Har jeg misforstået noget ??? Langt - sor~
Fra : Stine

Dato : 18-08-01 11:01

Startede med at følge denne gruppe ( + div. andre dyregrupper) for ca. 1½ år
siden. Det gennemgående er at man skal have dyr på dyrets præmisser og at
man har et stort ansvar når man har dyr. Her kører diskusioner om hvornår
killinger skal tages fra, foder, dyrlæger, adfærd m.m.
Mange af trådene kører fint, god tone og mange forskellige meninger !!! De
fleste er nu ens, bliver bare gentaget med forskellig ordlyd
Men nogel ting undrer mig. Og det er bl.a. snakken om gårdkatte kontra
"bykatte". Gårdkatte lever et frit liv, har et stort territorium de selv
vælger, bestemmer selv hvem de omgås, hvilke "naboer" de har, jager, osv.
Kommer hjem til nus & mad. Alligevel rakkes ejere af disse katte ned. I
særdeleshed de ejere der har huskatte og lader sin dejlige hunkat få
killinger. Jeg tror at de fleste der følger denne NG lader deres kat få
planlagte killinger. ALLIGEVEL skla de F........ sterilisere deres kat
??? Hvorfor ??? Min dejlige hunkat får killinger - kontrolleret og min
dejlige hankat ( der lige nu er på turne ell. hvad han nu laver ) er ikke
kastreret og bliver det heller ikke. Og min hunkat bliver heller ikke
steriliseret. De lever et liv der efter min mening og viden er meget lig en
kats naturlige liv - det er bare kontrolleret lidt mere
Alle jer der har katte i hus/lejlighed anbefaler direkte at man bør have
mere end en kat, så de har selskab !!!!!!!!!
Hvorfor ?? En kat er ikke noget flokdyr som en hund. Der laves fine
løbegårde til kattene, så de ikke har mulighed for at lave deres
territorium - ja for mig at se begrænser kattenes tilværelse sig en del,
samtidig med at de "tvinges" til at leve sammen med andre.
PT kan jeg sige om mine : Midi ligger med en killing og Tarzan ( hankat ) er
gået - gider ikke "baby-vrøvlet". Han kommer og spiser, snuser til den bette
og går igen efter at have hilst på sin bedste ven ( min hvalp) Han er smuk,
lidt arret ja - han er vel en "gade-dreng", men muskuløs, veltrimmet
selvsikker tilpas huld og den mest kælne kat jeg har mødt. Mine katte
"arbejder" for mig - de holder min gård muse-fri. Jeg elsker mine katte og
ville ikke undvære dem. Jeg er knust hvis jeg ikke ser dem hver dag, men
accepterer at de ikke altid er hjemme når jeg er det Jeg har mistet en
kat, ved at den blev kørt ned - men den kunne ligeså godt være død af noget
andet. Taget af ræven ( hvis de gør det ?? ) Jeg ser på det sådan at min
kat har haft et godt liv, den har lavet det den er "beregnet" til. ( og jo
jeg savner hende stadig efter 1 år - og jo hun fik en fin lille gravplads i
mit blomsterbed *S* )

Nå, men det jeg ville med min "historie" var egentlig bare at sige at der er
mange forskellige måder at have kat på, forskellige meninger og holdninger,
alle kan lære noget nyt. Det kan tage lang tid for nogle, men det hjælper
altid hvis man bruger det positive

I stedet for at fare i flint og prøve at omvende folk til jeres holdninger
med, så lyt til hvad der bliver sagt - måske det nogle gange kunne være een
selv der endte med at lære noget

En anden ting jeg har lagt mærke til er når folk søger nyt hjem til deres
dyr. Så skal de næsten komme med hele ders livshistorie for ikke at blive
"slagtet". I stedet for at angribe, så hjælp dog med at skaffe et nyt hjem.
Hvis det virkelig er for dyrets bedste. Et uønsket dyr har ikke et godt liv.
Og at beholde et dyr fordi det er "synd" at omplacere det .. hmm ja det er
tit mere "synd" at lade det blive. Og at vælge en omplacering ( det være
sig kat ell. hund) er ofte noget der sker, når folk netop påtager sig et
ansvar for dyret og vælger efter dets præmisser. Og at vælge aflivning ( og
anbefale det ) til et sundt og velfungerende dyr er da fuldstændigt
sindsygt.

Det blev langt. Beklager, men måtte af med det
- Og det sidste; alle siger at man ikke skal menneskeliggøre hunde - det
skal man vel heller ikke med katte ???????

