Trådløs deling af ADSL
Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 20-08-01 13:24

Hej!

Jeg får om kort tid installeret ADSL-forbindelse (TDC ProAccess med
router), og vil gerne kunne benytte forbindelsen flere steder i huset.
Men da jeg skal igennem to etageadskillelser eller to gange ydermur, vil
jeg foretrække en trådløs løsning.
Hvad skal jeg anskaffe mig af udstyr, hvis en hvilken som helst computer
i huset skal kunne gå på nettet uden at jeg har en server kørende? Hvad
koster den slags (mærker og pris, tak)? Hvor mange maskiner kan gå på
internet samtidig? Og hvad er mindstekravet til Windows-version?

Venligst
Peter

Fra : Peden

Dato : 20-08-01 14:33

Hey, lige hvad jeg skulle til at skrive!!
Jeg har dog den mulighed at lave en server (gammel p166).
Findes der løsninger inden for 2000kr området, og jeg snakker kun om 2
computere på nettet.

mvh
Peter

Fra : pas

Dato : 20-08-01 17:02

[...]

******************************

Mulighederne er ikke mange hvis i snakker 2000 kr...

Intel PRO/Wireless LAN AccesPoint (11Mbit) 9999,00
Intel PRO/Wireless PCCARD til PCI adapter 1169,00 / Pr. pc.

// PAS

Fra : Martin Liversage

Dato : 20-08-01 19:29

> [...]
> koster den slags (mærker og pris, tak)? Hvor mange maskiner kan gå på
> internet samtidig? Og hvad er mindstekravet til Windows-version?

Prøv www.edbpriser.dk - de har en afdeling med wireless. Jeg har selv lige
sat noget NetGear op som dog ikke kan ses på ovennævnte website (det er købt
hos www.computerstore.dk).

Jeg tror at NetGear, D-Link, SMC og nogle andre mærker er de billigste
(modsat Intel, 3COM osv.), men en internettilslutning kræver en basisstation
så vi taler om priser på over 6.000 kr. for én basisstation og netkort til
to stationære computere. Hvis man har en ledig server der kan agere router
vil jeg tro at man kan droppe basisstationen og køre i ad-hoc mode, men
meget billigere bliver det ikke fordi man nu skal have tre netkort (og en
tændt server).

--
Martin Liversage

Fra : Hans Ostergaard

Dato : 20-08-01 20:57

On Mon, 20 Aug 2001 20:28:53 +0200, "Martin Liversage" wrote:

>Prøv www.edbpriser.dk - de har en afdeling med wireless. Jeg har selv lige
>sat noget NetGear op som dog ikke kan ses på ovennævnte website (det er købt
>hos www.computerstore.dk).

hvordan er din erfaring med Netgear - priserne hos ComputerStore ser
interessante ud - men hvad med rækkeviden?

Fra Netgears homepage på deres ME102 ser jeg:

Outdoor environment indoor environment
1 Mbps - 1650 ft (503 m) 1 Mbps - 500 ft (152 m)
2 Mbps - 1320 ft (402 m) 2 Mbps - 400 ft (122 m)
5.5 Mbps - 1155 ft (352 m) 5.5 Mbps - 270 ft (82 m)
11 Mbps - 835 ft (255 m) 11 Mbps - 175 ft (53 m)

skal tallene dividers med ? for at se den reele afstand?

Er du løbet over et test af produktet et sted på nettet?

Vh. Hans

Fra : Martin Liversage

Dato : 21-08-01 21:21

"Hans Ostergaard" <hansost@post1.tele.dk> wrote in message

> hvordan er din erfaring med Netgear - priserne hos ComputerStore ser
> interessante ud - men hvad med rækkeviden?

NetGear er pakket pænt ind og de har en ordentlig website med FAQ og den
slags, men jeg synes ikke at dokumentationen er helt i orden. Jeg havde to
problemer med monteringen: Det var uklart hvordan PCMCIA-kortet skulle
monteres i holderen og det viste sig at det skulle "sidde på hovedet", og
der stod ikke noget sted at basisstationens 10BaseT bort var en
"uplink"-port. Bemærk at hvis du vil have et netkort til en stationær pc så
skal du købe både et PCMCIA-kort og et PCI adapter. De fleste andre
leverandører kombinerer disse to i ét produkt som så koster tilsvarende
mere.

Med hensyn til rækkevidden så tror jeg at alle produkter angiver samme
rækkevidde selv om jeg ikke har tjekket det (det er sikkert nogle teoretiske
rækkevidder relateret til frekvens og protokol). Alle produkter har dog i
praksis ikke samme rækkevide - det så jeg i en test i PC Magazine (på deres
website) - bla. antenne gør en forskel. PC Magazine anmelder dog kun nogle
af dyrere produkter. Jeg har ikke selv praktiske erfaringer med rækkevidden
fordi de enheder jeg har sat op indtil videre har stået ved siden af
hinanden. Men det virkede i hvert fald fint og kørte påståede 11 Mb/s.

