Ser det her fornuftigt ud
Fra : Henrik

Dato : 21-08-01 01:59

Jeg går og overvejer at bygge en ny pc. Hvad synes i om den her
konfiguration .. tror i det kører stabilt, er komponenterne fornuftigt
dimensioneret i forhold til hinanden, er der komponenter som er mere
anbefalelsesværdige osv .. og hvad med pris og støj.

Jeg har fundet alle komponenterne på www.shg.dk . Men hvis det kan købes
billigere andre steder, vil jeg selvfølgelig hellere det. Men det er jo
lettest at købe det meste det samme sted.

Jeg bruger den mest til behandling a photografier, men den skal også kunne
afspille dvd'er på tv'et + evt senere udbygges med surround sound eller
lign. Jeg spiller ikke så meget, men dog engang imellem .. men jeg vil ikke
ofre det helt vilde på en ultimativ spillemaskine. Men jeg vil godt ofre
lidt på grafikortet, så den også er lidt fremtidssikret. Og så vil jeg jo
også gerne kunne have den i nogle år inden jeg opgraderer igen.

Jeg har monitor, brænder, højtalere, tastatur og mus

Epox EP-8K7A-Plus, SocketA, AMD761, >1500 Mhz, RAID, FSB266, DDR ATX,
133MHz 1639,00

Så det klarede sig godt i en test i et computerblad

AMD Thunderbird 1400Mhz (husk køler!) Sok.A/266 1319,00

Asus DVDx12 / CDx40, E612, IDE66, retail DVD 725,00

Set den anbefalet her i gruppen .. noget med den ikke har landekoder

2 stk IBM 40,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB - Deskstar 60GXP 1139,00

Anbefalet her + en del af konfigurationen i den omtalte test

Codegen Miditower ATX 6009-7 hvid med blå bund /300W - 2 års garanti !!
ATX 449,00

Her er jeg en del i tvivl. Jeg gider ikke, at det larmer for meget .. og ser
det lidt smart ud, gør det jo heller ikke noget.

Microstar MS-8831 Geforce2 PRO, 64 MB DDR RAM, AGPX4 TV-OUT, retail AGP
1749,00

Det er et rimeligt tilfældigt valg. Jeg kender ikke grafikkortet
overhovedet, og har bare taget det fordi, det er et geforce PRO (skulle vist
være gode i forhold til prisen) og har tv-udgang.

Hvad med kabler iøvrigt. Hvad hedder de kabler, som bruges imellem
tv-udgangen og tv .. er det dem, som hedder S-video (eller S-video til
scart, hvis tv'et ikke har S-video)

APACER 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti DDR, PC2100 589,00

Noname Kølepasta, 2gr. 18,00

ThermalTake SokkelA/Volcano 6Cu, FCPGA/Duron/T-Bir, Max.1500Mhz A1139
225,00

Jeg kender den ikke, men den er anbefalet op til 1500 Mhz, der er ikke
pladsproblemet og noise level er 30 dBa

Samlet pris før net-rabat og fragt: 8991,00
Fragtgebyr ved forsendelse: 75,00

1% net-rabat: 90,66

Samlet pris uden moms: 7180,27
Moms: 1795,07

Ialt skal der betales: 8975,34

Nu kan jeg godt se, den bliver lidt dyr pga. DDR ram og raid (og fordi jeg
køber en ekstra 40 gb harddisk til at køre raid). Giver det en bedre
performance, som er af betydning .. eller kan jeg lige så godt nøjes med en
pc til lidt over 6000

Henrik

Fra : Jesper Andersen

Dato : 21-08-01 02:28

Hej Henrik...
Efter min mening ser det fornuftigt ud. Og det med raid og 2x 40 GB er en
god idé hvis du gerne vil have lidt ekstra ud af maskinen, hvad angår
opstarts tider.
Dog ville jeg nok vælge en anden køler hvis et var mig. Jeg har selv haft
kørt med et ThermalTake Mini Cobber Orb på min 1200 T-Bird... og jeg var så
utilfreds med den at den idag ligger i skuffen. Den kølede ikke bedre end
andre kølere, og den larmede ustyrligt. Selvom jeg skruede alt i kabinettet
ekstra fast og satte filtdutter under kabinettet kunne man mærke vibrationer
fra køleren i gulvet. Så hvis jeg skulle købe idag var det blevet:
Microcompression
Sokkel A /FCPGA, Intelligent Cooler, 21.5db!, Max 1400Mhz
Silent Saturn II
325

Hvis man ikke vil ofre penge på en Silverado. Hvis du køber den fra
ThermalTake, skal du ikke købekøle pasta, det følger med.

Jesper A-

begin 666 infod.gif
M1TE&.#EA# `2`+,``#A%9&%XK <)#%1HE109(UIPH4Q>AQPC,@```&> N ``
M`````````````````````"'Y! ``````+ `````,`!(```0M,,E)J[VX'@2P
F02 6",B1!89H`(1I?:!;%4"<V1A^Z18_#1N$0#:!@1"9)"8"`#L`
`
end

Fra : Santa Xcaze

Dato : 21-08-01 11:59

SNIP
> Epox EP-8K7A-Plus, SocketA, AMD761, >1500 Mhz, RAID, FSB266, DDR ATX,
> 133MHz 1639,00
YEAH baby, for svedigt bundkort!

