Mystisk sovemønster ?
Fra : Steen Klingenberg

Dato : 21-01-01 21:01

Hej NG,

Vores søn, Lasse, på 7½ måned har et sovemønster, som "slider" noget på hans
forældre, og vi er derfor gået til tangenterne for at høre "derude" om nogen
kan kaste lys over sagen.

Han har i de første måneder sovet hos os i dobbeltsengen og der skiftevis
sovet og blevet ammet med 2-3 timers intervaller. Han bliver også fortsat
ammet om dagen, men spiser nu ellers alm. mad og spiser godt. Vi prøver nu
at vænne ham til sin egen seng, hvilket går trægt og samtidig er rytmen
ændret til at han ofte kun sover 45 min - 1 time ad gangen og derimellem
helst vil til patten. Han er meget urolig om natten og vil kun en gang
imellem tage sutten som erstatning for bryst. Han er udpræget B-menneske
(kan små børn være det?), og er MEGET svær at få i seng/til at sove om
aftenen. Store protester lyder, selvom knægten er meget søvnig. Han kan nemt
holde den gående til midnat. Regelmæssig rytme/ritualer om aftenen har
manglet, hvilket vi tror er en del af problemet. Han sover til gengæld godt
om morgenen/formiddagen (gerne 2-3 timer) uden at skulle "lulles" i søvn.
Hvis nogen kan bidrage med erfaring, analyse eller løsningsforslag er de
meget velkomne...

Iben, Lasse & Steen

Fra : Jimmy Damsgaard

Dato : 21-01-01 22:14

Hej.

Ja det må slide hårdt på jer som forældre når soverytmen ikke er i et større
stykkr. MEN det slider sikkert også på jeres søn!!
Måske det var en god ide at lave nogle faste sove ritualer inden han lægges
til at sove. Jeg har ikke haft problemer med at få min datter til at sove.
Men vi gjorde de samme ting HVER aften før hun skulle sove. Og hvis hun
lavede larm og ikke ville sove, ja så fik hun nu altså lov til at brokke sig
lidt inden faren gik ind til hende, for at give hende sutten og lægge hende
ned igen og sagde GODNAT!. Det hjalp som regel!
Det samme gjorde nogle af vores venner, og deres datter sov efter nogle dage
uden bøvl og bavl, og er glad for at komme iseng.. Man skal bare være
konsekvent og MENE det man siger til barnet!! + at det er noget dejlig noget
at komme i sin seng. Det mener jeg.

Men held og lykke med det, der er også nogen der mener at de først lære at
sove når de bliver voksne... uhhauha!!

Hilsen Rikke

Fra : Brandt

Dato : 22-01-01 11:25

Regelmæssighed m.h.t. børn er desværre en af tidens fy-ord.
Som så meget andet popsnak omkring familie og børn, går det ud over
børnene.

IMHO er det meget vigtigt, og særdeles betryggende, for børn at der er
faste ritualer.
Dette gælder især situationer hvor dømmekraften ikke vil være helt
optimal, fx. når man er meget træt.

Desuden er små børn gode til at lugte patten.
Det kan så gøre dem urolige at skulle ligge og lugte mad hele natten.