Jeg er faktisk ikke tilfreds...
Fra : Daniel

Dato : 19-08-01 01:56

Jeg har fået en 512/128 Kbit/s ADSL fra TDCs nye Bredbåndsdivision.
(Bredbånd er vel kun over 2 Mbit/s ? - men det hedder det altså!)
Den blev leveret lige op til pinsen, og i ca. 2 uger var der slet ingen
support fordi ingen i deres organisation vidste hvem der havde "aben".
(NetExpress afdelingen fik den tekniske support sidenhen)
Det eneste lyspunkt var at løsningen blev leveret på kun 5 dage!!

Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg kan tolke resultatet på
følgende testside for gode varer, for så ser det skú sløvt ud!
<http://mobilportal.sonofon.dk/portal/SONOFON_Bredbaand/Tjek_forbindelse.sht
ml?updatemenu=0>

De (TDC) har før fortalt mig at jeg ikke kan regne med on-line tests
fra amerikanske sites men hvad så med danske testsider?

Jeg er før blevet kritiseret her i nyhedsgruppen for at "forvente"
at TDC skulle give garanti på hastigheden udover nærmeste central
(som ligger 2 Km nede af vejen...)
Jeg ved snart ikke hvad jeg forventer, men jeg har oplevet et langt
bedre "flow" på en tilsvarende linje på et kontor, hvor eneste forskel
var at den var en pro-access.

Nu vil nogen sikkert kalde mig en uviden hykler, men jeg har prøvet
at hente store filer fra tucows (50 Mb og derover) og film via FTP
(DK server der også var koblet op med TDC!) og mønsteret gentager
sig:

I de første sekunder går det rimeligt stærkt (har dog aldrig været over
35 Kb/s men så falder hastigheden støt og lægger sig omkring de 14 Kb/s.
- Ikke meget hurtigere end en dobbelt ISDN...Suk!

Mit beregningsgrundlag er følgende:

TDC angiver hastigheden i Kbit/s og min downstream skulle være 512 Kbit/s.
Når man downloader via HTTP angives hastigheden (i min browser)
i Kb/s. 1 KB = 8 Kbit hvilket altså i teorien burde blive 64 Kb/s i
downstream.
Selvom man tager højde for noget tab så burde jeg da have mere fart på??

Min computer er en AMD K7 med 128 MB Ram som afvikler win98, 2 udgave.
Jeg bruger ikke router (ikke inkluderet i TDC bredbånd's ADSL pakke) men
er direkte forbundet til det hvide Simens modem via Ethernet kort.

Tips, ideer og kommentarer er velkomne, men tilsvining frabedes!

Med venlig hilsen.
Daniel

Fra : Daniel

Dato : 19-08-01 02:00

"Daniel" <daniel@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> er direkte forbundet til det hvide Simens modem via Ethernet kort.
>
> Tips, ideer og kommentarer er velkomne, men tilsvining frabedes!

Glemte at skrive at jeg selvfølgelig bruger en software firewall (BlackIce)
Daniel

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 19-08-01 08:14

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg kan tolke resultatet på
> følgende testside for gode varer, for så ser det skú sløvt ud!

Hej

Jeg har proaccess 512/512 og arbejder generelt ved 50-52 Kb/s (begge veje).
Dette viste Sonofons testside også, så lidt tillid til den kan man vel have.

Hilsen
Uffe

Fra : Mr Andersen

Dato : 19-08-01 09:33

"Daniel" <daniel@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<snip (historie)>

Har du nogensinde prøvet at "suge" med mere end 1 tråd og lægge resultatet
sammen ?

Det er en MEGET veldkendt historie at windows er ENORMT latterlig til at
udnytte en DSL linie. Jeg kan sagtens sidde og hente med omkring 60kb/s i en
tråd på min 1mbit, åbner jeg så en tråd eller 2 mere, vupti så henter jeg
med 110+ Kb/s

Prøv det og du vil ikke fortryde det.