> AMD Thunderbird 1400Mhz (husk køler!) Sok.A/266 1319,00
;)

> Asus DVDx12 / CDx40, E612, IDE66, retail DVD 725,00
Her ville jeg altså gå efter
SD-M1502 ROM Bulk DVD 16X / CD 48X / IDE 593 kr.

Den her har landekoder, men det kan orden meget let ... Skulle være bedre
end asus, i en test udført af Privat Computer ... Hurtigere, mere lydløst,
bedre til at vende CD'er

> 2 stk IBM 40,0 GB - UDMA/100 - 7200/2048KB - Deskstar 60GXP
1139,00

> Codegen Miditower ATX 6009-7 hvid med blå bund /300W - 2 års garanti !!
> ATX 449,00
Oki måske synes du det her er for meget at give for et kabinet, men det her
kabinet er for lækkert ;)
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=DX-01BD
Har det selv, dog ikke i sort *snøft* men det har plads til en køler der kan
side der hvor dine HD's sidder, så hvis du kører dem i raid, kan de blive
køler hele tiden, samt at der skulle være problemer med de strømforsyninger
fra codegen og epox mobo, så har du her 340 watt psu ;)

> Microstar MS-8831 Geforce2 PRO, 64 MB DDR RAM, AGPX4 TV-OUT, retail AGP
> 1749,00
Tja det ene er vel ligeså godt som det andet, medmindre du vil op i geforce
3 ....

> APACER 256 MB PC-266 DDR2100 - 10 års garanti DDR, PC2100 589,00
EHm skal du overclocke ville jeg vælge noget crucial ddr ram, ellers fint
valg----

> Noname Kølepasta, 2gr. 18,00
OKI
> ThermalTake SokkelA/Volcano 6Cu, FCPGA/Duron/T-Bir, Max.1500Mhz A1139
> 225,00
Som nævnt før ville jeg gå med efter den Saturn Silent II ...
SNIP
Raid giver en betydelig bedre performance ;) især når man pakker store filer
ud alt hvad der kræver meget af HD's ... Så gå efter to diske ;)

Fra : Kenneth S.

Dato : 21-08-01 19:19

(Til Santa Xcaze)
Kender du nogen sites hvor man har testet Silent Saturn II???
Har lige set en test af Silent Saturn og den så ikke videre god ud!!!

Kenneth kennethsejberg@privat.dk

Fra : Santa Xcaze

Dato : 22-08-01 00:22

Ja det er I ikke II, se www.hardinfo.dk for II!

Fra : Kenneth S.

Dato : 22-08-01 19:02

Kunne ikke finde test af Silent Saturn II på www.hardinfo.dk . Fandt en test
af Noisecontrol Silverado MRKII.

Kenneth

Fra : Santa Xcaze

Dato : 22-08-01 20:27

SNIP

Ehm der var en som postede et link til en test af Silent Saturn II på en
dansk hardware side ... Men den skulle være god!

Fra : Santa Xcaze

Dato : 23-08-01 12:28
Fra : Kenneth S.

Dato : 21-08-01 20:51

(Til Santa Xcaze)

Fra : Henrik

Dato : 23-08-01 15:18

Tak for de gode råd. Nu har jeg lige afsendt bestillingen.

Jeg har ændret konfigurationen til det folk anbefalede, og faktisk endte det
med kun at blive 500 kr dyrere. Det blev lidt af et puslespil at få det til
at gå op mht hvilke forhandlere, som kunne levere tingene .. og havde dem på
lager. Jeg endte med at bestille 3 forskellige steder.

www.shg.dk

Microcompression Silent Saturn II Køler 325

Epox EP-8K7A-Plus, RAID, FSB266, DDR 1639

Microstar Geforce2 PRO, 64 MB DDR RAM, AGPX4 TV-OUTAGP 1749,00

APACER 256 MB PC-266 DDR2100 589,00

Noname Kølepasta, 2gr. 18,00

+ forsendelse

Ialt: 4316,40 kr

www.xdata.dk

Toshiba SD-M1502 ROM Bulk DVD 16X / CD 48X 589 kr.

AMD K7 Athlon (Thunderbird) 1.4 Ghz 3Dnow! 1.238,00

Porto (efterkrav) 90

Ialt: 1917

www.midtdata.dk

Chieftec ATX Tower kabinet Inkl. powersupply
4 x 5¼'' / 2 x 3½'' / 340 Watt ATX powersupply DX-01BD
995,00

IBM IDE 40GB Ultra Dma/100 7200 Rpm
Ultra Dma 100 / 2MB Cache / 8,5ms IC35L040AVER07
1.095,00 .. 2 stk

porto: 80 kr

Total: 9498,4

Jeg skal så også lige have købt et netkort og kabel til tv-out, så kommer
den op i 10 000 kr .. uden monitor, brænder, højtaler, tastatur og mus, som
jeg allerede har.

Henrik

Fra : Santa Xcaze

Dato : 23-08-01 18:50