Oprydning af sessions på server
Fra : Christian Bruhn Gufl~

Dato : 20-08-01 12:03

Hej NG.

Hvordan styrer man sletningen af sessions på serversiden?

Hvis f.eks. en bruger lukker sin browser efter en session er oprettet bliver
filen
som f.eks. sess_0e7f8f5d382932a6e3d264b913d77ea3 på disken på serveren
(default /tmp/)

Hvis og hvornår slettes denne fil og hvordan styres dette ?

MVH
Christian Gufler

Fra : Niels Andersen

Dato : 20-08-01 14:24

"Christian Bruhn Gufler" <cbg@mfd.dk> wrote in message
> Hvordan styrer man sletningen af sessions på serversiden?

Hvis jeg ikke tager fejl... :)

Når sessionsdata er "gammelt", bliver det "markeret til sletning", og bliver
slettet ved næste garbage collection.
Tiden sætter du her:
session.gc_maxlifetime = 1440 // Sekunder, default 1440

Hver gang en ny sessions startes, bliver der MÅSKE foretaget garbage
collection. Sandsynligheden for, at det sker sættes her:

session.gc_probability = 1 // Procent, default 1

Det er i hvert fald hvad jeg konkluderer, efter at have læst den del af
php.ini. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 20-08-01 20:29

> [...]

> (default /tmp/)
>
> Hvis og hvornår slettes denne fil og hvordan styres dette ?

Følgende er hentet fra http://php.net/manual/en/ref.session.php

session.gc_maxlifetime specifies the number of seconds after which data will
be seen as 'garbage' and cleaned up.

Du kan se session.gc_maxlifetime og andet i phpinfo()

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-08-01 09:57

On Mon, 20 Aug 2001 13:03:22 +0200, "Christian Bruhn Gufler" <cbg@mfd.dk>
wrote:

> Hvis og hvornår slettes denne fil og hvordan styres dette ?

Som nævnt bør PHP selv stå for oprydning i henhold til en garbage
collection sandsynlighed.

Hvis du ikke synes, at PHP ryder ordentligt op, kan du - hvis der er
tale om fil-baserede sessions, benytte cron og et værktøj såsom tmpwatch
til at ryde op (fx. fjerne filer, hvis mtime er > 24 timer).