Med Venlig Hilsen
Søren Andersen
---
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 19-08-01 10:09

> [...]
en
> tråd på min 1mbit, åbner jeg så en tråd eller 2 mere, vupti så henter jeg

Ehmm.. flere tråde end én, hvad f***** er tråde i en DSL forbindelse.?

Henrik...

Fra : John Sahl

Dato : 19-08-01 10:47

"Henrik Sørensen" <snurre@tdcadsl.dk> wrote in message news:3b7f820a$0$76938$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ehmm.. flere tråde end én, hvad f***** er tråde i en DSL forbindelse.?

Det betyder at du henter flere filer på en gang og derved udnytter linien
bedre. I dette tilfælde gerne flere store filer, det gør det lettere at måle
på det.

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 19-08-01 11:06

John Sahl <johnsahl@worldonline.dk> skrev

> [...]

> Det betyder at du henter flere filer på en gang og derved udnytter linien
> bedre. I dette tilfælde gerne flere store filer, det gør det lettere at

Oki...

Henrik..

Fra : A. Anonym

Dato : 19-08-01 10:26

snip
> Jeg bruger ikke router (ikke inkluderet i TDC bredbånd's ADSL pakke) men
> er direkte forbundet til det hvide Simens modem via Ethernet kort.

Hvis "det hvide Simens modem" ikke er en router, hvad er det så?

Fra : Lenny

Dato : 19-08-01 10:57

> Hvis "det hvide Simens modem" ikke er en router, hvad er det så?

Et dsl modem!

Lenny

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-01 11:57

> Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg kan tolke resultatet på
> følgende testside for gode varer, for så ser det skú sløvt ud!

> [...]

Den test kan du ikke regne med - for det første tester den hastigheden fra
din maskine til Sonofons - og da du sidder på en TDC linje, kan du derfor
ikke regne med at det er en optimal sammenligning.
For det andet - jeg selv bruger Stofanet og kabelmodemlinjens hastighed
svarer ca. til 1024/256 - Sonofons side måler den til 333/190 i første
forsøg, i andet forsøg måles den til 644/189, i tredje til 469/169. Så den
vil selvfølgelig være afhængig af hvor meget trafik der er i øjeblikket på
din udbyders linjer.
Jeg har hentet fra bl.a. Sunsite i dk og sverige, samt diverse
universitetssider i USA med tæt på den teoretiske max hastighed for sådan en
linje (100-120 kB/s), hvis Sonofons testside virkede med min forbindelse
burde jeg altså kun kunne hente med ca. 40kB/s - så Sonofons testside vil
jeg nok ikke bruge som argument over for TDC om at linjens hastighed ikke
holder.

Jeg bruger iøvrigt Linux som firewall/router, og derudover kører maskinerne
bagved også med linux, samt et par windows maskiner.

PS: Var det ikke noget med at TDC har en intern ftp-server, med nogle store
filer, som man kan teste sin hastighed mod? Eller er det en anden
ADSL-udbyder jeg tænker på der.

vh
Flemming

Fra : Gustaf Serve

Dato : 19-08-01 12:44

On Sun, 19 Aug 2001 12:57:29 +0200, "Flemming Joensson"
<joensson@cs.auc.dk> wrote:

>PS: Var det ikke noget med at TDC har en intern ftp-server, med nogle store
>filer, som man kan teste sin hastighed mod? Eller er det en anden
>ADSL-udbyder jeg tænker på der.

ftptest1.tele.dk
login: anonymous
pass: [din mail addr.]

