Ændre opløsning i konsolen
Fra : Heine Laursen

Dato : 23-01-01 00:27

Er det muligt at ændre opløsning i konsolen så der er plads til mere tekst
på hver linje?

Heine Laursen

Replace @Linux.dk with @pokerface.dk to mail

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-01-01 00:35

"Heine Laursen" <gozar@Linux.dk> wrote in message
> Er det muligt at ændre opløsning i konsolen så der er plads til mere tekst
> på hver linje?

Sjovt sammentræf Se min posting nedenfor Jeg nåede desværre ikke at
se din posting inden jeg havde sendt min :-/

--
mvh Jes Vestervang - ICQ#21146256 - http://the.subnet.dk
Mandrake 7.1 og Debian Potato

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-01 04:01

Jes V skrev:

> Sjovt sammentræf

Ja, man kan enten compile en kerne med framebuffer-support og bruge
denne (så får man osse et pingvin-logo for hver cpu når man booter),
eller man kan anvende SVGATextMode ("apt-get install svgatextmode").

Jeg kørte selv med SVGATextMode i flere år, til der kom framebuffer-
support i kernen. Det kører fortrinligt, men det kan være lidt
tricky at finde nogle gode modelines (der findes et script ved navn
SVGATextCalc, der kan regne dem ud - det gør det lidt lettere).
Jeg havde ca. 110×43 tegn på en skærmfuld (15"), hvis jeg husker ret.

Siden jeg gik over til Debian og har fået ny kerne, er jeg begyndt
at bruge framebuffer. Det var meget lettere at gå til for mit
vedkommende. Med den nye 19"-skærm er jeg oppe på 160×64 tegn på
en skærmfuld (jeg kunne godt få flere rent oplsøningsmæssigt, men
så synes jeg at bogstaverne bliver for små).

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-01-01 02:04

On Tue, 23 Jan 2001, Heine Laursen wrote:

> Er det muligt at ændre opløsning i konsolen så der er plads til mere tekst
> på hver linje?

Når du starter linux, kan du forsøge med

linux vga=ask

ved lilo-prompten.

Når du har fundet en god opløsning, sætter du

vga=<det_tal_du_valgte>

i lilo.conf og kører lilo. Herefter bør den altid starte med denne
opøsning i konsollen. Men sæt nu lige en passende skrifttype (f.
eks. SYSFONT=lat1u-08 i 7etc/sysconfig/i18n på RedHat), som passer til.

Rasmus Bøg Hansen