--
Martin Liversage

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-08-01 19:00

> [...]
> koster den slags (mærker og pris, tak)? Hvor mange maskiner kan gå på
> internet samtidig? Og hvad er mindstekravet til Windows-version?

SMC har vist produktet for dig..
Ligenu kører de tilbud på deres PC-CARD (altså de små netkort laptops blandt
andet bruger så du skal have en konverter..) og et Accespoint (den der
ergerer mellemstation for det trådløse og resten af dit netværk)
itbutikken har det blandt andet og jeg mener det er noget af la 4000 for
accespoint og pccard..

/Dennis

Fra : Tom Klitgaard

Dato : 21-08-01 19:36

Hej Peter!

Der findes som allerede nævnt en lang række produkter, Cisco's Aironet er
vist ikke nævnt. imidlertid skal du være opmærksom på at ikke alle løsninger
tilbyder mere end 40 bit kryptering. Det koster ikke ret meget mere at få en
løsning med 128 Bit.

Tom Klitgaard
tom_klitgaard@worldonline.dk

Fra : Martin Liversage

Dato : 21-08-01 21:11

"Tom Klitgaard" <tom_klitgaard@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
løsninger
> tilbyder mere end 40 bit kryptering. Det koster ikke ret meget mere at få

Man skal ikke tro på det de skriver om "højeste niveau af sikkerhed" osv.
Hverken 40 bit eller 128 bit er sikkert pga. af et hul i WEP-protokollen.
Hvis din nabo virkelig vil snuse på din linje så kan han godt, men det
kræver noget særligt udstyr.

Se fx http://www.counterpane.com/crypto-gram-0103.html#10

Hvis man vil undgå at naboen bare kan forbinde uden videre så er 40 bit
tilstrækkeligt.

--
Martin Liversage

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-01 08:41

On Tue, 21 Aug 2001 20:36:01 +0200, "Tom Klitgaard"
<tom_klitgaard@worldonline.dk> wrote:

> imidlertid skal du være opmærksom på at ikke alle løsninger
> tilbyder mere end 40 bit kryptering. Det koster ikke ret
> meget mere at få en løsning med 128 Bit.

Det er rigtigt, at der er dokumenterede problemer med WEP (wired
equivalent privacy), men for mig at se, er det mest et problem,
når man kører det statisk. Jeg er ikke klar over, om standarden
(802.11b) giver mulighed for at køre det dynamisk, men Cisco gør
i hvert fald.

Problemet med kryptering er dog efter min mening ret akademisk
for private brugere.

-A

Fra : Peter Møller Christe~

Dato : 22-08-01 15:57

Hej igen!

Tak for alle bidrag.
For nu at være helt sikker, forsøger jeg at opsummere:
Jeg skal altså bruge et access-point (ved routeren?) og derudover et
trådløst netkort (evt. PC-Card plus PCI-adapter) for hver pc, jeg ønsker at
koble på.
Men kan access-pointet så sluttes direkte til den router, der følger med TDC
ProAccess, så jeg undgår at have en pc, der kører som server? Hvis altså det
kun er internet-forbindelsen, jeg ønsker at dele?

Venligst
Peter

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 22-08-01 16:37

> [...]
det
> kun er internet-forbindelsen, jeg ønsker at dele?

Præcis.
For det mest står der også en computer ved siden af der hvor man har sin
router så der ville det være oplagt at sætte en hub således man sparer et
trådløs netkort væk (de er jo ikke ligefrem helt billige)

/Dennis

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-01 08:34

On Mon, 20 Aug 2001 14:23:38 +0200, Peter Møller Christensen
<pmc@post1.com> wrote:

> Men da jeg skal igennem to etageadskillelser eller to gange ydermur,
> vil jeg foretrække en trådløs løsning.

Jeg har lidt erfaring med Agere Orinoco (tidl. Lucent WaveLAN) og
Cisco Aironet. (Jeg har bla. lige selv installeret Aironet der-
hjemme).

Begge dele virker meget fint. Det er utroligt nemt at sætte op
(rent plug-and-play) og performance er OK, hvis man ikke forven-
ter ægte 11 Mbps.

Priser ved jeg ikke så meget om, men jeg vil gætte på 5-10 kkr
for en base-station (afhængig af mærke og produkt) og ca. 2 kkr
for hvert netkort. Du vil sikkert kunne finde 'starter kits' til
priser noget under dette, formentlig fra 5 kkr og opefter. Shop
around.

> Hvor mange maskiner kan gå på internet samtidig?

Rigeligt.

> Og hvad er mindstekravet til Windows-version?

Jeg vil tro, at alle de større leverandører har drivere i hvert
fald ned til Windows 9x. Cisco har fx. til DOS, Windows 9x, ME,
NT4, 2K og CE plus MacOS og Linux.

-A