--
Gustaf Serve

Fra : JW

Dato : 19-08-01 14:10

"Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message

> For det andet - jeg selv bruger Stofanet og kabelmodemlinjens hastighed
> svarer ca. til 1024/256 - Sonofons side måler den til 333/190 i første
> forsøg, i andet forsøg måles den til 644/189, i tredje til 469/169.

ja, det lyder helt rigtigt med en KABEL!-forbindelse.

her deler DU nemlig båndbredden sammen med de andre, der sidder på samme del
af Stofanet som dig selv. eksempelvis har de delt en 10mbti forbindelse op
mellem 10 mennesker... de ni andre river præcis 1mbit gennem hver... det
giver dig som nummer 10 en 1mbit båndbredde...

senere på natten går de allesammen i seng... nu har nummer ti hele 10 mbit
til sig selv........

med ADSL er du garanteret en konstant hastighed hele tiden (om det så kun er
til centralen er en anden sag). jeg får med en 2048/512 fra cybercity ca.
1600mbit ned og 430 mbit op hver gang jeg prøver testen... her svinger den
ikke.

du kan evt. prøve at tweake dine netværk indstillinger. hvordan dette gøres,
kan du se på: www.dslreports.com

/J

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-01 17:24

> "Flemming Joensson" <joensson@cs.auc.dk> wrote in message

> ja, det lyder helt rigtigt med en KABEL!-forbindelse.

Ja ok, den køber jeg, men jeg synes stadig det er underligt at jeg stort set
altid får de 120kB fra sunsite

> senere på natten går de allesammen i seng... nu har nummer ti hele 10 mbit
> til sig selv........

Enten går folk aldrig i seng her i Aalborg eller også har Stofanet en eller
anden form for begrænsning i kabelmodemet For jeg har aldrig været
højere end 140kB, og jeg har downloadet på de mærkeligste tidspunkter af
døgnet.

/flemming

Fra : JW

Dato : 19-08-01 20:59

> [...]
> anden form for begrænsning i kabelmodemet For jeg har aldrig været
> højere end 140kB, og jeg har downloadet på de mærkeligste tidspunkter af

det kan sikkert godt være, der er en øvre limit på din forbindelse.. det ved
jeg ikke nok om til at kunne udtale mig om... mht. til de 10mbit og ti
kunder, var det mere ment som et tænkt eksempel end som noget konkret.

jeg går ud fra, den delte båndbredde er meget mindre.

/J

Fra : Peter Tirsek

Dato : 20-08-01 06:05

Fra : Nova

Dato : 20-08-01 13:43

"Daniel" <daniel@adslhome.dk> skrev:
> Jeg kunne godt tænke mig at vide om jeg kan tolke resultatet på
> følgende testside for gode varer, for så ser det skú sløvt ud!

Den kan du ikke bruge, uanset hvad andre siger. Jeg prøvede den lige fra min
Stofanet-linje og fik mellem 300 og 800 kbps på flere forsøg, selvom jeg
lige havde prøvet ftptest1.tele.dk og dl'ede med 960kbps på 1Mtest.rnd. Det
eneste du kan bruge er proceduren på
http://www.opasia.dk/kundeservice/netexpress/net_hastighed.shtml#1. Og prøv
den minimum 3-4 gange. Den server kan vel også være blive overbelastet. Luk
også dit firewallprogram og antivirus, ikke bare deaktiver. Luk alle
programmer, der kan gå på Internettet. Hvis du med denne test aldrig kommer
over 50 kB/sek med din 512'er, bør du først geninstallere netkort og
netværkskomponenter. Hvis det ikke hjælper, vil du have gode argumenter på
hånden overfor TDC support.

Det vil være forkert at tro, en fx. 1Mb-linje er lig med 128 KB/sek download
hele tiden. Der er ting som ip-overhead, kontrolbits o.l. der også skal
sendes afsted. Det er det samme med et LAN-netværk. Selvom der sættes to pc
sammen i et 10Mb-netværk, kan man sjældent (aldrig?) se dem smide filer
mellem hinanden med 1,28 MB/sek.

Prøv evt. http://www.dslreports.com/tweaks til at tjekke dine
netværksregistreringer. Jeg er ikke sikker på, den virker, men jeg har fået
anbefalet den af flere.

