Kan en 100Mb hub bruges som 10Mb hub
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 20-08-01 15:44

Jeg har muligvis forkøbt mig med en EtherEasy Mini Hub som kører 100 Mb
(SS-F05CM).

Nu har jeg tilsluttet den til en maskine og et ADSL-modem (med et nyt
kabel og det der kom med modemet). Det virker ikke med 10 Mbit.

Er jeg dum, eller skal jeg til at fedte med krydsede kabler?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jørgen Thomsen

Dato : 20-08-01 16:18

Den Mon, 20 Aug 2001 16:44:08 +0200, skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderbear@bigfoot.com> :

> [...]
>kabel og det der kom med modemet). Det virker ikke med 10 Mbit.
>
>Er jeg dum, eller skal jeg til at fedte med krydsede kabler?

SS-F05CM
4-Port 100BASE-TX + 1-Port Shared Uplink 100Mbps Fast Ethernet Hub
SW-005CM
5-Port 10/100Mbps N-Way Switch (Uplink as 5th port via Cross-Over Cable)

Det er tilsyneladende en rent 100Mbps hub du har købt og så er der vist ikke
meget håb om 10 Mbps forbindelse.

- Jørgen

http://proaccess.jth.net/
http://dns.jth.net/ Godkendte DNS servere, nu også med dynamisk IP
http://sms.jth.net/ Hurtig SMS via email og browser

Fra : Martin Liversage

Dato : 20-08-01 19:23

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Nu har jeg tilsluttet den til en maskine og et ADSL-modem (med et nyt
> kabel og det der kom med modemet). Det virker ikke med 10 Mbit.

Som Jørgen har fortalt så har du en 100 Mbit hub og den kan ikke køre 10
Mbit. En hub er egentlig bare en smart måde at krølle en lang ledning sammen
til en stjerne så man kan trækker ledninger fra huben til computerne i
stedet for at skulle hænge hver computer på den lange ledning. Det kræver
ikke ret meget elektronik så en hub er billig.

En switch (som du har brug for) skal være i stand til at "geare" hastigheden
op og ned mellem de forskellige segmenter. Den skal holde styr på hvilke
MAC-adresser der er på de forskellige segmenter og sådan noget. Det er
avanceret hardware og koster mere.

Der findes også nogle hubs der kan køre både 10 og 100 Mbit/s og sådan én
burde du også kunne bruge, men hvordan den virker ved jeg ikke.

--
Martin Liversage

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 20-08-01 21:52

Har lige købvt en 10 mb 5 port hub med uplink (D-Link) - 295 kr. hos
intercon data i Roskilde - den virker fint. kan sikker fås andre
steder til samme pris.
vh
jørgen

On Mon, 20 Aug 2001 16:44:08 +0200, =?iso-8859-1?Q?Thorbj=F8rn?= Ravn

Fra : Unknown

Dato : 22-08-01 06:59

Draytek routeren/hub understøtter anvendelsen af både 10mb og 100mb netkort

Understøttelse for 4 maskiner + uplink. indeholder derudover firewall og
DHCP server mv.