Give skrive tilladelse til alle ?
Fra : Ronni - The Real one~

Dato : 17-08-01 15:59

Hejsa NG

I forbindelse med noget upload, har jeg brug for give alle personer i hele
verden
skrive/slette tilladelse til et givent directory....

Hvordan gør jeg det ?
Skal jeg have fat i noget .htacces og i så fald, hvor skal jeg lede efter
info om dette ?

håber nogle kan hjælpe.

Med venlig hilsen
'Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 17-08-01 16:05

"Ronni - The Real one " <ronni1@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> I forbindelse med noget upload, har jeg brug for give alle personer i hele
> verden
> skrive/slette tilladelse til et givent directory....
>
> Hvordan gør jeg det ?

CHMOD er svaret. Om du gør det gennem dit ftp-program eller php's chmod
funktion er ligegyldigt.
Hvis du giver mappen chmod 777 har alle alle rettigheder.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"hehe ikke set en standart i min kode før, hvad er det for nogle dimser?"

Fra : Ronni - The Real one~

Dato : 17-08-01 16:14

Det ser jeg lidt på... :)

Takker!

mvh
Ronni

Fra : Ronni - The Real one~

Dato : 17-08-01 16:23

Jeg har nu prøvet følgende efter at have slået det op på PHP.net

chmod("/usr/local/www/domain/dir", 777);
chmod("dir", 777);
chmod("/usr/local/www/domain/dir", 0777);
chmod("dir", 0777);

Jeg får dog denne fejl på alle sammen :

Warning: chmod failed: Operation not permitted in
/usr/local/www/domain/chmod.php on line 3

Hvad gør jeg så ?
Er det så min udbyder der skal ændre dette ?

mvh
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-08-01 16:30

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> writes:

> Hvis du giver mappen chmod 777 har alle alle rettigheder.

Hvis det kun er læse og skrive rettigheder der er brug for, så skulle
666 være fint, der er ingen grund til også at give
execute-rettigheder. Det letteste er som regel at bruge chmod på
webserveren, fx 'chmod 666 -R /path/to/somewhere', så får alle
biblioteker og filer under /path/to/somewhere/ 666-rettigheder, så
alle kan læse og skrive.

Har man ikke en shell-adgang på serveren (nedtur!) kan det sikkert
klares med noget exec() eller lignende.

--
Jacob - www.bunk.cc
Santa Claus is watching!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-08-01 13:55

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> 'chmod 666 -R /path/to/somewhere'

Pas lige på med den ved nærmere eftertanke. Biblioteker skal
naturligvis have execute-rettigheder for at man kan skifte til dem, og
dermed læse filer fra dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
Real computer scientists like having a computer on their desk, else

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-08-01 20:42

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> Har man ikke en shell-adgang på serveren (nedtur!) kan det sikkert
> klares med noget exec() eller lignende.
De fleste ftp-programmer (hvis ikke alle) kan da klare en gang chmod..

mvh
Martin Petersen

Fra : Brian Rosenkrantz

Dato : 26-08-01 11:48

"Jonas Delfs" wrote in message news:9ljblh$rq1$1@sunsite.dk...

> Hvis du giver mappen chmod 777 har alle alle rettigheder.

Jeg har rent faktisk et script hvor folk uploader og jeg har givet både
mappen og filen chmod 777, men alligevel har jeg ikke rettigheder til at
slette.... jeg har fået af vide at der har noget at gøre med user/groups så
de filer folk upper tilhører "somebody"(eller noget lign.) .... jeg har også
læst på php.net at det kun er root der kan ændre user/groups på filer.

Jeg er ikke sikker på at dette er vigtigt i dette sammenhæng, men nu ville
jeg lige sige det.
Brian Rosenkrantz
http://www.webhullet.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-08-01 13:58

"Brian Rosenkrantz" <brian@rosenkrantz.it> wrote in message
> Jeg har rent faktisk et script hvor folk uploader og jeg har givet både
> mappen og filen chmod 777, men alligevel har jeg ikke rettigheder til at
> slette....

Det skulle du nu meget gerne have, eller er det da noget vaerre noget. :)
Men du har nok ikke rettigheder til at slette over ftp, hvis det er det, du
taenker p.

Naar PHP gemmer en fil (fx. en uploadet fil) bliver filen eget af den
bruger, som php koerer under. Og det er meget sjaeldent den samme bruger,
som du logger ind med naar du ftp'er.

Dvs. via ftp kan du ikke slette filer, men du kan med PHP. Og hvis du har et
site hvor folk kan uploade filer, boer du have en admin-del hvorfra du kan
slette filer.

--
Mvh.

Niels Andersen