--
Stine Frandsen
Kennel Santippe's

Fra : Eva Schmidt

Dato : 18-08-01 14:53

Hej Stine

Jeg kan ikke blive klar over, om du med dit indlæg forsøger at "omvende"
dem, der går ind for at neutralisere deres katte?
Ja, der er mange måder at holde kat på og jeg tvivler på, at vi bliver enige
på noget tidspunkt. Jeg er da sikker på, at du holder af dine katte og at de
har et herligt liv. Så jeg har ikke ondt af dem, fordi de ikke er
neutraliserede. Derimod kan jeg ikke lade være med at tænke på de killinger,
der kommer ud af din hankats turneer! Det er jo langt fra sikkert, at de har
et kærligt hjem at vokse op i. Hvilke tanker har du gjort dig om deres
skæbne? Må de bare betale prisen for, at din hankat lever et naturligt liv?
Dette er ikke ment som noget angreb, jeg synes bare, at man har et ansvar
for alle de valg, man træffer.
Du skriver, at vi ikke skal menneskeliggøre katten. Men gør du ikke det, når
du mener, at de vil lide under at blive neutraliseret? Og ligeledes kan
katte, der aldrig har prøvet det, ikke drømme om det frie liv, og i øvrigt
hører katten ikke naturligt hjemme i den danske fauna.
Med hensyn til at folk, der søger nye hjem til katte, skulle blive
angrebet, så må jeg sige, at det erindrer jeg ikke at have set. Selvfølgelig
er det da bedre at katten får et nyt hjem, hvis ejeren af en eller anden
grund ikke kan/gider have den mere.
Jeg kan se på din hjemmeside, at du har en kennel med tervueren (dejlige
hunde iøvrigt), men jeg går ikke ud fra, at de får lov at strejfe frit
omkring? Tror du ikke gerne de ville det, hvis de fik lov? Er godt klar
over, at det er ulovligt og derfor ikke muligt. Men hvis det var lovligt,
ville du så lade dem gøre det?
Det jeg har så svært ved at begribe er, at alle andre dyr tillader vi ikke
at løbe
frit, men katte, de bliver bundulykkelige, hvis de holdes inde eller i
løbegårde.
Har du prøvet at have indekatte/løbegårdskatte?
Jeg vil gerne prøve at se en sag fra to sider. Men i mine øjne er der klart
flere ulemper end fordele, ved at have ikke-neutraliserede katte. Alle disse
er remset op utallige gange, så det synes jeg ikke, der er nogen grund til
at gøre igen.

mvh Eva

PS. Katte fanger altså også mus, selvom de er neutraliserede!!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 18-08-01 17:26

Hej Stine

Jeg vil nok gentage meget igen, men vil prøve at forklare hvorfor jeg mener
det jeg gør.

"Stine" <santippe@hund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vælger, bestemmer selv hvem de omgås, hvilke "naboer" de har, jager, osv.
> Kommer hjem til nus & mad. Alligevel rakkes ejere af disse katte ned.

Alt for mange ejere af gårdkatte er ligeglade med kattene. De fodrer ikke,
ofrer ikke penge på dyrlæge, hvis en kat bliver syg, ingen menneskelig
kontakt osv osv, derfor "rakker" vi ned på ejerne. (Jeg ved det er
forskelligt, men desværre har jeg nødt flere af denne type gårdkatteejere
end den type du tilhører).

> [...]
> killinger. Jeg tror at de fleste der følger denne NG lader deres kat få
> planlagte killinger. ALLIGEVEL skla de F........ sterilisere deres kat

Af hensyn til alle de uønskede killinger der fødes, af hensyn til alle
sommerhuskattene, for at højne kattens status - for bare at nævne hvad der
lige faldt mig ind.

>Min dejlige hunkat får killinger - kontrolleret

Helt fint, men er du sikker på alle dine killinger får kærlige, blivende og
ansvarsbevidste hjem, og kan du blive ved med at finde sådanne hjem. Desuden
er det ikke godt for katten at få p-piller, der kan medføre mange
livstruende sygdomme.

>og min dejlige hankat ( der lige nu er på turne ell. hvad han nu laver ) er
ikke
> kastreret og bliver det heller ikke.

Hvordan kan du så kontrollere, hvilke killinger han laver? Det er jo ikke
kun hunkattene man skal kontrollere.

>Og min hunkat bliver heller ikke steriliseret. De lever et liv der efter
min mening og viden er >meget lig en kats naturlige liv - det er bare
kontrolleret lidt mere

Hvis tamkatten skulle leve et naturligt liv, skulle den bo i en subtropisk
ørken, det er kattens naturlige miljø. Der er altså intet naturligt ved at
have kat på vore breddegrader. Desuden er vort samfund slet ikke naturligt
hverken for mennesker eller dyr.

> Alle jer der har katte i hus/lejlighed anbefaler direkte at man bør have
> mere end en kat, så de har selskab !!!!!!!!!
> Hvorfor ?? En kat er ikke noget flokdyr som en hund.

