GPS og rideture?
Fra : Peter Bromley

Dato : 20-08-01 12:49

Et familiemedlem overvejer kraftigt at købe en GPS modtager til brug i
forbindelse med sit arbejde.

Jeg kan se nogle fine muligheder, i forbindelse med længere rideture (man
kan se hastighed, gennemsnitshastighed, rute, afstand, sætte punkter for
hvilesteder, overnatningsmuligheder og meget mere. Skulle man endelig fare
vild i skoven, så kan man vha den følge den nøjagtig samme rute tilbage.)

Jeg ville så høre om nogen af jer, havde gjort jer erfarninger med den slags
udstyr i forbindelse med ture, og om i så fald ville dele dem med os andre?

Hvis ikke, er i så interesseret i at høre vores, såfremt købet bliver til
noget?

Peter!

--
"Mennesker er de eneste dyr, der får børn med vilje, med undtagelse af
guppyer, der finder behag i at spise deres afkom."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 20-08-01 17:02

> [...]
> vild i skoven, så kan man vha den følge den nøjagtig samme rute tilbage.)

Ja, men er den slags ikke kun sjovt i store skove ?
Jeg synes en af de fede ting er at ride på opdagelse
i nye områder uden at vide om man kan finde tilbage.

> Jeg ville så høre om nogen af jer, havde gjort jer erfarninger med den slags
> udstyr i forbindelse med ture, og om i så fald ville dele dem med os andre?

Min far har en, den har nogle gange lidt problemer med
at "se" satelitterne. Det kom an på retning/bevoksning/bakker/...
Overvej en extern antenne hvis det er muligt.

> Hvis ikke, er i så interesseret i at høre vores, såfremt købet bliver til
> noget?

En hårdfør en, da det er surt at tabe/blive sparket/...

ion++

--

A picture always lies...

Fra : Peter Bromley

Dato : 24-08-01 10:19

"Jon Bendtsen" <bendtsen@brok.diku.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men er den slags ikke kun sjovt i store skove ?
> Jeg synes en af de fede ting er at ride på opdagelse
> i nye områder uden at vide om man kan finde tilbage.

Tjae, jeg kan nu godt se det sjove i at vide hvor hurtigt man har redet,
hvor langt man har redet, samt se hvor man egentlig var undervejs, når man
kommer hjem.

> Min far har en, den har nogle gange lidt problemer med
> at "se" satelitterne. Det kom an på retning/bevoksning/bakker/...
> Overvej en extern antenne hvis det er muligt.

De ældre (ikke særligt gamle, men aligevel "ældre) modeller brugte 8
satalitter, til at navigere efter. De nye har 12 at gå ud fra (mon ikke der
er mange flere, meget snart). Derfor er de nye mere præcise, selvom, de
stadig mister signalet, i tæt skov mm.

> En hårdfør en, da det er surt at tabe/blive sparket/...

Tjae, nu bliver det ikke mit valg hvilken, men den er ret kompakt, og er nem
at gemme væk!

Peter!

Fra : Christian Andresen

Dato : 25-10-01 12:17

> [...]
der
> er mange flere, meget snart). Derfor er de nye mere præcise, selvom, de

Der er ca. 25 sattelitter i alt, og da cirka halvdelen af disse er uden for
synsvidde da de er over den anden
havldel af jordkloden er en 12 kanals tæt på det praktisk mulige max antal.

mvh

Christian

Fra : Leif Neland

Dato : 23-08-01 00:50

"Peter Bromley" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
slags
> udstyr i forbindelse med ture, og om i så fald ville dele dem med os

Jeg bruger en Garmin eMap: http://www.garmin.com/products/emap/

Let, lang batterilevetid, og kan hvad du skriver ovenfor.

Foruden at jeg plotter ruten ind, når jeg rider distanceridning, så er den
også interessant under træningen.

Nu ved jeg f.ex, at min hest kan trave 32km/h før den slår over i galop, den
kan galoppere 52km/h peak, og at der er 51½km hjemmefra, til Albertslund
rideklub og tilbage via stierne i Vestskoven og Hedeland...
Min ridepartner mente at den lå i en passende afstand. Hun havde vist bare
glemt at vi også skulle hjem igen...
Men det gjorde nu ikke noget. Alle parter er i god form, ingen ømheder dagen
efter.

Jeg kan bagefter se, hvor det var jeg red vild

Få en model med ekstern antenne. Jeg har antennen siddende i en lomme på
venstre skulder af vesten, og ledningen gennem dertil indrettede
"knaphuller" ned til lommen. Og en sikkerhedsnål i bæreremmen!

PS: Er du ude og ride _langt_, og hesten er tørstig, så er der vand og
vandkander på de fleste kirkegårde.
Og en ridehjelm er oftest vandtæt og tager ikke skade af at blive brugt som
drikkekar. Desuden er du sikkert varm i hovedet selv, så det køler dejligt
bagefter

Leif

Fra : Peter Bromley

Dato : 24-08-01 10:21

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Bromley" <the_cowboy@NOSPAMget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg bruger en Garmin eMap: http://www.garmin.com/products/emap/

Den jeg kan få råderet over er en Garmin eTrex Venture. Den har vist ikke
mulighed for extern antenne.

> [...]
> kan galoppere 52km/h peak, og at der er 51½km hjemmefra, til Albertslund
> rideklub og tilbage via stierne i Vestskoven og Hedeland...

Se den slags ting, håber jeg også at jeg snart kan "forske" lidt i

> Jeg kan bagefter se, hvor det var jeg red vild

Endnu en fordel

> Få en model med ekstern antenne. Jeg har antennen siddende i en lomme på
> venstre skulder af vesten, og ledningen gennem dertil indrettede
> "knaphuller" ned til lommen. Og en sikkerhedsnål i bæreremmen!

OK, jeg tror ikke at eTrex serien, kan fås med extern antenne!

Peter!