser speciel
ud.
Da jeg i sin tid mistede min killing kunne jeg forstå den, for han var
lysegrå uden øremærke.

Held og lykke med at finde Lambert.

Kate.

Fra : Lene

Dato : 21-08-01 10:46

Kate wrote:

Hej Kate...

> Puha, Lene
>
> Det var dog en ubehagellig oplevelse. Du har ret at selvom det ikke er din
> skyld så kan man ikke lade være med at få dårlig samvittighed alligevel.

Ja, man kan vist ikke helt lade være med at have dårlig samvittighed. Og det
ville hjælpe noget på denne dårlige samvittighed, hvis han kommer hjem igen,
eller hvis vi i det mindste finder ud af, hvad der er sket med ham. Det værste
er faktisk uvisheden. Er han død eller levende ? Har han det godt eller skidt?
Osv osv...

> Jeg håer din veninde finder Lambert og at han har det godt når hun gør.
> Lidt underligt at ingen reagerer på efterlysningen når han nu ser speciel
> ud.

Jeg håber virkelig også, at hun finder ham og at han er i god behold. Jeg
synes også, at det er mærkeligt, at ingen reagerer på efterlysningen, når han,
som du også siger, har et ret specielt udseende og er øremærket. På
efterlysningerne er der selvfølgelig et billede af Lambert, hvor man godt nok
ikke kan se halen. Men der er en meget udførlig beskrivelse af halen ( den er
jo ligesom hans "varemærke" ), og jeg mener endda også, at hun har tegnet,
hvordan halen knækker, så man bedre kan forestille sig, hvordan en "lynhale "
ser ud ( og den ser altså ret komisk og meget speciel ud )..Derudover er han
en perserblanding. Han er korthåret, men har alligevel en mere fluffy pels end
almindelige huskatte. Han har også et helt andet udtryk i hovedet end de
fleste almindelige huskatte på grund af hans persermor. Jeg vil derfor også
mene, at der er flere ting, som gør, at folk burde lægge mærke til ham. Men
hvis der ikke er noget som har set ham, så...

> Da jeg i sin tid mistede min killing kunne jeg forstå den, for han var
> lysegrå uden øremærke.

Øv hvor trist, men det er da rigtigt, at det er lidt mere til at forstå. Der
er jo trods alt lidt flere grå, ikke øremærkede katte rundt omkring end der er
små røde hankatte med meget skæv hale og øremærke...

> Held og lykke med at finde Lambert.

Mange tak skal du have :- )

> Kate.

Mange hilsner fra Lene

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-08-01 14:42

Hej Lene

Det var dog en grim oplevelse. Jeg håber I finder udbryderkongen.

Måske kunne din veninde lave en netdør, så han (eller de andre misser) ikke
kan komme ud selv om døren står åben.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Lene

Dato : 22-08-01 10:56

Nina El Falaki wrote:

Hej Nina

> Jeg håber I finder udbryderkongen.

Ja, det håber jeg også...Min veninde og hendes andre 2 misser savner ham også
meget...

> Måske kunne din veninde lave en netdør, så han (eller de andre misser) ikke
> kan komme ud selv om døren står åben.

Jeg håber i hvert fald, at det bliver enden på det. I hvert fald, hvis Lambert
kommer hjem igen. Han kunne jo sikkert godt finde på at lave samme nummer igen.
Han er tidligere faldet ud af et vindue fra 3. sal. Hvor utroligt det end måtte
lyde slap han med beskidte poter og lidt jord i næsen. Det vindue han faldt ud
af første gang var også et vippe indad vindue, men det vippede rigtig meget
ind. Det han er sluppet ud af denne gang vipper ikke ret meget ind, men det har
åbenbart været rigelig med plads til en Lambert og hans fikse mås...
Første gang han lavede en Lambert ud af vinduet ( ja, det er vi begyndt at
kalde det ) blev det opdaget næsten med det samme, fordi hans ejer var hjemme
og ikke kunne finde ham. Så han nåede ikke at stikke af, men sad bare der, hvor
han var landet og kiggede på bilerne ude på vejen...Får helt kuldegysninger ved
tanken om en kat og en meget trafikeret vej...Jeg får igen og igen bekræftet,
at mine nerver absolut ikke ville være til at have udekatte...
Nå ,men det jeg egentlig bare ville sige var, at jeg også håber at min veninde
fikser døre og vinduer, så selv en udbryderkongemis som Lambert ikke kan
hoppe/falde ud...

Mange hilsner fra Lene