Ny
Fra : Finn Gråbæk

Dato : 19-08-01 08:55

Hej jeg hedder Kisse er mor til Sebastian på snart 7 og har længe læst jeres
indslag.
Hvad med serviceeftersyn på bilen, bestemmer man selv hvor man for det
gjort hen?
autoriseret Fiat/Ford værksted eller kan vi vælge vores lokale mekaniker.
Vi har en Fiat ducatobus en af dem som koster meget i forvejen.
Hvad gør i andre?
Hilsen Kisse
www.jongwoo.subnet.dk

Fra : Strid

Dato : 19-08-01 09:56

> Hvad med serviceeftersyn på bilen, bestemmer man selv hvor man for det
> gjort hen?

Ja det gad jeg godt vide med reperationer på bilen.. hvem betaler ? Og hvem
laver det ?

Det har jeg aldrig fået besked på ?

Astrid

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-01 12:22

"Strid" <gen@strid.dk> skrev

> Ja det gad jeg godt vide med reperationer på bilen.. hvem betaler ? Og hvem
> laver det ?

Du skal selv betale.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Lotte M

Dato : 19-08-01 12:20

"Finn Gråbæk" <kflrs@privat.dk> skrev

> Hej jeg hedder Kisse er mor til Sebastian på snart 7 og har længe læst jeres
> indslag.

Velkommen til!

> Hvad med serviceeftersyn på bilen, bestemmer man selv hvor man for det
> gjort hen?

Ja, du bestemmer selv.

> autoriseret Fiat/Ford værksted eller kan vi vælge vores lokale mekaniker.

I garantiperioden vil jeg anbefale du bruger et autoriseret værksted,
så du ikke risikerer at komme i klemme og selv må betale en reparation,
der ellers ville være omfattet af garantien.

> Vi har en Fiat ducatobus en af dem som koster meget i forvejen.
> Hvad gør i andre?

Jeg har altid brugt det autoriserede værksted til det årlige eftersyn,
men er så heldig at have venner, der kan hjælpe med vedligeholdelse
i småtingsafdelingen.

Vær opmærksom på, at vi selv skal afholde udgifterne til drift og
vedligeholdelse af handicapbiler.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 19-08-01 14:14

info@lotte-m.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>så du ikke risikerer at komme i klemme og selv må betale en reparation,
>der ellers ville være omfattet af garantien.

Grantien er da ikke betinget af at man bruger et autoriseret værksted.

Hilsen Sverre, som bruger et geni af en totalt uautoriseret mekaniker fra
dag nul.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 19-08-01 16:10

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse

> Grantien er da ikke betinget af at man bruger et autoriseret værksted.

Nej, men du risikerer en temmeligt lang debat med et autoriseret værksted
omkring garanti-spørgsmål, når det ikke er autoriseret værksted der har
lavet service...
På sigt vil du vinde, men om det er besværet værd kan man først se efter
garantiens udløb...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-08-01 06:21

soren@fischer-streton.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>lavet service...
>På sigt vil du vinde, men om det er besværet værd kan man først se efter

Jeg er ikke forpligtet til at medbringe dokumentation for serviceeftersyn,
hvis jeg vil bruge min lovfæstede reklamationsret, som gælder i 12
måneder. Der er således ikke noget at diskutere.
Garanti ud over den lovfæstede kan være betinget af vanvittigt dyre og
ineffektive serviceeftersyn på autoriserede værksteder. De sidste 16 år
har jeg kørt Nissan, og den eneste reaparation jeg har haft er et knækket
motorophæng i den nuværende - Micra. Det skete da bilen var 3 - 4 år
gammel og kostede nogle få hundrede kroner + et beskedent beløb for at få
det sat i.

Til gengæld har jeg haft mange og dyre reparationer på
specialindretningen, men det er jo en helt anden - og fuldstændig - absurd
historie.

Hilsen Sverre.

Fra : Lotte M

Dato : 21-08-01 12:30

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

[valg af værksted]

I virkeligheden er denne problemstilling slet ikke handicaprelateret,
for det er et at de områder hvor vi kan vælge frit.

> Til gengæld har jeg haft mange og dyre reparationer på
> specialindretningen, men det er jo en helt anden - og fuldstændig - absurd
> historie.

På det punkt har jeg været heldig, for jeg har endnu ikke set en regning
på reparationer af hjælpemidler i mine biler. I min tidligere bil (Astra)
gik motoren til min bagklap i udu efter et par år, men Sahva skiftede den
uden beregning, i en erkendelse af de havde monteret for svag en motor.

Der er mulighed for at få dækket reparationer af hjælpemidler efter §84
(handicapbetinget merudgift), men det er desværre ikke alle kommuner,
der er lige velvillige.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 21-08-01 16:03

info@lotte-m.dk,Ny-Internet writes:
Der er mulighed for at få dækket reparationer af hjælpemidler efter §84
(handicapbetinget merudgift), men det er desværre ikke alle kommuner,
der er lige velvillige.

Mener du :

Dækning af nødvendige merudgifter

§ 84. Kommunen yder dækning af de nødvendige merudgifter ved forsørgelsen
til personer med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor merudgiften er en følge af
den nedsatte funktionsevne.

