SirCam
Fra : SFJ

Dato : 20-08-01 15:13

Hej NG.

Jeg har modtaget en fil med den sædvanlige: "Hi! How are you? I send you
this file in order to have your advice" Ingen tvivl om at det er SirCam. Mit
spørgsmål er: Kan jeg rense filen for at se det vedhæftede dokument uden at
få virus på pc'en? Hvordan?

Søren Falkenberg Johansen
Idé-Sign - Skilte & Solfilm

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-08-01 15:30

I artikel <3b811ab2$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, skrev "SFJ"
<s.f.j@get2net.dk>:

> [...]
> this file in order to have your advice" Ingen tvivl om at det er SirCam.
> Mit spørgsmål er: Kan jeg rense filen for at se det vedhæftede dokument
Det kommer helt an på hvilken type dokument det er. Men hvis du åbner
dookumentet et i program der ikke kan afvikle kode burde der ingen
problemer være.

Fra : SFJ

Dato : 20-08-01 15:36

"Martin Schultz" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det kommer helt an på hvilken type dokument det er. Men hvis du åbner
> dookumentet et i program der ikke kan afvikle kode burde der ingen
> problemer være.

Det er et .doc, altså word-dokument. Går det an?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-01 17:47

SFJ skrev:

>Det er et .doc, altså word-dokument. Går det an?

Med stor sandsynlighed, men pas på!

Gem den vedhæftede fil et sted. Check for virus - specielt
makrovirus. Åbn derefter Word, og brug så dens Åbn-dialog til at
åbne filen. Du vil se en masse snask, men du kan være heldig at
det i nogle afsnit står som et normalt dokument.

Mit "pas på" hentyder naturligvis til at du ikke må forsøge at
åbne dokumentet ved at dobbeltklikke på noget som helst.

--
Bertel

Fra : Kent Friis

Dato : 20-08-01 18:39

Den Mon, 20 Aug 2001 16:36:28 +0200 skrev SFJ:

>"Martin Schultz" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

>Det er et .doc, altså word-dokument. Går det an?

Ja, hvis du åbner det i et program der ikke kan afvikle kode (fx.
notepad).

Mvh
Kent
--
Running Windows on a Pentium is like having a brand new Porsche but only
be able to drive backwards with the handbrake on.

Fra : Gevaldi

Dato : 20-08-01 15:33

"SFJ" <s.f.j@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3b811ab2$0$240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> spørgsmål er: Kan jeg rense filen for at se det vedhæftede dokument uden at

Tror du da virkelig der står noget interessant.....slet hele gøjemøjet uden at beskæftige dig mere med den sag.

Hilsen Gevaldi

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-08-01 17:11

"Gevaldi" <gevaldi@hotmail.com> wrote:

>Tror du da virkelig der står noget interessant

Det gør der faktisk ofte, hvis man vil spore afsenderen og advare
vedkommende. Email-adressen er ofte en gang volapyk, og ip-adressen
kan heller ikke altid bruges til ret meget. Derimod er der en pæn
sandsynlighed for at finde afsenderens navn i filen, som jo er dannet
ud fra et dokument på den inficerede computer. Sådan fandt vi i hvert
fald kilden til een af de SirCam'er, vi har modtaget her i huset.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-08-01 21:48

SFJ wrote:

> [...]
> spørgsmål er: Kan jeg rense filen for at se det vedhæftede dokument uden at

Husk lige, at det er strafbart at læse andres dokumenter (uden deres samtykke)
- uanset hvordan man er kommet i besiddelse af dem! Straframmen er endda
temmelig høj, hvis man misbruger oplysninger, man er kommet i besiddelse af på
denne måde.
Detaljerne ved de sikkert mere om i .jura gruppen.

M.v.h.

Jonathan