Kastration - aggressivitet - skrøne??
Fra : Pouline

Dato : 18-08-01 22:21

Hej NG
Er der nogen her der har (gode) erfaringer med kastration af hanhunde med
aggresiv adfærd? Eller er det bare en skrøne.
Jeg mener ikke i retning af "vi kastrerede Bølle da han var 1½ år og ca. 8
år senere kølnede han af".
Jeg har hørt, både fra dyrlæger og trænere, at kastration kan lægge en
dæmper på hanhunde, der tænder på andre hanhunde. Jeg mener også at have
læst et sted på nettet, at jo før det sker jo bedre, men hvornår er det for
sent?
Grunden til, at jeg spørger; vi har lige kastreret vores lab han - han tér
sig som en bedre kamp-hund overfor andre hanner (ikke lige så smart på
jagt!). Kastrationen gør mig ondt, men det er et forsøg på at dæmpe ham -
intensiv adfærdstræning i over ½ år har ikke givet store resultater og han
elsker at arbejde på jagt, men det kan han altså ikke når han tænder af.
Så derfor spørgsmålet; jeg vil gerne lade være med at forvente mig for
meget.
Vov fra
Pouline

Fra : Lone Sørensen

Dato : 19-08-01 07:46

Kære Pouline

Jeg har selv en lab, som jeg også går på jagt med, så jeg kan udmærket godt
forstå dig.
Min lab blev kastreret, da han var 4 år, for han netop var for aggressiv
(ligesom din hund).

Jeg har fået det dejligste væsen ud af min lab efter kasterationen. Han er
blevet den type hund, som der står i bøgerne, at han skal være Du ved
nok, kærlig, dejlig, familiehund.

Men jeg tror også at kasterationen har noget med mig at gøre ... et eller
andet sted. For når jeg ved, at han er blevet kastreret og bør være mindre
aggressiv, slapper jeg også mere af, når han ser andre hanhunde. Det kan min
lab mærke (altså at jeg ikke er anspændt), og det bevirker, at "så behøver
jeg ikke passe på, for når mor slapper af, så kan jeg også".

Kærligst Lone og Ditto

Se Ditto på hjemmesiden
http://hjem.get2net.dk/lones/ditto.html