Stk. 2. Personer, der modtager social pension, kan ikke samtidig få hjælp
efter denne bestemmelse, medmindre det
drejer sig om personer, der har hjælpeordning efter § 77.

Hilsen Sverre.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 21-08-01 17:18

> [...]
>
> Dækning af nødvendige merudgifter
>
> § 84. Kommunen yder dækning af de nødvendige merudgifter ved forsørgelsen

Ja, det er ganske rigtigt den §84 som Lotte refererer til

Fra : Lotte M

Dato : 21-08-01 18:01

> [...]

> § 84. Kommunen yder dækning af de nødvendige merudgifter
> ved forsørgelsen til personer med betydelig og varigt..........

Ja - et snip fra vejledningen:

"131. Generelt kan der ikke gives støtte til andre udgifter, som fx forsikring,
reparationer m.v.
Hvor personen har en ekstraordinært stor og driftsmæssig kostbar bil - fx en
kassebil - som følge af den nedsatte funktionsevne, kan der efter en konkret
vurdering ydes tilskud til merudgifter."

En driftsmæssig kostbar bil kan godt være en lille bil, som
ofte må på værksted og derfor bliver kostbar hen ad vejen.

> Stk. 2. Personer, der modtager social pension, kan ikke samtidig få hjælp
> efter denne bestemmelse, medmindre det
> drejer sig om personer, der har hjælpeordning efter § 77.

Pensionister, der ikke er omfattet af §84, kan få hjælp via
pensionsloven.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 24-08-01 07:40

> [...]
>
>En driftsmæssig kostbar bil kan godt være en lille bil, som
>ofte må på værksted og derfor bliver kostbar hen ad vejen.

Målguppen må være ret begrænset = invalidebilsbrugere, som ikke modtager
social pension. Disse vil memlig være berettigede til invaliditetsydelse,
som vel er ensbetydende med social pension.

>hjælp
>
>Pensionister, der ikke er omfattet af §84, kan få hjælp via
>pensionsloven.

~~~~§~17. Personligt tillæg kan udbetales til pensionister, hvis
økonomiske forhold er særlig vanskelige.

~~~~Stk. 3. Ud over personligt tillæg efter stk. 1 og 2 kan der
undtagelsesvis ydes personligt tillæg, hvis pensionistens økonomiske
forhold er ganske særlig vanskelige.

Det er så her, vi har det absurde. Invalidebiler betragets stadig som en
luxus, hvor brugeren selv skal betale, når specialindretningen går i
stykker. Med mindre ens økonomi er særlig / ganske særlig vanskelig.

Hilsen Sverre.

Fra : Lotte M

Dato : 25-08-01 12:46

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev

[§84]

> Målguppen må være ret begrænset = invalidebilsbrugere, som ikke modtager
> social pension. Disse vil memlig være berettigede til invaliditetsydelse,
> som vel er ensbetydende med social pension.

De ca. 4000 personer, der har §77 hjælperordning er omfattet af §84, selv
om de modtager pension.

Invaliditetsydelse udelukker ikke i sig selv hjælp efter §84. Ifølge praksis
(afgørelser fra ankestyrelsen), kan hjælp efter §84 dog afslås, hvis man
vurderer at den handicapbetingede merudgift kan dækkes af IY'en.

> Det er så her, vi har det absurde. Invalidebiler betragets stadig som en
> luxus, hvor brugeren selv skal betale, når specialindretningen går i
> stykker. Med mindre ens økonomi er særlig / ganske særlig vanskelig.

Jeg er ikke uenig i at handicapbiler betragtes som en luksus. Hele bevillings-
proceduren er absurd, når man tænker på de andre bekostelige hjælpemidler,
som kommunerne selv har bevillingshjemmel til.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karsten Jühne

Dato : 25-08-01 19:15

On Sat, 25 Aug 2001 13:46:05 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>De ca. 4000 personer, der har §77 hjælperordning

Hvor har du egentlig det tal fra?
--
Mvh.
Karsten

Fra : Lotte M

Dato : 25-08-01 19:51

"Karsten Jühne" <karsten@jyhne.dk> skrev

> Hvor har du egentlig det tal fra?

Mine noter fra socialret.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk

Fra : Karsten Jühne

Dato : 26-08-01 00:11

On Sat, 25 Aug 2001 20:50:52 +0200, "Lotte M" <info@lotte-m.dk> wrote:

>Mine noter fra socialret.

Det er jo ikke så meget dokumentation - damn it, jeg læser for meget
i jura-gruppen

Men jeg spurgte egentlig fordi, jeg troede at tallet var væsentligt
lavere, snarere i omegnen af 1000.

Fra : Lotte M

Dato : 26-08-01 13:57

"Karsten Jühne" <karsten@jyhne.dk> skrev

[Hjælperordninger]

> Men jeg spurgte egentlig fordi, jeg troede at tallet var væsentligt
> lavere, snarere i omegnen af 1000.

Hmm, jeg har ikke kunnet finde en opgørelse i databasen på Danmarks
Statestik. Jeg vil forsøge at grave lidt i det.

--
Lotte

http://www.handiinfo.dk
http://www.lotte-m.dk