Nej katte er ikke flokdyr på samme måde som en hund, langt fra. Men katte er
heller ikke solitære dyr, var de det, ville der jo kun bo 1 - en - kat på
hver gård. Katte er oprindelig mest solitære dyr, men de har efterhånden
"fundet ud af" fordelene ved at bo sammen i flokke - bedre forsvar, flere
killinger overlever, killingerne får bedre immumforsvar ved at die
forskellige hunkatte osv osv Også vildtlevende katte søger sammen i flokke,
hvilket bl.a. kan ses i Roms ruiner, hvor deres flokdannelse er blevet
videnskabeligt undersøgt. Jo, der findes endnu solitære katte, men langt de
fleste er det ikke, men alle kan stadig overleve alene, til forskel fra
hunden.

> [...]
> territorium - ja for mig at se begrænser kattenes tilværelse sig en del,
> samtidig med at de "tvinges" til at leve sammen med andre.

Katte har to slags territotrier: Nærterritoriet og fjernterritoriet. Man kan
sige at nærterritoriet er der katten bor, mens fjernterritoriet er der de
jager og finder oplysninger om løbetider m.m. Derfor har en kastreret,
velfodret kat ikke brug for fjernterritoriet. Også i min lille lejlighed
danner kattene territorier, det er der slet ingen problemer ved.

> [...]
> selvsikker tilpas huld og den mest kælne kat jeg har mødt. Mine katte
> "arbejder" for mig - de holder min gård muse-fri.

Faktisk ville de fange endnu flere mus, hvis de ikke brugte kræfter på at
finde "prinsen/prinsessen på den hvide hest"

> [...]
noget
> andet. Taget af ræven ( hvis de gør det ?? )

Ja den kunne været død af mange årsager, men havde den levet et beskyttet
liv i løbegård/indhegnet have havde den sandsynligvis levet endnu. Og du
kunne være helt sikker på, at den ikke havde ligget og lidt indtil den døde.

> [...]
holdninger,
> alle kan lære noget nyt. Det kan tage lang tid for nogle, men det hjælper

Det har du helt ret i.

> [...]
> med, så lyt til hvad der bliver sagt - måske det nogle gange kunne være

Det har du også ret i, men somme tider bliver man bare så vred, så man ikke
kan være positiv. Det er trods alt kattene det går ud over.

> En anden ting jeg har lagt mærke til er når folk søger nyt hjem til deres
> dyr. Så skal de næsten komme med hele ders livshistorie for ikke at blive
> "slagtet".

Mange gange ser man ikke det mest logiske, det der er lige foran ens øjne,
så er det godt, at der bliver sat ?, for så ser man måske nogle muligheder,
man havde overset.

>I stedet for at angribe, så hjælp dog med at skaffe et nyt hjem.

Det synes jeg også vi har gjort flere gange.

> [...]
( og
> anbefale det ) til et sundt og velfungerende dyr er da fuldstændigt

Her har du også ret

> - Og det sidste; alle siger at man ikke skal menneskeliggøre hunde - det
> skal man vel heller ikke med katte ???????

Nej det skal man ikke. Katte er katte og derfor lider de ikke under at blive
kastreret eller holdt i beskyttede omgivelser.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kate

Dato : 19-08-01 19:32

Hej Stine

Jeg må jo nok sige "Ja". Helt seriøst så undrer det mig når argumentet for
ikke at kastrere er at de skal ha' så naturligt et liv som muligt. Hmmmm
efter min mening er det menneskeliggørelse at sige at katten skal ha' et
sexliv. Helt ærligt tror jeg ikke på at mine to kastrerede 11 år gamle
katte savner et sexliv. Et udeliv, ja, og havde jeg muligheden så ville jeg
gerne gi' dem et udeliv, men her hvor jeg bor har jeg ikke lyst. Der ligger
lidt for mange overkørte katte på Frederikssundsvej til min smag (hvis du
ikke kender Frederikssundsvej, så går den mellem Nørrebro i KBH til
Frederikssund og er _meget_ befærdet døgnet rundt).

Jeg tvivler slet ikke på at du elsker dine katte, men en del af kærligheden
er for mig også at tage det fulde ansvar. Jeg mener, ved ikke at kastrere
din hankat kan du ikke vide hvad ballade han kan lave ved en evt. hunkats
dør, til gene for hendes mennesker. Desværre har jeg hørt om tilfælde hvor
hankatten ikke helt havde fattet at hunkatten var steriliseret og altså
ikke interesseret.

De killinger din kat er far til får du selvfølgelig ikke bøvl med, men du
ved jo ikke hvordan hunkatten lever og dermed om killingerne bare bliver
vildtlevende med hvad følger det får.

Grunden til at jeg mener man bør kastrere udekatte er at der desværre er så
mange uønskede katte som genere menesker, men vi kan jo kun starte et sted
og som Nia skriver så er katten rent faktisk slet ikke et naturlig indslag
i den danske fauna, men importeret for mange herrens år siden.

Kate.