> I de første sekunder går det rimeligt stærkt (har dog aldrig været over
> 35 Kb/s men så falder hastigheden støt og lægger sig omkring de 14 Kb/s.

Du er på den downloadtråd nok aldrig over de 13-15KB/s (Kb=kilobit,
KB=kilobyte). Det er bare IE, der laver en regnefejl. Dette er også omtalt
tit i gruppen.

Venlig hilsen
Jacob Isaksen

___________
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet A/S.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-08-01 15:00

"Nova" <jacobisaksen@hotmail.com> writes:

>Det vil være forkert at tro, en fx. 1Mb-linje er lig med 128 KB/sek download
>hele tiden.

Strengt taget er det jo heller ikke det, man har købt.

En internetforbindelse er jo i sagens natur delt. Vil man have 1 Mbps
til alle favoritstederne, må man jo købe et fast kredsløb til hver af
de steder. Uanset om det så betyder, at man må købe 5.000 stk. 1 Mbps
faste kredsløb fra ens bopæl til forskellige steder i USA, Kina og så
videre.

Med en internetforbindelse er man underlagt de begrænsninger, der er
i, at man skal dele med en masse andre. Økonomisk betragtet er det en
rigtig god ide at finde sig i. Og i praksis er problemet næppe så
stort heller.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jens

Dato : 20-08-01 22:15

> [...]
>
> De (TDC) har før fortalt mig at jeg ikke kan regne med on-line tests
> fra amerikanske sites men hvad så med danske testsider?

Man kan generelt ikke regne med de forskellige testsider. Prøv istedet op
imod en server på din udbyders eget net.

Desuden tror jeg ikke der er nogen udbyder af xDSL/Kabelmodem forbindelser,
som i dag garanterer hastigheden. Den eneste garanti de kan give må i såfald
være fra centralen til dig.

> [...]
> Jeg ved snart ikke hvad jeg forventer, men jeg har oplevet et langt
> bedre "flow" på en tilsvarende linje på et kontor, hvor eneste forskel

Du kan forvente et tilsvarende flow på din linie såfremt de
hastighedsmæssigt er ens.

> [...]
> at hente store filer fra tucows (50 Mb og derover) og film via FTP
> (DK server der også var koblet op med TDC!) og mønsteret gentager

Jeg vil sige at du nok er uvidende men ikke hykler (ikke negativt ment, men
konstruktiv kritik).

> I de første sekunder går det rimeligt stærkt (har dog aldrig været over
> 35 Kb/s men så falder hastigheden støt og lægger sig omkring de 14 Kb/s.
> - Ikke meget hurtigere end en dobbelt ISDN...Suk!

Det lyder som om at problemet opstår på din egen computer. Det kan dog
sagtens være andet sted.

> [...]
> downstream.
> Selvom man tager højde for noget tab så burde jeg da have mere fart på??

Jeg mener at huske at 512 Kbit/s skal give omkring 50-55 KB/s. Er dog ikke
sikker ! Andre ?

> [...]
> er direkte forbundet til det hvide Simens modem via Ethernet kort.
>
> Tips, ideer og kommentarer er velkomne, men tilsvining frabedes!

Hvorfor ikke tilsvining ? Det går da ellers meget godt for dig hvad angår
TDC.......

Først og fremmest vil jeg hvis jeg var dig, kigge på min egen computer. Har
du firewall, AntiVirus eller andet kørende, som måske sløver computeren ???
I så fald, så slå det fra og test igen...

Har du opgraderet til nyeste driver på netkort, nyeste software osv.
Er Windoze "tunet" til xDSL ??? Prøv evt.: http://www.dslreports.com og
andre steder på nettet som omhandler tuning af forbindelsen.

Sørg ihvertfald for at der ikke kan sættes en finger på din egen computer,
at den er toptunet osv. før du kontakter supporten.
Prøv evt. at tilslutte en anden computer og se om den også er langsom.

Jens