Strømforbrug
Fra : Andre

Dato : 19-08-01 17:19

Er der nogle som ved hvad det sådan ca. vil koste at have en pc stående
tændt døgnet rundt som webserver ??? (uden skærm)

Fra : Cubus

Dato : 19-08-01 18:36

> Er der nogle som ved hvad det sådan ca. vil koste at have en pc stående
> tændt døgnet rundt som webserver ??? (uden skærm)

I København koster 1 kWh 1,62 kr.

Regnestykket kan se sådan ud:

P maskine [kW] * pris/kWh [kr] * 24

Den eneste ubekendte er effekten som computeren trækker. At PSU'en fx er
på 300 W betyder bestemt ikke at der hele tiden trækkes 300 W (= 0,3 kW).
Hvis den gjorde ville regnestykket se sådan ud:

0,3kW * 1,62 * 24 = 11,66 kr. pr døgn.

Du har altså brug for at måle hvad din maskine gennemsnitligt bruger af effekt.
Det kunne fx gøres ved at låne en energimåler hos det lokale elforsyningsselskab.

Et slag på tasken (har dog aldrig målt det) er et gennemsnit på 50 W ~ 2 kr/døgn.

--
Cubus

Fra : Anders Lund

Dato : 19-08-01 19:17

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
elforsyningsselskab.

> Et slag på tasken (har dog aldrig målt det) er et gennemsnit på 50 W ~ 2

Jeg har en gammel P100 Mhz spående der kun bruger 21 W, nyre maskiner burger
nok 40 - 80 w. Du kan købe / låne en grøn elmåler der kan gice dig det
precise elforburg på et apperat.

Anders Lund
webmaster@123grin.dk
Webmaster for GEnet.dk, Jyllands bedste netparty

Fra : Martin Dantoft

Dato : 22-08-01 20:10

Hej Anders.

Min Athlon 1200,G-force GTS-2, 4 SCSI-3 HD bruger imellem 100 og 165W i stik
kontakten (målt med en energimåler lånt ved el-selskabet)

Martin

Fra : Karsten Andersen

Dato : 23-08-01 07:15

Wed, 22 Aug 2001 21:09:54 +0200, skrev Martin Dantoft, på 57 linier, i
<3b840795$0$723$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>, :

>Hej Anders.
>
>Min Athlon 1200,G-force GTS-2, 4 SCSI-3 HD bruger imellem 100 og 165W i stik
>kontakten (målt med en energimåler lånt ved el-selskabet)
Det er nok også en af de mest strøm brugende computtere.
Min Celeron 300A@464 bruger under 50W
Har et strømforbrug på 65W med ISDN og ADSL modem.
+ et hav er små strømforsyninger.

Karsten
http://www.jyde.cc/
ICQ: 14948433