Linux - login
Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-01-01 18:12

Hej !

Jeg har netop geninstalleret Linux, men jeg er desværre kommet til at
installere det sådan, at der automatisk logges ind i mit navn ved
opstart. Er der nogen, der ved, hvordan man kan slå dette fra, så man
igen bliver bedt om at logge ind med brugernavn og password ved opstart?

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-01-01 18:20

On Mon, 22 Jan 2001, Michael Knudsen wrote:

> [...]
> opstart. Er der nogen, der ved, hvordan man kan slå dette fra, så man
> igen bliver bedt om at logge ind med brugernavn og password ved opstart?

Hvordan har du fået sat den sådan op? Jeg kender ingen distributioner,
der gør således. Hvilken distribution og hvordan?

Rasmus Bøg Hansen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 22-01-01 18:26

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Hvordan har du fået sat den sådan op? Jeg kender ingen distributioner,
> der gør således. Hvilken distribution og hvordan?

Jeg bruger Linux Mandrake 7.2. Man kan vælge det i løbet af
installationen.

Med venlig hilsen
Michael Knudsen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-01-01 18:38

> Jeg bruger Linux Mandrake 7.2. Man kan vælge det i løbet af
> installationen.

Yikes, hvad har nu rodet mig ud i... Den kender jeg slet ikke

Har den en form for kontrolpanel eller setup-program?

Ellers vil jeg nok umiddelbart foreslå at kigge på /etc/inittab.

Rasmus Bøg Hansen

Fra : SoulMate

Dato : 22-01-01 19:49

"Michael Knudsen" <michaelknudsen@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
man
> igen bliver bedt om at logge ind med brugernavn og password ved

lyder lige så slemt som Suse's ide om at man kan undvære
root-passwordet!

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 23-01-01 03:42

"SoulMate" <soulmate@vvvDOTsubnet.dk> wrote:

> lyder lige så slemt som Suse's ide om at man kan undvære
> root-passwordet!

Hvis man har adgang til selve maskinen har man alligevel næsten også
adgang til roots password.

Så så specielt slemt er det vel ikke, at man kan sætte maskinen til at
logge ind på en user account automatisk ved boot.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-01 04:43

On Tue, 23 Jan 2001 03:42:29 +0100, Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)
wrote:

>Hvis man har adgang til selve maskinen har man alligevel næsten også
>adgang til roots password.

Sålænge, indholdet af linux-partitionerne stadigvæk er baseret på
"klartekst", vil det jo altid være muligt at tilgå harddisken som
selvstændigt medie og rette til de relevante steder. En sådan proces,
der overskriver root-kodeordet burde være en ganske triviel opgave.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Kim Stenbryggen Rasm~

Dato : 22-01-01 21:22

Hej Michael,

Har også prøvet at have den til at logge på automatisk, det var under en
workstation installation.

Du kan prøve at bruge "xdrakservice" og se om du kan finde frem til det
program som logge på automatisk. Kan ikke huske hvad det var for et program,
men man kan hvis slå det fra derfra.

/Kim

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-01-01 22:32

Michael Knudsen wrote:

> [...]
> opstart. Er der nogen, der ved, hvordan man kan slå dette fra, så man
> igen bliver bedt om at logge ind med brugernavn og password ved opstart?

Jeg vil lige bemærke, at jeg har løst problemet.

Med venlig hilsen
Michael Knudsen