[SEMI PRO] Vedr. brug af sessions :-)
Fra : Bee

Dato : 21-08-01 08:15

Hej

Jeg har udarbejdet en lille brugersystem, hvor brugerne ligger i en
brugerdatabase. Når en person logger ind ændre jeg et felt i databasen fra
at være 0 til at være 1 - på den måde kan jeg via en oversigtsside danne mig
et overblik over hvilke brugere der en "online".

- men - hvis brugeren ikke "logger" rigtigt ud - eksempelvis ved at lukke
browseren (X) istedet for at trykke på "Log ud" knappen - så bliver database
naturligvis ikke opdateret fra at være 1 til at være 0 - og brugeren
forbliver "online" på min oversigts side.

Jeg benytter mig af sessions, og spekulerer nu på om det er muligt via
sessions at holde øje med hvilke brugere der er online/offline.

mao. kan jeg f.eks. tildele et felt i databasen den sessionværdi som
brugeren får tildelt når han/hun logger ind, og så via oversigtsside, udføre
et tjek på serveren for at se hvilke sessions, der stadig er "aktive" - jeg
mener at have læst et sted, at sessions først slettes på serveren efter en
"rum" tid.

Med venlig hilsen
Bee

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 21-08-01 08:44

"Bee" <bee@bee.dk> wrote in

> [...]
> bliver database naturligvis ikke opdateret fra at være 1 til at være 0
> - og brugeren forbliver "online" på min oversigts side.

Jeg har samme problem på en af mine sider. Jeg er igang med en løsning, der
registrerer tidspunkter. Når en bruger logger på, sættes der et timestamp i
databasen, og dette opdateres hvergang brugeren loader en ny side (samtidig
med hans/hendes cookie opdateres).

Derefter har jeg en funktion, der checker brugerdatabasen og sletter brugere
fra onlinelisten, hvis der er gået mere end 1 time fra deres sidste
timestamp (aktivitet). Efter dette tidsrum er deres cookie ligeledes
udløbet, og der skal logges på igen.

> [...]
> udføre et tjek på serveren for at se hvilke sessions, der stadig er
> "aktive" - jeg mener at have læst et sted, at sessions først slettes på

Se evt. news:I76g7.5764$3q.206130@news010.worldonline.dk eller
http://php.net/manual/en/ref.session.php

(Om bl.a. session.gc_maxlifetime)

Hvis du finder en mere elegant løsning end den jeg roder, med vil jeg gerne
høre om det :)

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Bee

Dato : 21-08-01 09:14

"Kasper Damkjær" <kd42@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra onlinelisten, hvis der er gået mere end 1 time fra deres sidste
> timestamp (aktivitet). Efter dette tidsrum er deres cookie ligeledes

Det lyder som en ganske brugbar idé - jeg har observeret at sessions også
udløber, hvis ikke brugeren er aktiv i en halv times tid - hvorefter man
igen skal logge på.

> Se evt. news:I76g7.5764$3q.206130@news010.worldonline.dk eller
> http://php.net/manual/en/ref.session.php

Det første link - refererer bare til et spørgsmål - derfra kommer jeg ikke
videre - og det andet link synes ikke rigtig at kunne besvare mit
spørgsmål - det siger kun noget om at man kan tidsbegrænse en session.

> (Om bl.a. session.gc_maxlifetime)
>
> Hvis du finder en mere elegant løsning end den jeg roder, med vil jeg
gerne
> høre om det :)

Hvis det lykkes, så "poster" jeg den her

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 21-08-01 09:29

"Bee" <bee@bee.dk> wrote in

[...]
> Det første link - refererer bare til et spørgsmål - derfra kommer jeg
> ikke videre - og det andet link synes ikke rigtig at kunne besvare mit
> spørgsmål - det siger kun noget om at man kan tidsbegrænse en session.

