"Harddisk" på win-client fra redhat server~
Fra : oldenburg

Dato : 18-08-01 05:30

Hej, jeg er igang med at sætte en Redhat filserver op på et mindre netværk.
Jeg har set at en NT server kan sætte nogle netværks drev op for klienterne
på netværket. Det jeg tænker på er hvis man fx. går ind i My Computer i
Windows. Her ser man harddisken(e), cdrom-drevet, floppydrevet, osv. for
selve computeren, men her kan man også se nogle fx. f: , g: , i: -drev, som
er "mounted" oppe på serveren. Jeg ved faktisk ikke helt hvad det hedder,
men jeg kunne godt tænker mig at få disse "netværks-drev" frem inde i My
Computer hos klienterne på netværket. Er det noget der kan lade sig gøre fra
en Redhat server?? Jeg går ud fra at det er en eller anden form for
netbios-feature, og at det måske kan lade sig gøre over Samba..?? I givet
fald, hvordan sætter man så det op?
På forhånd tak, venlig hilsen oldenburg

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 18-08-01 06:42

oldenburg wrote:

> [...]
> en Redhat server?? Jeg går ud fra at det er en eller anden form for
> netbios-feature, og at det måske kan lade sig gøre over Samba..?? I givet

Du skal bruge samba til fil - print deling.

Læs friheden til at vælge fra http://www.sslug.dk

Hilsen http://coolscreen.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-08-01 08:17

webmaster@coolscreen.dk (Tommy Hjorth) wrote:

>Du skal bruge samba til fil - print deling.

Det _har_ han jo fundet ud af. Han spørger (som jeg fortolker
spørgsmålet) efter en måde, hvorpå klienterne automatisk får mountet
bestemte shares under bestemte drevbogstaver, uden at de skal
konfigureres til det individuelt.

Altså præcis det, som sker på stort set ethvert større firmanetværk.

Det kan jeg desværre ikke hjælpe med. Jeg har dog bemærket, at der i
sambas dokumentation er nævnt noget med et startscript, som klienterne
automatisk kan hente. Så kunne man jo strikke en .bat-fil sammen med
nogle "net use \\servernavn\sharenavn drev"-kommandoer.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Osten

Dato : 18-08-01 19:48

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> [...]
> automatisk kan hente. Så kunne man jo strikke en .bat-fil sammen med
> nogle "net use \\servernavn\sharenavn drev"-kommandoer.

Kig på "domain.txt" i samba dokumentationen.

Her er et citat fra et afsnit om konfiguration:

2) in the [global] section of smb.conf set the following:

domain logins = yes
logon script = %U.bat

The choice of batch file is, of course up to you. The above would
give each user a separate batch file as the %U will be changed to
their username automatically. The other standard % macros may also be
used. You can make the batch files come from a subdirectory by using
something like:

logon script = scripts\%U.bat

3) create the batch files to be run when the user logs in. If the batch
file doesn't exist then no batch file will be run.

In the batch files you need to be careful to use DOS style cr/lf line
endings. If you don't then DOS may get confused. I suggest you use a
DOS editor to remotely edit the files if you don't know how to produce
DOS style files under unix.

Jeg har rodet en _lillebitte_ smule med at logge på en Linux (Red Hat 7.0)
domain controller fra Win2k, men da jeg ikke umiddelbart kunne få det til at
spille opgav jeg. Win2k er ikke nævnt i dokumentationen, kun NT og Win9X.

Jeg hører gerne nærmere fra folk som logger på en Linux domain controller
fra Win2k.

Fra : oldenburg

Dato : 19-08-01 12:12

Okay, mange tak. Det lyder ikke så værst igen, men kræver det at
samba-serveren er domain-controler, og/eller kræver det at brugerne logger
på samba-serveren med passwords, for at klienterne automatisk kan downloade
scriptet ved startup?? (Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men jeg
er rimelig med samba..)
Venlig hilsen oldenburg

Fra : Osten

Dato : 19-08-01 13:29

"oldenburg" <ulrik.oldenburg@hjortespring.dk> wrote in message
> [...]
downloade
> scriptet ved startup?? (Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men

Som nævnt er jeg ikke selv kommet videre, men jeg _tror_ at det kræver en
Linux domain controller, og jeg _gætter_på_ at man kan undgå passwords. Men
altså man skal vist alligevel ud og rode på klienterne en enkelt gang for at
få dem til at logge på domain controlleren. En (stor) fordel ved en domain
controller er muligheden for "roaming profiles" (samme desktop ligegyldigt
hvilen maskine du logger på fra).

Hvis man ikke har behov for en domain controller, er en alternativ mulighed
at lave genveje i klienternes startup foldere til bat filer på serveren. Det
giver samme mulighed for at ændre i klienternes opstarts-mapning-af-drev
uden at skulle ud at pille på klienterne hver gang (men altså stadig første
gang). Drevene bliver vist mappet lidt "senere" på denne måde og det kan
påvirke andre ting i opstarten. Hvad ved jeg.