amiga 500, lidt teknisk hjælp tak
Fra : Gizmoduck

Dato : 20-08-01 18:37

jeg har lige samlet en gammel amiga 500 op til noget kræmmermarked,
gratis, jeg ved ikke engang om den virker...men det vil jeg jo gerne
finde ud af :) da jeg aldrig har haft en amiga aner jeg ikke hvilke
kabler og skidt og møg der skal bruges til sådan en? jeg fik kun selve
"kassen" med....kan i hjælpe mig? hvilken adapter skal jeg sætte til?
skal det være en der er lavet til maskinen? alt hjælp kan bruges :)

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 20-08-01 20:09

Gizmoduck <gizmoand@nospamworldonline.dk> skrev i

> [...]
> kun selve "kassen" med....kan i hjælpe mig? hvilken adapter skal
> jeg sætte til? skal det være en der er lavet til maskinen? alt

Du skal have en strømforsyning som er en ekstern firkantet kasse. En
Amigamus. For at få billede på TV skal du enten have en scartadaptor,
der sættes i amigaens grafikport eller du kan fremskaffe en Amiga
TVmodulator. Der er dog ikke den store ide i, at bruge en Amiga500
andet end for nostalgien, da du snildt kan emulere den på en hurtig PC
med UAE.
Ovennævnte ting er nok ikke så ligetil at skaffe i DK længere men prøv
evt. i nogle af markedsgrupperne.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : John Hinge

Dato : 20-08-01 20:50

Gizmoduck wrote:

> [...]
> "kassen" med....kan i hjælpe mig? hvilken adapter skal jeg sætte til?
> skal det være en der er lavet til maskinen? alt hjælp kan bruges :)

En mulighed er at du klynker i diverse .amiga grupper efter nogen
som har en af de gode gamle commodore manualer, der foresvæver mig
svagt at de (ligesom til min gode gamle C64) havde en del diagrammer
i manualen, bl.a vil du der ku se hvad for noget strøøm dyret skal
ha, og så kan du jo selv wire en strømforsyning op til den.

Og hvis du skal sætte noget billede på, så skal du enten ha en
RF modulator (kan måske findes brugt) eller et Amiga RGB til
scart kabel. Sikr dig at den skærm du sætter til så enten er
et tv, elelr en monitor som understøtter 15Khz sync frekvens.
Eventuelt kan du skaffe en såkaldt flicker fixer, som så kan
levere et 31Khz (VGA) signal, og så bruge en helt almindelig
PC monitor.
Held og lykke med den søde lille basse

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
Jeg har en A1200 og jeg vil *ikke* af med den

Fra : Gizmoduck

Dato : 21-08-01 00:04

for at være helt ærlig er jeg faktisk ikke sikker på det er en amiga
500, jeg kender ikke så meget til maskinen...jeg uploader et billede
af den i dk.binaer nu, hvis i lige gider kigge på det og sige mig
hvilken amiga type det er...mit gæt er en 500 :)

Fra : DWM

Dato : 21-08-01 01:19

"Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af den i dk.binaer nu, hvis i lige gider kigge på det og sige mig
> hvilken amiga type det er...mit gæt er en 500 :)

Det er det også.
--
Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

PS: No it´s not a valid emailaddress

Fra : John Hinge

Dato : 21-08-01 08:31

Gizmoduck wrote:

> [...]
> af den i dk.binaer nu, hvis i lige gider kigge på det og sige mig
> hvilken amiga type det er...mit gæt er en 500 :)

Der har du gættet rigtigt.
En nysselig gammel A500.
Om den så er med Kickstart 1.2 eller 1.3, og med normal Agnus
eller Fat Agnus chip er jo næste spændende punkt :)
Men ikke såå relevant så længe du stadig mangler strøm og
den slags pop til dyret.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.

Fra : Gizmoduck

Dato : 21-08-01 11:19

On Tue, 21 Aug 2001 09:31:01 +0200, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

> [...]
>eller Fat Agnus chip er jo næste spændende punkt :)
>Men ikke såå relevant så længe du stadig mangler strøm og

nej det er jo lige det, men flere af mine venner er gamle amiga folk,
jeg tror jeg starter med at spørge rundt ved dem inden jeg begynder at
kigge rundt i markeds-grupperne :)

det jeg egentlig er mest spændt på er om skidtet overhovedet kan
starte, men jeg havde den lige skilt ad i går, og alt ser ud til at
sidde sammen (der er ikke en knægt der har moret sig med at klippe
alle ledninger over)

Fra : Ths

Dato : 23-08-01 19:46

Prøv at ring til BETAFON, de har vist stadig en masse Amiga Stuff

ths

Fra : Gizmoduck

Dato : 23-08-01 23:04

On Thu, 23 Aug 2001 20:45:56 +0200, "Ths" <thomas_s_dk@hotmail.com>
wrote:

>Prøv at ring til BETAFON, de har vist stadig en masse Amiga Stuff
>
>ths

det vil jeg gøre, tak for tippet :)

Fra : Lasse Bodilsen

Dato : 25-08-01 09:44

On Fri, 24 Aug 2001 00:03:42 +0200, Gizmoduck
<gizmoand@nospamworldonline.dk> wrote:

>det vil jeg gøre, tak for tippet :)

nu kan jeg ikke lige finde resten af den her 'tråd'. men hvis det er
amiga info du søger. kan jeg da anbefale www.kiwimultimedia.dk
og du kan evt. spørge i nyhedsgrupperne
comp.sys.amiga.misc
comp.sys.amiga.advocacy