Spørgsmålet, jeg henviser til, omhandler udløb/sletning af sessions og i den
forbindelse blev session.gc_maxlifetime nævnt i besvarelserne. Dette mente
jeg kunne besvare dit (indirekte?) spørgsmål om hvornår sessions bliver
slettet på serveren.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Bee

Dato : 21-08-01 09:35

> [...]
> jeg kunne besvare dit (indirekte?) spørgsmål om hvornår sessions bliver

Okey tak - det er rigtig nok

Jeg har siddet og læst lidt om
http://www.php.net/manual/en/configuration.php#ini.track-vars

Her kan jeg blandt andet hente følgende $HTTP_COOKIE_VARS, men det hjælper
egentlig heller ikke, for jeg kan se i mit "Temp" dir, at jeg har sessions
liggende der er mere end 10 dage gamle - så der bliver vist ikke ryddet
ordentligt op i den folder.

Så den funktion jeg er ude efter - er egentlig den som serveren benytter til
at afgøre om en given session er "gyldig" - helst uden af være styre af
session.gc_maxlifetime

Bee

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-08-01 00:30

In article <3b821dc7$0$339$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, "Bee"
<bee@bee.dk> wrote:

> [...]
> Så den funktion jeg er ude efter - er egentlig den som serveren benytter
> til at afgøre om en given session er "gyldig" - helst uden af være styre

Jubii, jeg kan åbenbart poste igen - Undskyld Niels

Har i set på javascript?

Man kan i bodytaggen bede browseren om at afvikle en funktion, når
browseren lukkes eller brugeren klikker til en anden side. Funktionen
hedder onunload.

skrives på følgende måde:

--
Hilsen/Sincerely

Michael Rasmussen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 22-08-01 08:43

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in

> [...]
>
> Man kan i bodytaggen bede browseren om at afvikle en funktion, når
> browseren lukkes eller brugeren klikker til en anden side. Funktionen

Det vil ihvertfald kræve en funktion, der tager hensyn til om man forlader
sitet eller ej. Retsinfo og Dating benytter en sådan funktion, men de
benytter også framesets, hvilket gør det nemmere.

Men man må kunne lave en goodbye() funktion i js, der evaluerer hvortil man
er på vej hen. Hvis man forlader sitet, åbnes et popup vindue med en PHP
logout-funktion, hvis man ikke forlader sitet, sker der intet.

XFUT: news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Bee

Dato : 23-08-01 14:01

> [...]
> logout-funktion, hvis man ikke forlader sitet, sker der intet.
>
> XFUT: news:dk.edb.internet.webdesign.clientside

Hvis man lukker sin browser helt (ALT-F4) - så kan den vel næppe afvikle
javasciptet

Det behov jeg har er egentlig at de efterfølgende brugere, som kommer ind på
sitet - får en opdateret liste over online brugere - således at side udfører
et tjek på serveren for at se hvilke sessions der stadig er gyldige - måske
skal jeg alligevel benytte tidsbegrænsede sessions.

mvh
Bee

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 23-08-01 19:55

[posted and mailed]

"Bee" <bee@bee.dk> wrote in

> [...]
> side udfører et tjek på serveren for at se hvilke sessions der stadig
> er gyldige - måske skal jeg alligevel benytte tidsbegrænsede sessions.

Jo, hvis browseren lukkes udføres javascriptfunktionen onUnload() mig
bekendt også, så du ad den vej også lave et popup vindue, der eksekverer en
logout php funktion.

cc: til bee pr. mail, da der i første omgang var rod i min XFUT

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-09-01 01:55

> Hvis man lukker sin browser helt (ALT-F4) - så kan den vel næppe afvikle
> javasciptet

Jo. Selv hvis du via kommandoprompten skriver
kill iexplore.exe
bliver onUnload udført. Det kræver faktisk, at du udfører
kill -f iexplore.exe
eller at du slukker computeren, før onUnload funktionen ikke udføres. Så den
er rimelig sikker.

/jesper/